کد خبر: ۷۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۸۸

ایرنا: استقرار هواي سرد همراه با آسمان ابري، مه آلود و ريزش برف و باران، هواي بخش وسيعي از استان اردبيل را در بيست و دومين روز فروردين زمستاني کرده است.

در پي نفوذ هواي سرد از عرض هاي شمالي، ساکنان شهرستان اردبيل به استفاده از پوشاک ضخيم و لوازم گرمازا روي آورده اند و وزش باد سرد از جانب شمال شرقي که گاهي با مه و ريزش دانه هاي کوچک برف همراه مي شود بار ديگر چهره اي زمستاني به منطقه بخشيده است.

اين درحالي است که ساکنان شهر اردبيل و نقاطي از اين استان شمال غربي کشور، پنجشنبه گذشته شاهد وقوع رگبار شديد و باران بودند.

از ساير نقاط استان به ويژه شهرستان هاي نير و نمين هم استقرار هواي سرد و مه آلود به همراه ريزش خفيف برف و باران گزارش شده است.

رييس اداره پيش بيني و تحقيقات هواشناسي استان اردبيل، دماي هواي مرکز استان را در عصر شنبه صفر درجه سانتي گراد اعلام کرد.

علي دولتي مهر افزود: سامانه بارش زايي از روز پنجشنبه به استان اردبيل نفوذ کرده که با ورود جريان سرد از عرض هاي شمالي، سبب برودت هوا و تشديد بارش ها به ويژه در نقاطي از استان که با استان گيلان هم مرز است، مي شود.

وي گفت: آسمان اکثر نقاط استان اردبيل تا روز دوشنبه آينده نيمه ابري تا تمام ابري در بعضي نقاط مه آلود و همراه با ريزش برف و باران خواهد بود و روند سرماي هوا ادامه خواهد داشت.

واحد اطلاعات راه هاي اداره کل راه و ترابري اردبيل هم اعلام کرد: ريزش برف همراه با هواي مه آلود در گردنه حيران واقع در محور اردبيل به آستارا ادامه دارد.

بنا بر اين گزارش، در شهرستان هاي گرمسيري بيله سوار و پارس آباد نيز ريزش خفيف باران گزارش شده و در ساير نقاط استان سطح جاده مه آلود است.

اداره کل راه و ترابري استان اردبيل به همين دليل از رانندگان خواست ضمن رعايت جوانب ايمني در گذر از جاده هاي مواصلاتي استان، براي احتياط زنجير چرخ و تجهيزات زمستاني همراه داشته باشند.

ساکنان شهرستان هاي اردبيل ، نير ، نمين و مشگين شهر که از اواسط زمستان گذشته با کمبود شديد بارندگي و خشکسالي مواجه بوده اند هر چند از وقوع اين بارندگي ها شادمان هستند ولي از تشديد آن و احتمال بروز سيل در نقاطي از استان و نيز ايجاد اختلال در زندگي مردم و وارد آمدن خسارات به باغ هاي منطقه بر اثر کولاک و يخبندان ابراز نگراني مي کنند.

استان اردبيل به ويژه شهرستان هاي اردبيل ، نير ، نمين و مشگين شهر به لحاظ موقعيت جغرافيايي و طبيعي خود و قرار گرفتن در مسير سامانه هاي گوناگون از شرايط جوي و آب و هوايي بسيار متغير و متفاوتي برخوردار است.

تداوم فقدان بارش برف و باران ، افزايش دماي هوا و نيز وزش بادهاي شديد گرم طي ماه هاي بهمن و اسفند گذشته و نخستين روزهاي سال نو، ساکنان استان اردبيل را به ويژه در نقاط مرکزي نگران کرده بود،‌ اما اکنون دو هفته اي است که سامانه هاي سرد و بارش زا در چند نوبت به استان نفوذ کرده اند.

اين سامانه ها، اگرچه بارش کافي به همراه نداشته اما تا حدودي باعث شادماني ساکنان به ويژه روستاييان و کشاورزان منطقه شده اند.

به گفته کارشناسان، ريزش برف و استقرار هواي سرد تا چندين درجه زير صفر تا اواخر ارديبهشت ماه در نقاط سردسير اين استان از جمله اردبيل ، نير ، نمين ، مشگين شهر و خلخال دور از انتظار نيست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"