کد خبر: ۷۲۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

 ختم رسیدگی به پرونده تتلو، برگزاری دادگاه رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی علیه آمریکا و برگزاری هفتمین تور رسانه ای قوه قضاییه به هرمزگان اخبار حقوقی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، اخبار حقوقی هفته گذشته را در این گزارش می‌خوانید:

قاضی باید مشورت کند و در نهایت تصمیم خود را بگیرد

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه گفت: یک قاضی به منظور رفع شبهات و برای صدور آرای متقن و نزدیک به حق، باید مشورت کند و در نهایت تصمیم مقتضی را خود اتخاذ کند.

محسنی اژه‌ای همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز اماده شنیدن پیشنهادات هستیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: برخی از نقاط ضعف در موضوع بنادر و گمرکات ناشی از کارِ خودِ ما در دادگستری و تعزیرات است؛ برای نمونه برخی پرونده‌های این حوزه در دادگستری و تعزیرات، با تأخیر رسیدگی می‌شود لذا وزیر دادگستری باید نسبت به رفع این موضوع اهتمام داشته باشد.

دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

 

حجت الاسلام موحدی آزاد دادستان کل کشور گفت که به زودی دستورالعملی برای اجرای مطلوب طرح نور به فراجا ابلاغ می‌شود.

باید در فضای مجازی از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم

 

حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزش‌های والای امت اسلامی دفاع کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با موضوع خانواده در فروردین ماه بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق است که باید در این زمینه آسیب شناسی شود.

تثبیت مالکیت ۱۰۰ درصدی اراضی کشور راهبرد مهم نظام است

 

حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام حدنگاری و صدور اسناد رسمی ۵۴ درصد از اراضی کشاورزی در همکاری و تعامل با دستگاه‌های متولی به‌ویژه سازمان امور اراضی کشور و جهش چشم‌گیر صدور این اسناد در دو سال اخیر، گفت: تعیین تکلیف متر به متر اراضی کشور به جهت جلوگیری از زمین‌خواری، جنگل‌خواری و ساحل‌خواری، از تأکیدات مقام معظم رهبری و راهبرد مهم نظام است که انجام ۱۰۰ درصدی آن نیازمند هم افزایی قوای سه گانه است.

۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد

 

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران از ابطال یک سند مالکیت که بر اساس آن ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباها به نام یک شرکت تعاونی شده است، خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران از رصد الکترونیک ۸۱۲ نفر از محکومان سابقه‌دار بزه سرقت در تهران بزرگ و غرب استان تهران خبر داد.

القاصی  از خروج از ورشکستگی یک واحد تولیدی مکمل غذایی دام و طیور خبر داد و گفت: این شرکت امروز تحویل مالکین و سهامداران شد تا در بستر جدید توسعه در این واحد تولیدی با افزایش تولید بیش از تا هزار تن در روز، اشتغال برای هموطنان فراهم شود.

هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه به هرمزگان

 

مجتبی قهرمانی در نشست خبری در هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه به هرمزگان درباره سفر رییس قوه قضاییه به این استان  گفت: در دوران تحول قوه قضاییه برای دومین بار میزبان رییس قوه قضاییه در اردیبهشت ماه بودیم. سفر  رییس قوه قضاییه بدون تشریفات غیر ضرور بود ولی با برنامه و هدفمند و موثر بود و این سفر جزو کارامدترین سفرها است و حتی قبل از سفر کلی کار انجام شد و گره از مشکلات مردم باز شد.

قهرمانی رییس کل دادگستری استان هرمزگان در هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید باهنر گفت: در بندر شهید باهنر از شهریور سال قبل تاکنون حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سواری وارداتی وجود داشت که ترخیص و روانه بازار شد.

سردار جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان  در نشستی مشترک با قهرمانی رییس دادگستری این استان  گفت: ما در بحث خودروهای شوتی کاهش ترددها را داریم و در بحث قاچاق سوخت هم ضربات مهلکی زدیم و کشفیات زیادی داشتیم. افراد سر باند به طرق مختلف شناسایی شدند و اقدامات خیلی خوبی در این خصوص داشتیم. در سال گذشته ۲۶ طرح ارتقا در خصوص قاچاق سوخت انجام دادیم که بخش اعظمی از آن طرح‌ها با مشارکت دریابانی بوده و در این طرح ها ۲۷ میلیون لیتر سوخت کشف شد.

در هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه به هرمزگان در هفته گذشته، حل مشکل اسناد رفسنجان در جزیره قشم که سال‌ها بومیان این جزیره با آن درگیر بودند، با ورود قوه قضائیه کلید خورد و سندهای به‌روز شده در حال ارائه به مردم است.

در هفتمین تور رسانه‌ای قوه قضاییه که حدود دو ساعت طول کشید، اصحاب رسانه از زندان بندرعباس بازدید کردند. اصحاب رسانه در این مدت زمان از بندهای مختلف زندان بندر عباس  و  کارگاه‌ها و سالن ملاقات و محل هواخوری و سالن های آموزشی این زندان بازدید و با زندانیان گفت‌وگو کردند.

عارف اکبری دادستان مرکز استان هرمزگان ادعای یک فعال رسانه‌ای مبنی بر ترخیص ۴۷ هزار تن روغن آلوده از بندر شهید رجایی را تکذیب کرد

برگزاری دادگاه رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی علیه آمریکا

جلسه دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی - امور بین‌الملل با موضوع رسیدگی به دادخواهی «بیماران تالاسمی ایران» علیه دولت و مقامات ایالات متحده آمریکا بعدازظهر روز سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) به ریاست قاضی حسین زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

پرونده کلاسه حاضر مشتمل بر ۴ پرونده با دادخواهی ۴۲۴ نفر از هموطنان و اتباع ایرانی، شامل ۲۸ کودک بیمار تالاسمی و ۳۳۹ آسیب دیده و بیمار بزرگسال تالاسمی و ۵۷ نفر از وراث فوت شدگان این بیماری است

اقدامات غیرانسانی مقامات و دولت آمریکا از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی (وزارتخانه‌ها و ...) سبب ایراد آلام و رنج‌های متعدد به بیماران تالاسمی و خانواده‌های آن‌ها و ایراد خسارت‌های مادی و معنوی به خواهان‌های دعوی شده است.

قاضی پرونده در پایان جلسه دادگاه گفت: دادگاه با انجام تحقیقات متعدد در چند ماه گذشته و جمع‌آوری اسناد، متوجه تبعات متعدد تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان شده است. برای دادگاه محرز شده که تحریم‌ها اثرات متعددی بر جسم و روح بیماران تالاسمی داشته است؛ لذا دادگاه حاضر با قید سرعت در چند ماه آینده رای را صادر می‌کند

میزبانی از متهمان پرونده‌های تروریستی جرم است

قاضی دهقانی در  دوازدهمین جلسه دادگاه  رسیدگی به اتهامات اعضای گروهک منافقین گفت: به کشورهایی که میزبان متهمان این پرونده هستند تذکر می‌دهیم، میزبانی از این متهمان برابر کنوانسیون‌ها بین الملی مبارزه با تروریسم جرم محسوب می‌شود.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده امیرحسین مقصودلو

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی حجت الاسلام والمسلمین افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم، خانواده متهم و نماینده دادستان برگزار شد و رای پرونده در موعد قانونی صادر می شود

بخش‌هایی از قوانین مزاحم کسب‌ و کار شناسایی شده است

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: بخش‌هایی از قوانین مزاحم کسب‌ و کار در قوه قضاییه و بخش‌هایی هم توسط خود دولت شناسایی شده تا در تعامل بین دولت و قوه قضاییه بتوانیم برای اصلاح این قوانین تلاش کنیم.

 

جذب ۱۰۸۰ قاضی در سال ۱۴۰۲

محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: در حالی که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد جذب قضات در دستگاه قضا در هر سال بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر بود، به واسطه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رئیس قوه قضاییه، بیش از هزار و ۸۰ قاضی طی سال ۱۴۰۲ جذب عدلیه شدند.

یک مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد/ ترمیم حقوق کارکنان دولت بر سایر اقلام حقوق موثر است

هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شکایت مطرح شده توسط تعدادی از مستخدمان دولت علیه سازمان اداری و استخدامی کشور، شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد مقرره ای که این ترمیم حقوق را در سایر مولفه های پرداختی بدون تاثیر ذکر کرده بود رسیدگی کرد.

حکم اعدام «محمود مهرابی» قابل اعتراض است

در روزهای اخیر رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شدند فردی به نام محمود مهرابی به دلیل فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم شده است. براساس بررسی‌های انجام شده و مستندات موجود در پرونده، این فرد در آشوب‌های سال ۱۴۰۱ در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی اعم از آموزش استفاده از سلاح‌های دست‌ساز، دعوت به تخریب اموال عمومی، تحریک مردم به جنگ و کشتار و توهین به مقدسات کرده است.

حکم دادگاه بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

 

برچسب ها: تتلو ، دادگاه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"