کد خبر: ۷۱۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
رئیس ناسا نسبت به تقویت توانایی‌های فضایی چین با استفاده از برنامه‌های غیرنظامی برای پنهان کردن اهداف نظامی هشدار داد واز واشنگتن خواست هشیار بماند.

به گزارش ایسنا، بیل نلسون، مدیر ناسا به اعضای کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان درباره بودجه ناسا برای سال ۲۰۲۵ گفت: چین به ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های خارق‌العاده‌ای برداشته است، اما آنها بسیار بسیار محرمانه هستند. ما معتقدیم که بسیاری از برنامه فضایی به اصطلاح غیرنظامی آنها یک برنامه نظامی است و من فکر می‌کنم، در واقع، ما در یک مسابقه هستیم.

نلسون گفت امیدوار است پکن «به خود بیاید و بفهمد که فضای غیرنظامی برای استفاده‌های صلح آمیز است»

او گفت که ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور ماموریت‌های ماه را دنبال می کنند. اما او ابراز نگرانی کرد که اگر پکن ابتدا وارد شود، می تواند بگوید: خوب، اینجا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید.

نلسون قبلاً گفته بود که ایالات متحده در «مسابقه فضایی» با چین است و هشدار داد که چین در نهایت می‌تواند ادعا کند که «مالک» منطقه غنی از منابع ماه است.

در سال ۲۰۲۲، برنامه فضایی چین یک ایستگاه فضایی در مدار زمین راه اندازی کرد و چندین ماموریت مداری و بازیابی نمونه را انجام داد. از آن زمان، ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۶ با مأموریت Artemis III خود بوده است. چین می‌گوید امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را به ماه بفرستد.

نلسون گفت که او مطمئن است که ایالات متحده «نقشه جهانی» خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد. او گفت: اما شما باید واقع بین باشید. چین واقعاً پول زیادی را صرف آن کرده و آنها فضای زیادی در بودجه خود برای رشد دارند. من فکر می کنم که بهتر است مراقب خودمان باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"