کد خبر: ۷۱۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاد چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد و این رشد باعث ارتقای سیاست‌گذارانی شد که با بحران بخش املاک، تقاضای ضعیف مصرف‌کننده و افزایش بدهی‌های دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اولیه اداره ملی آمار چین (NBS)، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۹.۷ میلیارد یوان رسید. این نرخ رشد همچنین از رشد ۵.۲ درصدی در سه ماهه قبل شتاب گرفته است.

اگرچه داده‌ها نشان می‌دهد که کالاها و خدمات تولیدی پکن ۰.۱ درصد نسبت به رقم مشاهده شده در سه ماهه پایانی سال گذشته افزایش یافته اما فراتر از انتظارات است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در میان طیف وسیعی از چالش‌های ساختاری طولانی‌مدت، ازجمله بخش املاک و مستغلات بسیار بدهکار و کاهش جمعیت، برای حفظ بهبودی از همه‌گیری کووید-۱۹ تلاش کرده است.

موسسه رتبه‌بندی فیچ در اوایل این ماه، چشم‌انداز اعتبارات دولتی چین را به منفی کاهش داد و به دلیل تلاش پکن برای دور شدن از رشد مبتنی بر املاک و مستغلات، به «افزایش خطرات برای چشم‌انداز مالی عمومی چین» اشاره کرد.

اکونومی نوشت، پکن ماه گذشته هدف رشد پنج درصدی را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد، نرخی که می‌تواند بیشتر اقتصادهای توسعه یافته را شکست دهد، اما یکی از کندترین رشدهای این کشور از سال ۱۹۹۰ است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"