کد خبر: ۷۱۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر ضرورت افزایش بهای محصولات خودروسازان با اشاره به رشد ۴۵ درصدی تورم و ۶۰ درصدی هزینه‌های تولید در کشور تاکید کرد: افزایش بهای محصولات خودروسازان لازم الاجرا است و به عنوان یک قانون باید اجرایی شود.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر لزوم واقعی سازی قیمت خودرو اظهار داشت: آخرین به روزرسانی قیمت محصولات خودروسازان مربوط به شهریور ماه ۱۴۰۱ و با نرخ دلار ۲۸ هزار تومان است در حالی که اکنون نرخ ارز دولتی خودروسازان حدود ۴۵ هزار تومان است. 

وی ادامه داد: در شرایطی که نرخ تورم در کشور بیش از ۴۵ درصد و هزینه‌های تولید بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و از طرفی با رشد زیان انباشته دو خودروساز بزرگ و وضعیت بحرانی در صنعت خودرو مواجه هستیم راهی جز تعیین قیمت واقعی برای محصولات خودروسازان وجود ندارد. 

این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا ضمن ابراز تأسف از عدم شهامت دولت در به روز رسانی قیمت خودرو تصریح کرد: ابتدای سال گذشته نیز شاهد بودیم علی رغم اینکه قرار بود نرخ محصولات خودروسازان بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند، اما مخالفت معاون اول رییس جمهور با این موضوع موجب تداوم قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو شد.

کاکایی یادآور شد: البته تفاوت سال گذشته با امسال وضعیت بحرانی صنعت خودرو می‌باشد که دو شرکت خودروساز بزرگ را در مرز ورشکستگی قرار داده است؛ لذا افزایش بهای محصولات خودروسازان لازم الاجرا است و به عنوان یک قانون باید اجرایی شود هر چند که افزایش قیمت خودرو در کارخانه همواره با تاخیر اعمال می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه با اجرای صحیح قیمت گذاری دستوری بسیاری از مشکلات در خودروسازی قابل رفع است، خاطرنشان کرد: اگر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا همچون تولیدات خودروسازان بخش خصوصی هر سه ماه یکبار به روز و اصلاح شود قطعا زیاندهی دو شرکت خودروساز بزرگ تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

منبع:کارنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"