کد خبر: ۷۱۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس میراث فرهنگی شهرستان پاوه، استقبال گردشگران نوروزی از گیوه‌های منطقه اورامانات آن را به پرفروش ترین محصول صنایع دستی این منطقه تبدیل کرده است.

هادی شریفی در گفت و گو با ایسنا، گیوه را یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین هنرهای دست بافت در منطقه اورامانات خواند و اظهارکرد: شرایط آب و هوایی کوهستانی و معیشت مردم این منطقه که براساس دامپروری بوده، آنها را از دیرباز مجبور کرده تا مدام در مناطق ناهموار و صعب العبور تردد کنند، برای همین نیاز به پاپوش هایی داشته اند که سبک، راحت و مقاوم باشد، لذا گیوه را ساختند. 

وی تاکید کرد: گفته می شود که کمانداران و اقوام ماد ساکن در این منطقه اولین کسانی بودند که از گیوه استفاده می کردند و بعدها در میان سایر مناطق کوهستانی غرب کشور رواج پیدا کرد. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان پاوه با بیان اینکه گیوه هنوز هم محبوب ترین و پرطرفدار ترین پاپوش در منطقه اورامانات محسوب می شود، افزود: اصالت، زیبایی، راحتی، سبکی، مقاوم بودن و قابل استفاده بودن در همه فصول باعث شده تا  علاوه بر مردم منطقه اورامانات، بسیاری از گردشگران هم که به این منطقه سفر می کنند، به هنر دست بافت مردم اورامانات علاقمند شوند و آن را به عنوان یادگاری از مردمان این منطقه خردیداری کنند. 

وی ادامه داد: هرچند تا حدود یک دهه پیش، گیوه هایی که در این منطقه تولید می شد، عموما یک طرح و یک رنگ داشت و بیشتر کاربرد آن برای مردان بود، اما در سال‌های گذشته بانوان هنرمند پاوه‌ای، گیوه هایی را در طرح‌ها و رنگ های مختلف بویژه برای بانوان هم تولید کرده اند که دیدن آنها گردشگران را سر ذوق می آورد. 

شریفی افزود: این امر باعث شده تا میزان اقبال به گیوه های این منطقه به شدت افزایش پیدا کند و حتی بخش زیادی از تولیداتی که هنرمندان این شهرستان دارند به خارج از کشور صادر شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای نوروز امسال هم حدود ۱۷ غرفه صنایع دستی را که بخش زیادی از آن مربوط به گیوه می شود در سطح شهرستان راه اندازی کرده‌ایم و طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از نمایشگاه های نوروزی پاوه و سایر شهرستان‌های منطقه اورامانات کرمانشاه، گیوه پرفروش‌ترین محصول صنایع دستی این منطقه در نوروز امسال بوده است.  

رئیس میراث فرهنگی پاوه با بیان این‌که حدود چهار هزار هنرمند صنایع دستی در شهرستان پاوه فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: بخش زیادی از  این هنرمندان در رشته گیوه فعالیت می کنند و بخش دیگری از آنها در سایر رشته های بومی مانند ارغوان بافی و مرس بافی فعالیت دارند. 

به گفته این مسئول، شهر نودشه در شهرستان پاوه به عنوان شهر ملی گیوه در ایران به ثبت رسیده است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"