کد خبر: ۷۱۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
مارینا واسیلوسکایا، کسی که مهماندار هواپیماست، اکنون به عنوان نخستین زن بلاروسی عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، یک مهماندار هواپیما اولین بانوی اهل بلاروس است که در پرتاب جدید موشک سایوز به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی راهی شده است.

مارینا واسیلوسکایا(Marina Vasilevskaya) به همراه اولگ نوویتسکی از آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) و تریسی دایسون از ناسا روز ۲۳ مارس با فضاپیمای روسی سایوز ام‌اس-۲۵ به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی به پرواز درآمدند.

به نقل از اسپیس، برای اولین بار یک فضاپیما با یک مهماندار به هوا بلند شد، اما در طول این پرواز خبری از انجام وظایف مهمانداری نخواهد بود.

مارینا واسیلوسکایا که مهماندار است و همچنین به عنوان مربی پرواز برای خطوط هوایی Belavia در کشور خود بلاروس خدمت می‌کند، لباس مهمانداری خود را با لباس فضانوردی عوض کرده تا اولین زن اهل بلاروس باشد که به فضا پرواز می‌کند.

او روز شنبه، ۲۳ مارس با فضاپیمای سایوز MS-25 روسیه به همراه اولگ نوویتسکی از روسکاسموس و تریسی دایسون فضانورد ناسا در یک ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی عازم شد.

واسیلوسکایا قبل از حرکت به سمت سکوی پرتاب، گفت: این یک افتخار بزرگ برای من و یک مسئولیت بزرگ است که در این ماموریت باورنکردنی حضور داشته باشم. این پروژه ملی ماست. این یک افتخار بزرگ است. من بسیار مفتخرم که نماینده کشور خود هستم.

این سه خدمه در ساعت ۸:۳۶ صبح به وقت محلی (۱۶:۰۶ به وقت ایران) در دومین تلاش خود برای پرتاب به فضا از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان سوار بر موشک سایوز سکوی پرتاب را ترک کردند. پرتاب قبلی به دلیل هشدار ولتاژ پایین از یک قطعه تجهیزات پشتیبانی زمینی، شمارش معکوس پرتاب را در روز پنجشنبه متوقف کرد.

پس از گذشت ۹ دقیقه از این پرواز، یک عروسک سیاه و سفید توله سگ کوچک الهام گرفته از یک کارتون در دوران شوروی در حالی که به یک بند متصل بود، شروع به شناور شدن کرد. این اسباب بازی در واقع نشانگر این بود که واسیلوسکایا، نوویتسکی و دایسون وارد مدار زمین شده‌اند.

مهمانداری که اولین فضانورد کشورش شد

سپس سایوز در مسیری قرار گرفت که پس از ۳۴ دور چرخش به دور زمین به طور مستقل به ایستگاه فضایی متصل شود. این دو فضاپیما قرار است بعدازظهر دوشنبه (۱۸:۳۹ به وقت ایران) به یکدیگر متصل شوند.

نوویتسکی، دایسون و واسیلوسکایا پس از ورود به ایستگاه فضایی، توسط اولگ کونوننکو فرمانده ماموریت اکسپدیشن ۷۰ و نیکلای چوب و الکساندر گربنکین فضانوردان روسکاسموس و لورال اوهارا، متیو دومینیک و ژانت اپس فضانوردان ناسا مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

دایسون طی ۶ ماه آینده به عنوان مهندس پرواز خدمت خواهد کرد. نوویتسکی و واسیلوسکایا اما تنها حدود ۱۲ روز در ایستگاه فضایی اقامت خواهند داشت و پس از آن با اوهارا در سایوز MS-24 به زمین بازخواهند گشت. این سه نفر در تاریخ ۶ آوریل ایستگاه فضایی را برای فرود در قزاقستان ترک خواهند کرد.

کونوننکو و چوب نیز ۶ ماه دیگر در ایستگاه فضایی خواهند ماند و پس از یک اقامت یک ساله، با دایسون سوار بر سایوز MS-25 در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به خانه بازخواهند گشت.

واسیلوسکایای ۳۳ ساله توسط آکادمی علوم بلاروس و آژانس فضایی بلاروس از طریق یک مسابقه سراسری برای این پرواز انتخاب شد. او یکی از ۶ منتخب از بین بیش از ۳۰۰۰ نامزد زن بود و در نهایت از میان یک مهماندار هواپیما، دو دانشمند و دو پزشک برگزیده شد. آناستازیا لنکووا، یک جراح اطفال ۲۸ ساله نیز به عنوان پشتیبان واسیلوسکایا معرفی شد.

دایسون در یک مصاحبه در مورد واسیلوسکایا، گفت: اخلاق کاری او واقعاً قابل توجه است. او یک مهماندار هواپیماست. این شغل اوست و همانطور که می‌دانید، مهمانداران فقط نوشیدنی سرو نمی‌کنند. آنها در درجه اول مسئول ایمنی شخصی ما در هواپیما هستند و بنابراین او با شرایط اضطراری و کارهایی که باید انجام دهد، غریبه نیست. او این را در تمرین‌های ما نشان داده است، به خصوص آنهایی که شامل ماسک گذاشتن روی صورت و تغییر از یک لباس فضانوردی به لباسی دیگر است، بنابراین کار کردن با او واقعاً لذت‌بخش است.

دایسون افزود: او واقعاً به هر نقشی که به او محول می‌شود، مشتاق است و فقدان تجربه به ‌عنوان فضانورد را با اشتیاق عالی خود جبران می‌کند.

مهمانداری که اولین فضانورد کشورش شد

واسیلوسکایا اولین شهروند کشور جمهوری بلاروس است که به فضا رفته است. البته پیوتر کلیموک و ولادیمیر کووالیونوک، هر دو از جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق بلاروس(SSR) در اولین پروازهای فضایی خود به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۷ پیش از او وارد مدار زمین شده بودند، اما در آن زمان هنوز بلاروس استقلال نیافته بود.

شایان ذکر است که نوویتسکی ۵۲ ساله نیز چهارمین پرواز خود را به سمت ایستگاه فضایی به عنوان فرمانده سایوز MS-25 تجربه می‌کند. او که یک سرهنگ بازنشسته در نیروی هوایی روسیه است، قبلاً در سه مأموریت قبلی خود در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ بیش از ۵۳۱ روز در فضا بوده است. وی در سال ۲۰۰۶ به گروه فضانوردان روسیه پیوست.

دایسون ۵۴ ساله نیز در سومین ماموریت خود در ایستگاه فضایی، پس از سوار شدن بر شاتل فضایی در سال ۲۰۰۷ و اقامت طولانی مدت در سال ۲۰۱۰، به سر خواهد برد. او تاکنون بیش از ۱۸۸ روز را در فضا گذرانده است. وی که یک شیمیدان با مدرک دکترا از دانشگاه کالیفرنیا دیویس است، در سال ۱۹۹۸ در قالب هفدهمین گروه فضانوردان به ناسا پیوست.

دایسون و واسیلوسکایا نخستین زنانی هستند که با هم سوار بر فضاپیمای روسی به فضا رفتند. پیش از این پگی ویتسون فضانورد ناسا و سویون یی از کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ با هم سوار بر سایوز TMA-11 به زمین بازگشتند.

سایوز MS-25 هفتاد و یکمین سایوز روسیه است که از سال ۲۰۰۰ برای رفت و آمد به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شود و ۱۵۴امین پرواز خود از سال ۱۹۶۷ را تجربه می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"