کد خبر: ۷۱۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
طوفان شدیدی ایالت‌های کانزاس و «میسوری» در آمریکا را درنوردید و بادهای تند، رعد و برق، گردباد شدید و بارش تگرگی که برخی به دلیل درشتی دانه‌هایش، آن را به عنوان «تگرگ گوریلی» توصیف کرده‌اند به همراه آورد.

به گزارش ایسنا، در شهر «وبانسی» در کانزاس تگرگ‌ها تقریباً به اندازه یک توپ سافت‌بال و به قطر ۱۰ سانتی‌متر گزارش شده‌اند.

این تگرگ‌ها معمولاً در زمان طوفان‌های تندر (یا همان تندرطوفان‌ها) در ماه‌های بهار و تابستان در ایالات متحده رخ می‌دهند.

جریان‌های صعودی قوی شامل جریان‌های شدید هوا به سمت بالا در یک طوفان تندری، ذرات بسیار کوچکی به نام هسته‌های یخ را با خود حمل می‌کنند. این توپ‌های کوچک یخی با عبور آب از سطح انجماد در جو سنگین‌تر می‌شوند و وقتی به خاطر جاذبه در حال افتادن روی زمین هستند، ناگهان با یک جریان صعودی دیگر به قسمت فوقانی طوفان پرتاب می‌شوند.

در هر حرکت به سمت بالا و یا پایین، انجماد لایه دیگری از یخ بر سطح این گوی‌ها اضافه می‌کند تا زمانی که تگرگ آنقدر سنگین شود که به زمین بیفتد.

«مارک فوکس»، هیدرولوژیست ارشد در اداره ملی هواشناسی میسوری در این باره می‌گوید: اندازه تگرگ متفاوت است و می تواند به کوچکی یک سکه یا بزرگتر از سیب باشد، زیرا قدرت جریان‌های صعودی در تندر طوفان‌ها متفاوت است.

وی اضافه کرد: هرچه جریان صعودی قوی‌تر باشد، تگرگ می‌تواند بزرگتر باشد... هر چیزی بزرگتر از ۵ سانتی‌متر واقعا بزرگ است.

قطر این تگرگ‌ها از اندازه توپ پینگ‌پنگ (۳.۷۵ سانتی‌متر)، توپ گلف (۴.۳ سانتی‌متر) و حتی یک سیب (۷.۵ سانتی‌متر) بزرگ‌تر بودند. اصطلاح «تگرگ گوریلی» برای نخستین بار توسط «رید تایمر»، هواشناس، برای توصیف این تگرگ‌ها ابداع شد.

«الکس سوسنوفسکی»، کارشناس ارشد هواشناسی در این باره گفت: وقتی اندازه تگرگ به یک توپ تنیس، بیسبال یا سافتبال می‌رسد می‌تواند آسیب زیادی به شما وارد کند و اگر ضربه ای به سر شما وارد شود، ممکن است کشنده باشد.

بزرگترین تگرگ ثبت شده در تاریخ ایالات متحده تقریباً به اندازه یک توپ والیبال بود که در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۰ در «ویویان» در داکوتای جنوبی سقوط کرد. قطر آن تگرگ ۲۰ سانتی‌متر و وزن آن تقریباً ۹۰۰ گرم بود.

به گزارش یورونیوز، تگرگ در آمریکا سالانه حدود یک میلیارد دلار به محصولات و اموال مردم خسارت وارد می‌کند. طوفان تگرگ که در ۱۰ آوریل ۲۰۰۱ کانزاس‌سیتی را درنوردید، پرهزینه‌ترین طوفان تاریخ در ایالات متحده بود که حدود ۲ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"