کد خبر: ۷۱۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
ایسنا/خراسان رضوی  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه مهم‌ترین دلایل افزایش فرسایش بادی را تداوم خشکسالی دانست که علاوه بر تأثیر بر میزان کاهش پوشش گیاهی، سبب کاهش رطوبت خاک می‌شود.

علیرضا قادری در حاشیه آئین درختکاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خشکسالی‌های متناوب بر افزایش سطح کانون‌ها تأثیرگذار است، از تبدیل ۲۰ هزار هکتار از اراضی تربت‌حیدریه به بیابان خبر داد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، در حال حاضر  جنوب این شهرستان با ۲۰ هزار هکتار کانون بحران فرسایشی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۰ هزار هکتار کانون بحران فرسایشی ۱۰ هزار هکتار آن‌ دارای طرح مطالعاتی در منابع طبیعی است، اظهار کرد: متأسفانه کانون‌های بیابانی خراسان رضوی از ۱۸ به ۲۳ کانون افزایش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه با تأکید بر اینکه هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای درختکاری و افزایش فضای سبز است، عنوان کرد: از مجموع ۳۸۹ هزار هکتار مساحت شهرستان تربت‌حیدریه، حدود ۲۵۵ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل‌ها در ارتفاعات مشرف به شهرستان تشکیل می‌دهند.

وی در همین خصوص تصریح کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از منابع طبیعی اصلی همگانی است که منابع طبیعی و در حوزه حاکمیتی از مجموع ۲۵۵ هزار هکتار منابع طبیعی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سند دار شده و ۳۸ هکتار نیز از دست متخلفین خلع‌ ید شده ‌است.

قادری در ادامه با اشاره به وظایف منابع طبیعی گفت: رسالت اصلی منابع طبیعی حفاظت، اصلاح و نگهداری از تمامی عرصه‌های مرتعی، جنگلی، کوه‌ها که جزء انفال است که بر اساس عامه مردم بهره‌برداری بهینه شود.

وی در ادامه به افزایش بیابان‌های شهرستان و تأثیر آن بر ریزگردها اشاره کرد و افزود: ریزگردها به دلیل خشکسالی و تخریب پوشش گیاهی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه عنوان کرد: با توجه به تغییر اقلیم در اثر گرمایش جهانی که از زمان صنعتی شدن آغاز شده شاهد تخریب پوشش گیاهی هستیم، درعین حال روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود و این انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث گرم‌تر شدن زمین شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه عنوان کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر جنوب این شهرستان با ۲۰ هزار هکتار کانون بحران فرسایشی مواجه است که ۱۰ هزار هکتار آن‌ دارای طرح مطالعاتی در منابع طبیعی است.

قادری اظهار کرد: نزدیک به ۳۳۹ هکتار در منطقه اله‌آباد، کدکن و رود معجن بذرپاشی انجام شده است، در عین حال ظرفیت ۸۰۰ هکتاری اراضی پیشکوه هم به سیمای فضای سبز افزوده و ۳۰۰ هکتار درختکاری شده و یکی از نقاط قوت و شاخص مناسب برای این خطه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط توسعه باغات با مدیریت جهاد و با ۴۳۰ منبع در حال فعالیت هستند و تا پایان سال ۱۵۰۰ هکتار تعهد شهرستان انجام می‌شود.

وی گفت: تعهد شهرستان در کاشت یک میلیارد درخت ۲۸۰ هزار اصله بوده است که تاکنون ۱۷۰ هزار اصله نهال و بذرپاشی در شهرستان انجام شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"