کد خبر: ۷۱۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
نمایندگان پارلمان اروپا قوانین جدیدی را باهدف حمایت از روزنامه‌نگاران و فعالانی که در زمینه حقوق اساسی کار می‌کنند، تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان اروپا با ۵۴۶ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف، قوانین جدیدی در حمایت از روزنامه‌نگاران، فعالان در زمینه حقوق اساسی و علیه اطلاعات نادرست و اقدامات قانونی در برابر روزنامه‌نگاران تصویب کردند.

به نقل از لیبراسیون، تیمو فولکن، گزارشگر بخشنامه و نماینده آلمانی پارلمان اروپا عنوان کرد در سال گذشته تعداد بی‌سابقه‌ای از شکایات در راستای ساکت کردن روزنامه‌نگاران وجود داشت، یعنی ۱۶۰ مورد که ممکن بود روزنامه‌نگاران از حقوق اساسی خود محروم شوند.

گیوم و پاسکال دوران، نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا در این‌ رابطه اظهار کردند: «از آنجاکه این حملات اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون ما را به خطر می‌اندازند و آزادی‌های اساسی مانند آزادی بیان، آزادی اطلاعات و حق تجمع را تضعیف می‌کنند، ما مجبور شدیم واکنش نشان دهیم و از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت کنیم.»

یکی دیگر از نمایندگان فرانسوی در پارلمان اروپا عنوان کرد این دستورالعمل، اگرچه ناقص است، اما اولین گام مهم برای حمایت از کسانی است که می‌خواهند مباحث عمومی در سطح جامعه را روشن کنند.

این دستورالعمل که پیش‌نویس آن در آوریل ۲۰۲۲ توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد، بیست روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد شد.

سپس کشورهای عضو دو سال فرصت خواهند داشت تا آن را اجرا کنند. این به فردی که هدف رویه و یا شکایت در راستای ساکت کردن روزنامه‌نگار قرار گرفته است، این امکان را می‌دهد که درخواست رد سریع شکایت توسط دادگاه را داشته باشد.

این شکایت‌ها عموماً از سوی شخصیت‌های دارای مناصب قدرت، در عرصه اقتصادی یا سیاسی و با هدف جلوگیری از انتشار برخی افشاگری‌ها صورت می‌گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"