کد خبر: ۷۱۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور روسیه گفت بلاروس به باشگاه «قدرت‌های هسته‌ای» پیوسته است. اشاره او به بهره‌برداری موفقیت‌آمیز مینسک از اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط «روس‌اتم»، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه ساخته شد.

به گزارش ایسنا، وزارت انرژی بلاروس در ماه نوامبر به بهره‌برداری تجاری از دومین بخش از این نیروگاه چراغ سبز نشان داد. رسانه‌ها در آن زمان گزارش دادند که پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه با ظرفیت کل تولید برق ۲۴۰۰ مگاوات تا ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور را پوشش دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در این رابطه گفت: «این قدمی رو به جلو است.» پوتین گفت که ساخت این نیروگاه باعث ایجاد «صنعت کاملا جدید» در کشور همسایه روسیه شده است. او افزود: از این نظر، بلاروس قطعا به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شده است.

این نیروگاه در نزدیکی شهر «استرووتز» در شمال غربی بلاروس قرار دارد و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ توسط «اتم‌استروی‌اکسپورت» ((Atomstroyexport، یکی از شرکت‌های تابعه روس‌اتم ساخته شد. به گزارش نووستی، این اولین نیروگاه هسته‌ای خارج از روسیه است که از راکتورهای هسته‌ای پیشرفته روس‌اتم از نسل ۳+ استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، مسکو به‌دنبال درخواست‌های مکرر مینسک، تسلیحات هسته‌ای را در بلاروس مستقر کرد. رهبری بلاروس به سیاست‌های تهاجمی غرب و تهدید محسوس ناشی از تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در خاک برخی از متحدان واشنگتن در اروپا اشاره کرد.

روسیه همچنین آمادگی خود را برای استفاده از هرگونه تسلیحاتی که در اختیار دارد، برای محافظت از بلاروس در صورت حمله به این کشور اعلام کرد.

همکاری نظامی میان این دو کشور همسایه در بحبوحه درگیری بین کی‌یف و مسکو شتاب بیشتری گرفته است. پوتین تصمیم خود را برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس در مارس ۲۰۲۳ در واکنش به برنامه‌های بریتانیا برای ارائه مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین اعلام کرد؛ اقدامی که مسکو آن را بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه خواند.

در ژوئیه ۲۰۲۳، روسیه اعلام کرد اگر ایالات متحده و ناتو مسیر سیاسی فعلی خود را تغییر دهند و زرادخانه هسته‌ای واشنگتن را از اروپا خارج کنند و زیرساخت‌های آن را از بین ببرند، می‌تواند خروج تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود از بلاروس را بررسی کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"