کد خبر: ۷۱۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۲
تحلیل‌گر مسائل ارزی در رابطه با نوسان اندک بازار ارز گفت: ریسک‌های سیاسی معمولا روی نرخ ارز اثر می‌گذارند؛ اما مسئله سیاسی یمن که هم‌اکنون رخ داده از مرزهای کشور ما فاصله دارد و ارتباطی مستقیمی با ایران ندارد.

مسعود توکلی در گفت‌وگو با به ایسنا، اظهار کرد: ریسک‌های سیاسی معمولا روی نرخ ارز اثر می‌گذارند؛ اما مسئله سیاسی یمن که هم‌اکنون رخ داده از مرزهای کشور ما فاصله دارد و ارتباطی مستقیمی با ایران ندارد.

وی افزود: گاهی یک کشور وارد جنگ با سایر کشورها می‌شود، در این شرایط نرخ برابری ارز آن کشور در مقایسه با نرخ برابری ارز سایر کشورها دچار تلاطم می‌شود و در نتیجه ارزش پول ملی آن کاهش پیدا می‌کند و نرخ طلا نیز افزایشی می‌شود، اما هم‌اکنون ایران با هیچ کشوری وارد جنگ نشده؛ بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

این تحلیل‌گر مسائل ارزی با بیان اینکه مشکلات منطقه به صورت مستقیم به اقتصاد و بازار ارز ایران ربطی ندارد، گفت: سفته بازان و دلالان اتفاقاتی که در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد را با هدف منفعت جویی به اقتصاد و بازار ارز ایران ربط می‌دهند.

وی اضافه کرد: سودجویان در زمستان سال گذشته نیز با تهییج انتظارات تورمی به‌دلیل اخبار سیاسی منفی، مهرماه امسال به بهانه جنگ غزه و دو هفته قبل به بهانه حادثه تروریستی کرمان، نرخ ارز بازار غیررسمی را افزایش دادند اما دیدیم که با تسلط بازارساز و فروکش کردن هیجانات، نرخ‌ها به‌سرعت به سطوح قبلی خود بازگشتند.

توکلی با اشاره به این موضوع که نرخ ارز به متغیرهای کلان اقتصادی کشور خودمان و یا متغیرهای اقتصادی کشور مبدا یعنی آمریکا وابسته است، بیان کرد: در ایران تغییری در پارامترهای اقتصادی رخ نداده بلکه هر چه جلوتر می‌رویم و با تکیه بر آمار اقتصادی و نظریه کارشناسان به این نتیجه می‌رسیم که نرخ رشد نقدینگی با شدت بیشتری کاهش پیدا می‌کند یعنی جهت تغییر متغیرهای اقتصادی مثبت است.

وی افزود: در فدرال رزرو هیچ اتفاق و سیاست خاصی ابلاغ نشده تا نرخ برابری دلار را تحت الشعاع قرار دهد؛ بنابراین موضوع کشور یمن و درگیری‌های سیاسی نمی‌تواند دلیل منطقی برای ایجاد تلاطم در بازار ارز باشد.

کارشناس مسائل ارزی در پایان تاکید کرد: تعدادی از دلالان قصد دارند با ایجاد نوسان از مردمی که دانش اقتصادی ندارند سواستفاده کنند؛ بنابراین افزایش نرخ دلار دلیل اقتصادی ندارد و موقتی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"