کد خبر: ۷۱۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۲
«درحالیکه دولت بایدن نگران است واکنش روسیه و ایران به تشدید تنش‌ها از سوی ایالات متحده چگونه است، بازیگران جهان همچنان در حال تشدید تنش هستند. لوکاشنکو اواخر ماه گذشته میلادی گفت که روسیه اکنون استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس کامل کرده است.»

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال در سرمقاله‌ای می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی درباره اطلاعات خود مربوط به این انتقال تسلیحات تاکتیکی اتمی از روسیه به بلاروس سخنی نگفته‌اند و ممکن است که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس درباره این استقرار، بلوف زده باشد.

اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در ژوئن ۲۰۲۳ گفته بود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اقداماتی را برای استقرار تسلیحات تاکتیکی اتمی در بلاروس آغاز کرده است.

در ژوئیه ۲۰۲۳، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرد، دلیلی ندارد که درباره ادعای پوتین مربوط به ارسال و استقرار این تسلیحات اتمی تاکتیکی در بلاروس شک کنیم.

کمی پس از آنکه روسیه حمله خود را به اوکراین آغاز کرد، بلاروس به ماده ۱۸ قانون اساسی خود متممی را در ارتباط با حذف تعهدش به حفظ عدم داشتن تسلیحات اتمی اضافه کرد.

بلاروس در سال گذشته میلادی اعلام کرده بود، روسیه سربازانش را برای استفاده از تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای آموزش داده است.

در تابستان ۲۰۲۳ نیز رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد، انتقال این نوع تسلیحات آغاز شده و جنگنده سوخوی بلاروسی نیز برای حمل این تسلیحات هسته‌ای تجهیز شده است.

فدراسیون دانشمندان آمریکا نیز به بررسی اطلاعات از منابع باز شامل ویدئویی از وزارت دفاع بلاروس پرداخت و در سال جاری میلادی به این نتیجه رسید که پایگاه هوایی "لیدا" واقع در ۴۰ کیلومتری مرز لیتوانی و تنها شاخه نیروی هوای بلاروس با جنگنده Su-۲۵ مجهز شده و به احتمال زیاد کاندیدای ماموریت جدید اشتراک اتمی با روسیه است.

اظهارات رئیس جمهوری بلاروس در حالی مطرح شده که روسیه تهدیدهای اتمی خود علیه غرب را افزایش می‌دهد. به طوری که پوتین همین اواخر گفته بود: پس از آنکه ناتو، فنلاند را به این ائتلاف نظامی وارد کرد، مشکلاتی برای هلسینکی ایجاد خواهد شد.

این گفته‌ها به دنبال تلاش‌های روسیه برای مسلح کردن مهاجران در مرز فنلاند است. در نوامبر ۲۰۲۳، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، لهستان "دشمنی" است که ممکن است در نهایت دولت خود را از دست بدهد. روسیه حملاتی را در اوکراین انجام می‌دهد که به خاک ناتو نزدیک است.

مسکو در حال حاضر به دنبال یک ادغام و پیوستگی نظامی با مینسک است و موشک‌های کوتاه برد "اسکندر" و سطح به هوای اس-۴۰۰ را در بلاروس مستقر کرده است.

اقدام پوتین در استقرار تسلیحات تاکتیکی اتمی در بلاروس یادآور این مساله است که چه چیزی در اوکراین در خطر قرار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"