کد خبر: ۷۱۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۲ دی ۱۴۰۲
دانشمندان جایگزین منحصر به فردی برای چسب‌های نیکوتین پیدا کرده‌اند که باعث می‌شود افراد سیگار را با موفقیت بیش از دو برابری ترک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس‌ای، هنگامی که افراد تصمیم به ترک سیگار می‌گیرند، ممکن است علائم ترک آن مانند تحریک پذیری، هوس، مشکل در تمرکز و نوسانات خلقی را تجربه کنند. این علائم در درجه اول به دلیل کاهش ناگهانی سطح نیکوتین است.

به همین دلیل افراد سیگاری برای متعادل کردن این عوارض، از چسب‌های نیکوتین به عنوان نوعی درمان جایگزین نیکوتین استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند سیگار را ترک کنند.

اکنون دانشمندان ادعا می‌کنند که چیزی را یافته‌اند که موثرتر از چسب‌های نیکوتین است.

پژوهشگران کشف کرده‌اند که دارویی به نام سیتیزین(cytisine) که یک داروی مقرون‌به‌صرفه و عمومی برای ترک سیگار است که از دهه ۱۹۶۰ در اروپای شرقی استفاده می‌شود، در مقایسه با دارونما، به طور قابل‌توجهی احتمال ترک سیگار را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیتیزین حتی ممکن است بهتر از چسب‌های نیکوتین عمل کند.

گفتنی است که سیتیزین نمایه ایمنی مطلوبی را نشان می‌دهد و نگرانی در مورد عوارض جانبی جدی برای آن وجود ندارد.

پژوهشگران ۱۲ مطالعه تحقیقاتی مختلف را بررسی کردند. در هشت مورد از این مطالعات، سیتیزین و دارونما را در ۵۹۲۲ نفر آزمایش کردند و از این میان ۲۹۹۶ نفر سیتیزین مصرف کردند.

آنها دریافتند افرادی که سیتیزین مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، ۲.۲۵ برابر بیشتر احتمال دارد سیگار را ترک کنند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که افراد هرچه حمایت بیشتری برای تغییر رفتار خود داشته باشند(مانند مشاوره)، سیتیزین بهتر عمل می‌کند.

دکتر عمر دی سانتی نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما به شواهدی اضافه کرد که سیتیزین یک کمک موثر و ارزان برای ترک سیگار است. این می‌تواند در کاهش مصرف سیگار در کشورهایی که به داروهای مقرون به صرفه برای ترک سیگار نیاز فوری دارند، بسیار مفید باشد.

این کشف جدید می‌تواند راه حلی ایده‌آل برای کسانی باشد که تصمیم دارند سیگار را ترک کنند، با این حال، یک مانع مهم وجود دارد و آن اینکه سیتیزین در اکثر کشورهای فراتر از اروپای مرکزی و شرقی مجوز ندارد یا در دسترس نیست.

این بدان معناست که اکثریت جهان از جمله کشورهای کم‌درآمد و متوسط که تأثیر مصرف سیگار در آنها می‌تواند قابل توجه باشد، به این کمک‌های بالقوه برای ترک سیگار دسترسی ندارند.

دکتر دی سانتی می‌گوید: سیگار در سراسر جهان عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در نظر گرفته می‌شود و داروی سیتیزین این پتانسیل را دارد که یکی از راه حل‌های بزرگ برای این مشکل باشد.

عدم دسترسی راحت به سیتیزین

سیتیزین که از گیاهان مشتق شده است به طور موثر علائم ترک مرتبط با سیگار را کاهش می‌دهد. این دارو در ابتدا در بلغارستان در سال ۱۹۶۴ با نام Tabex توسعه یافت، اما بعداً در سایر کشورهای اروپای شرقی و آسیایی محبوبیت پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۷ یک شرکت داروسازی لهستانی به نام Aflofarm آن را با نام Desmoxan به عنوان دارویی که فقط باید با نسخه تجویز شود، تولید کرد. در حالی که کشور کانادا فروش بدون نسخه آن را به عنوان یک محصول بهداشتی طبیعی به نام Cravv تایید کرد.

این مطالعه بر تأثیر بالقوه سیتیزین بر سلامت جهانی تأکید می‌کند و خواستار افزایش تلاش‌ها برای دسترسی به این دارو در مقیاس وسیع‌تر است.

از هر ۱۰ نفری که به دلیل سرطان ریه، جان خود را از دست می دهند، ۹ نفر یا سیگار می‌کشند یا در معرض دود دست دوم آن قرار دارند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC) امروزه افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به سال ۱۹۶۴ به سرطان ریه قرار دارند، حتی اگر امروزه افراد کمتری سیگار بکشند.

این مطالعه در مجله Addiction منتشر شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"