کد خبر: ۷۰۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۶ دی ۱۴۰۲
نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان درباره روند صلح بین دو کشور و در جریان نشست سن پترزبورگ روسیه گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دفتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان درباره این نشست غیررسمی بین او و الهام علی‌اف، ‌رئیس جمهوری آذربایجان گفت: آنها نشستی دو جانبه و بدون حضور یک کشور ثالث به عنوان میانجی داشتند و درباره روند صلح صحبت کردند.

به نقل از خبرگزاری asbarez، وی ادامه داد: مسائل مرتبط با روند صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد بحث قرار گرفت. این گفت‌وگوها بدون حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست کشورهای مستقل همسود در سن پترزبورگ برگزار شد.

این نخستین باری است که علی‌اف و پاشینیان از زمان حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۳ دیدار کرده‌اند؛ در این حمله بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنان ارمنی قره‌باغ مجبور شدند از این منطقه بیرون بروند.

علی‌اف و جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پس از این حمله نشست‌های برنامه ریزی شده در بروکسل و واشنگتن را لغو کردند.

اوایل روز سه‌شنبه همچنین رسانه‌های روسی ویدئویی کوتاه از دست دادن علی‌اف و پاشینیان منتشر کردند.

پوتین از روسای کشورهای مستقل همسود برای شرکت در این اجلاس در سن پترزبورگ دعوت کرد که شامل روسای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌شود.

پاشینیان همچنین با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نیز دیدار داشت که کشورش ماه گذشته میلادی میزبان نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک بود.

نخست وزیر ارمنستان در این نشست شرکت نکرده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به کانال یک تلویزیون روسیه گفت که سران کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمایل خود را برای امضای یک توافق صلح اعلام کرده‌اند.

وی افزود: آنها آماده‌اند تا مذاکرات صلح را نهایی کرده و با انتشار یک سند مشترک توافق صلح را امضا کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"