کد خبر: ۷۰۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

اردوغان گفت: جهان چشم خود را به روی حملات اسرائیل برای نابودی زیرساخت‌های بهداشتی غزه و قتل نوزادان و غیرنظامیان بسته است

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: کشورهای غربی که با یادآوری قتل‌عام‌هایی که قبلاً از آنها چشم پوشی می‌کردند گردن خود را خم می‌کنند، از شرم رفتارشان در قتل عام غزه در هم شکسته خواهند شد. عدالت کجاست، فریاد می‌زنیم سازمان‌های بین المللی برای حفظ صلح در کجا تأسیس شده‌اند؟ مدافعان حقوق بشر کجا هستند؟ می‌بینید که با وجود اینکه رهبران کشور سکوت می کنند، مردم سکوت می کنند. در خیابان های اروپا، با وجود همه ممنوعیت‌ها، با وجود همه موانع، مردم در میادین هستند و خواستار عدالت هستند. برخی از کشورها که تحت عنوان آزادی بیان با شبه نظامیان سازمان‌های تروریستی بسیار نرم رفتار می‌کنند، حتی سعی کردند پرچم فلسطین را که نماد یک ملت است، ممنوع کنند. خوشبختانه اهل وجدان به آن ممنوعیت ها توجه نکردند.

اردوغان افزود: نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل شخصا مسئول حملات به غزه است و داخل اسرائیل شاهد اظهاراتی در مخالفت با وی هستیم. او حمایت شهروندان اسرائیلی را از دست داده و می خواهد از طریق لفاظی‌های مذهبی از قتل عام حمایت کند.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا نقض حقوق بشر و جنایات جنگی اسرائیل را به دادگاه کیفری بین‌المللی برساند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: نتانیاهو دیگر کسی نیست که بتوانیم با او صحبت کنیم، ما او را خط زده‌ایم. انداختیمش دور. پس از گفتگو در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی در مورد این موضوع تصمیم خواهم گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در ریاض برای تلاش‌های آتش بس غزه بسیار مهم خواهد بود. ترکیه آماده است تا به عنوان کشور ضامن درگیری‌های غزه عمل کند.در قبرس یونان می‌تواند کشور ضامن باشد، انگلیس می‌تواند کشور ضامن باشد، چرا ساختار مشابهی در غزه وجود ندارد؟ ما به عنوان ترکیه باید نقش رهبری را بر عهده بگیریم. این تحولی خواهد بود که حال و آینده را در طول تاریخ شکل خواهد داد.

او خطاب به نتانیاهو گفت: کاری که شما انجام دادید ربطی به کتاب مقدس یا تورات ندارد. نه کتاب مقدس، نه تورات و نه مزامیر این را قبول ندارند.

اردوغان تصریح کرد: رأی گیری در سازمان ملل بسیار بسیار مهم بود. در واقع این رای یک کارنامه است. در این کارنامه اسرائیل شکست خورد و نمره قبولی نگرفت. اکنون جهان باید فریاد کودکان فلسطینی را بشنود. این وظیفه ماست که دست یاری خود را به سوی آن مردم بیگناه و مظلوم دراز کنیم. این یک وظیفه انسانی است.

او تاکید کرد: ترکیه می‌خواهد غزه را صلح‌آمیز، بخشی از کشور مستقل فلسطین با تمامیت ارضی، بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت در مرزهای ۱۹۶۷ ببیند. ما از فرمول‌هایی حمایت می‌کنیم که صلح و آرامش را در منطقه به ارمغان می‌آورد. ما از طرح‌هایی که زندگی فلسطینیان را ویران کرده و آنها را از صحنه تاریخ محو می کند، حمایت نخواهیم کرد.

اردوغان تصریح کرد: اسرائیل عمداً در تلاش برای فروپاشی سیستم بهداشت و درمان غزه است و جامعه بین‌المللی چشمان خود را بر ظلم می‌بندد، غیرنظامیان، بیماران و نوزادان را رها می‌کنند تا بمیرند. اتحادیه اروپا در این دوره نقش بسیار عجیب و ناسازگاری ایفا کرد. اتحادیه اروپا رویکرد عادلانه ای را ارائه نداده است. اتحادیه اروپا در برخورد منصفانه با موضوع غزه شکست خورد، همچنین خارج از فرآیندهای دیپلماتیک در جنگ روسیه و اوکراین بود. اعتماد ما به اتحادیه اروپا از بین رفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"