کد خبر: ۷۰۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲

روسیه به دنبال پیوستن مجدد به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در انتخاباتی است که به عنوان آزمونی کلیدی برای جایگاه بین‌المللی آن تلقی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، روسیه آوریل گذشته پس از حمله به اوکراین از نهاد برجسته حقوق بشری سازمان ملل اخراج شد. اما اکنون دیپلمات‌های روسی به دنبال ورود دوباره کشورشان به این شورا برای یک دوره سه ساله جدید هستند.

بی‌بی‌سی نسخه‌ای از موضع روسیه را به دست آورده که مسکو برای اعضای سازمان ملل متحد ارسال کرده و خواستار حمایت آنها شده است. این رای‌گیری قرار است در ماه آینده انجام شود.

در سندی که بی‌بی‌سی مشاهده کرده، روسیه قول داده «راه‌حل‌های مناسب برای مسائل حقوق بشری» بیابد و تلاش ‌کند از تبدیل شدن این شورا به «ابزاری که در خدمت اراده‌های سیاسی گروهی از کشورها» باشد - که به عنوان اشاره‌ای به غرب در نظر گرفته می‌شود - جلوگیری کند.

دیپلمات‌ها گفتند که روسیه امیدوار است پس از متهم شدن به نقض حقوق بشر در اوکراین و در داخل مرزهای خود، اعتبار بین‌المللی خود را دوباره به دست آورد.

تازه‌ترین شواهد از این «تخلفات» ادعایی، روز دوشنبه در گزارشی از کمیسیون تحقیق درباره اوکراین به شورای حقوق بشر ارائه شد. رئیس این کمیسیون مدعی شد که شواهد رو به افزایشی از آنچه «جنایات جنگی از جمله شکنجه، تجاوز جنسی و حمله به غیرنظامیان» خواند، وجود دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو مستقر است و ۴۷ عضو دارد که هر یک برای یک دوره سه ساله انتخاب می‌شوند. در رای‌گیری بعدی که قرار است در ۱۰ اکتبر برگزار شود، روسیه در کنار آلبانی و بلغارستان برای تصدی دو کرسی شورا که به کشورهای مرکز و شرق اروپا اختصاص دارد، رقابت خواهد کرد.

در این رای‌گیری همه ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت خواهند کرد و دیپلمات‌ها می‌گویند که کاملا ممکن است روسیه بتواند به این شورا بازگردد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"