کد خبر: ۶۹۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
 فراز نوشت: «حسن نوروزی»، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  در مورد  روند تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون ویژه گفت: «این لایحه از نظر ما به پایان رسیده است.تمام»

لایحه عفاف و حجاب بعد از واکنش گسترده با رای نمایندگان اصولگرا در مجلس یازدهم اصل هشتاد و پنجی شد و رفت تا به دور از نگاه مردم، در فضایی غیرعلنی به تصویب برسد. لایحه‌ عفاف و حجاب، با قرار گرفتن ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی، انتقادات بسیاری را برانگیخت. طبق این اصل، تصویب این لایحه به طور ویژه در اختیار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفت و حالا، «حسن نوروزی»، یکی از اعضای این کمیسیون اعلام کرده که کار تصویب آن به پایان رسیده و اختلاف اصلی، تنها حول زمان اجرای موقت آن است.

«حسن نوروزی»، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد روند تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون ویژه گفت: «این لایحه از نظر ما به پایان رسیده است.تمام. ما فقط منتظر یک رای‌گیری در مجلس هستیم که مدت زمان اجرایی شدن این لایحه ۳ ساله باشد یا ۵ ساله؛ بعد از مشخص شدن زمان اجرایی، لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود».

او گفت: «من چند روز پیش گفتم لایحه به شورای نگهبان فرستاده شد. ما فکر می‌کردیم که دیگر تمام است اما چند اشکال موقت وجود داشت که آن‌ها هم برطرف شده است. لایحه نهایی شده عفاف و حجاب، ۷۰ ماده است و بعد از اربعین به مجلس می‌رود». ل

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری در مورد لایحه عفاف و حجاب گفت: «این لایحه هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده و گویا هنوز در کمیسیون تخصصی مجلس نیز نهایی نشده و هنوز برای زمان بندی اجرای آزمایشی در صحن علنی مجلس تصمیم گیری نشده است».

از سوی دیگر امیرحسین بانکی پورفرد، رییس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شامگاه روز ۴ شهریور ماه با اشاره به ویژگی‌های لایحه «حجاب و عفاف» گفت: «قانون حجاب از مهر امسال اجرایی می‌شود. بازدارندگی این قانون به حدی قوی است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پاییز امسال عمده ساختارشکنی ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در بخش حجاب و عفاف در جامعه برطرف خواهد شد».

حسن نوروزی، اما، درمورد زمان اجرای این قانون در سخنان بانکی پورفرد گفت: «این موضوع را از خود ایشان بپرسید، به من ربطی ندارد».

گفتی است، لایحه‌ای که به‌عنوان عفاف و حجاب مطرح شده است، از طرف قوه قضاییه با ۹ ماده در اختیار دولت قرار گرفت و دولت نیز چند ماده به آن اضافه کرد و درنهایت با ۱۵ ماده در اختیار مجلس قرار داد. کمیسیون قضایی مجلس ۱۵ ماده را به ۷۰ ماده گسترش داد که جرم‌انگاری‌ها و مجازات‌های گسترده‌ای را در برمی‌گیرد. لایحه عفاف و حجاب از همان ابتدا مخالفان زیادی بین مردم و مسئولان کشور داشته و همچنان دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"