کد خبر: ۶۹۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
سازمان ملی استاندارد با ممانعت در شماره‌گذاری خودروهای تولید زامیاد در ۱.۵ ماه گذشته، یک‌ بار دیگر موضوع اولویت‌ ناشناسی برخی نهادها در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی را گوشزد کرد.

به گزارش پرشین‌ خودرو، سازمان استاندارد که هر از گاهی با بحث جذاب و عوام‌پسند توقف تولید خودروهای تولید داخل به سرتیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شود، این‌بار با ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای تولیدی زامیاد به این عرصه بازگشته است. البته این دفعه سازمان ملی استاندارد پای را فراتر گذاشته و بعد از صدور تاییدیه برای محصولات این شرکت نسبت به جلوگیری از شماره گذاری آن اقدام کرده است.

سازمان استاندارد در شرایطی بر تصمیمات اشتباه خود پافشاری می کند که گویا در جهانی موازی و در یک ایران بدون تحریم سیر می‌کند.

موضوعی که تصمیمات سازمان ملی استاندارد را غیرعقلانی جلوه می‌دهد، واقعیات میدانی کشور در شرایطی است که با انواع و اقسام تحریم‌ها و محدودیت‌های جهانی یک‌جانبه و چندچانبه مواجه هستیم. اما سازمان استاندارد همچنان در این شرایط در پی کمال‌گرایی در حوزه استاندارد است. همین موضوع نیز موجب شده تا شاهد تصمیمات عجیبی نظیر متوقف‌کردن تولید هیوندای i۱۰ کرمان‌ موتور به دلیل پاس نکردن استانداردهای ایران و اکنون نیز جلوگیری از شماره گذاری تنها خودروی تجاری صادراتی کشور باشیم.

در این شرایط بد نیست با یک مثال عینی تلاش کنیم تا شرایط کشور و صنعت خودرو را به سازمان ملی استاندارد گوشزد کنیم؛ روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که از استانداردهای بالایی برخوردار بود، فورا بعد از جنگ اوکراین و اعمال تحریم، دست به تغییرات گسترده در سطوح استانداردی خود زد. به طور مثال روسیه در حوزه خودرو امکاناتی نظیر ایربگ، کولر و ترمز ABS را از برخی خودروهای سدان و حتی کراس‌اوور خود حذف کرده است تا بتواند نیاز بازار خودرو را بدون عدول از کیفیت و صرفا با حذف یک‌سری آپشن‌هایی که استاندارد خودرو محسوب می‌شدند، با مشکل کمتری پاسخگو باشد.

روسیه برای تامین نیاز به ایران نیز مراجعه کرده و خریدار بسیاری از محصولات گروه سایپا حتی وانت‌نیسان سایپا شده است که اتفاقا در یک‌سال اخیر جهش کیفی خوبی داشته و علاوه بر بهبود و اصلاح موتور، ‌در بخش کابین و ایمنی نیز ارتقاء داشته و گواه آن رسیدن این خودرو به سطح سه ستاره کیفی در اسفندماه سال ۱۴۰۱ است.

واقعیات میدانی که سازمان استاندارد باید در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار دهد، همین درسی است که می‌توان از نحوه مواجهه روسیه با تحریم‌هایی که گریبانگیرش شده است، آموخت. البته روسیه تنها الگو در این زمینه نیست و کشورهایی نظیر هند نیز بر اساس اصول مدیریت بازار، به تولید، مونتاژ یا واردات محصولاتی از برندهای رنو، سوزوکی، ایسوزو و ... با سطوح استانداردی و امکانات کمتر اما با سطح کیفیت مطلوب روی آورده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"