کد خبر: ۶۹۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۰ تير ۱۴۰۲

بر اساس گزارش یک روزنامه آمریکایی، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند روز قبل با رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه تماس گرفت تا به او بگوید، واشنگتن در تلاش شرکت نظامی خصوصی واگنر برای شورش در روسیه دخیل نیست.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابعی گزارش داد، ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند روز قبل به دنبال شورش گروه نظامی خصوصی واگنر علیه کرملین با سرگئی ناریشکین، مقام مسؤول سرویس اطلاعات خارجی روسیه تماس گرفته تا به اعلام کند، این شورش ارتباطی با آمریکا ندارد.

به گفته این منابع آگاه، این گفت‌وگوی تلفنی میان ویلیام برنز و ناریشکین، بالاترین سطح تعامل بین آمریکا و روسیه از زمان رخداد آن حادثه بود.

وال استریت ژورنال نوشت، هدف از انجام این گفت‌وگو که به ابتکار طرف آمریکایی اجرا شد، دادن این پیام بود که آمریکا در اقدامات یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر "هیچ نقشی ندارد" و به دنبال بدتر کردن تنش‌ها در روسیه نیز نیست.

به نوشته این نشریه آمریکایی، ویلیام برنز به ناریشکین گفت، شورش واگنری‌ها جزو امور داخلی روسیه است.

در عصر ۲۳ ژوئن، چند فایل صوتی در کانال تلگرامی یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه نظامی خصوصی واگنر منتشر شد. او در این فایل‌ها ادعا کرد واحدهایش از سوی ارتش روسیه مورد حمله قرار گرفته‌اند. وزارت دفاع روسیه ادعاهای رئیس گروه واگنر در خصوص حمله ارتش روسیه به اردوگاه‌های گروه واگنر را محکوم و تکذیب کرد.

پس از این تحول واحدهای گروه واگنر که از پریگوژین حمایت می‌کردند ابتدا عازم شهر روستوف و در ادامه شهر مسکو شدند. سرویس امنیت فدرال روسیه یک پرونده کیفری علیه پریگوژین بر مبنای اتهام فراخوان دادن برای شورش مسلحانه باز کرد. ولادیمیر پوتین در تاریخ ۲۴ ژوئن در یک سخنرانی تلویزیونی سراسری اقدامات گروه واگنر را یک شورش مسلحانه و یک خیانت اعلام کرد.

اواخر روز ۲۴ ژوئن آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در هماهنگی با ولادیمیر پوتین مذاکراتی را با پریگوژین داشته و در نتیجه این مذاکرات نیروهای واگنر عقب نشینی کرده و به اردوگاه‌های خود برگشتند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت، مقام‌های روسیه در نتیجه این مذاکرات متعهد شدند که شبه نظامی گروه واگنر که در این شورش شرکت کردند را با در نظر گرفتن "دستاورهای آنها در خط مقدم جنگ اوکراین" تحت پیگرد قضایی قرار ندهند و بعد سرویس امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) اعلام کرد پرونده کیفری علیه پریگوژین به اتهام شورش مسلحانه کنار گذاشته شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"