کد خبر: ۶۹۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۲

یک فرمانده سابق ناتو در پی شورش نظامیان واگنر در روسیه گفت که یوگنی پریگوژین می‌تواند به یک «دیکتاتور تمام‌عیار» تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری نیوزویک، جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق فرماندهی عالی نیروهای متحد ناتو در اروپا با اشاره به گذر ژولیوس سزار، دیکتاتور جمهوری روم از رود «روبیکن» در صفحه توییتر خود نوشت: پریگوژین هم به نوعی از روبیکن گذر کرده است. وقتی ژولیوس سزار این کار را کرد، ابتدا تبدیل به دیکتاتوری تمام‌عیار شد؛ اما نتیجه نهایی کشته‌شدنش بود.

ژولیوس سزار در سال ۴۹ پیش از میلاد سربازان تحت‌امر خود را از رود «روبیکن» عبور داد و با این اقدام غیرقانونی که سنای روم آن را اعلان جنگ تلقی کرد، جنگ داخلی بزرگ روم یا «جنگ داخلی سزار» را آغاز کرد که به نام‌گذاری او به عنوان «دیکتاتور» روم منجر شد. بعد از مرگ سزار، جمهوری روم به امپراتوری روم تغییر یافت.

امروزه جمله «گذر از روبیکن» کنایه‌ای است از گذشتن از یک نقطه بی‌بازگشت و این فرمانده ناتو تلویحا گفت که پریگوژین با این کارش به کرملین اعلان جنگ کرده است.

ماه‌ها بود که خبرهایی پراکنده از اختلاف میان یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه پیمانکار نظامی واگنر و نیروهایش با ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید. واگنری‌ها ارتش روسیه را به بی‌کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از این گروه در جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هرازگاهی تهدید می‌کرد که نیروهای خود را از خطوط مقدم جنگ خارج می‌کند.

این اختلاف ادامه داشت تا اینکه جمعه‌شب پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد که نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند. او تهدید کرد که انتقام خواهد گرفت.

او با نیروهایش به سمت مسکو حرکت کردند تا «رهبران نظامی فاسد» روسیه را به سزای اعمالشان برسانند؛ اما در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس این درگیری ختم به خیر شد.

ولادیمیر پوتین که این شورش را «خنجری از پشت» دانست و هشدار داد که با عوامل آن برخورد خواهد کرد؛ اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شنبه‌شب به وقت مسکو اعلام کرد که توافق با پریگوژین برای اجتناب از رویارویی و خونریزی حاصل شده و او با ضمانت شخص پوتین به بلاروس می‌رود.

برچسب ها: واگنر ، روسیه ، ناتو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"