کد خبر: ۶۹۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

چین در واکنش به گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ماه‌ها پیش از این حمله به خط لوله انتقال گاز نورد استریم، از آن آگاه بوده‌اند، اعلام کرد: واشنگتن باید آنچه را که درباره حمله سال گذشته به این خطوط لوله گاز طبیعی می‌داند، فاش کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های آلمانی و هلندی درباره این خط لوله گازی گفت: طرح اوکراین برای نابودی خطوط لوله که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند، در ژوئن 2022 برای سیا شناخته شده بود، خیلی پیش از اینکه حمله در سپتامبر همان سال اتفاق بیفتد.

وی افزود: هشت ماه از زمان انفجار این خط لوله گازی می‌گذرد اما هنوز روند تحقیقات به کندی صورت می‌گیرد. واقعا جای شگفتی است که آمریکا در این مدت سکوت اختیار کرده است. آمریکا به جامعه بین‌الملل یک توضیح بدهکار است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین خواستار یک تحقیقات جامع، موضوعی، بی طرفانه و دقیق درباره این انفجار شد تا تمامی کسانیکه مسئول آن هستند، پای میز محاکمه قرار بگیرند.

این دیپلمات چینی همچنین به امتناع آمریکا در پاسخ داده به تردیدها و سوءظن‌های جهانی ابراز شک کرد.

رسانه‌های آلمانی و هلندی گزارش دادند که سرویس اطلاعاتی هلند در ابتدا طرح تخریب خطوط لوله نورد استریم را تابستان گذشته فاش کرد و بعدا این اطلاعات را به همتای آمریکایی خود ارائه داد. در حالیکه طبق گزارش‌ها، طرح اولیه متوقف شد، آنها گفتند که حمله تقریبا مشابهی بلافاصله پس از آن انجام گرفت.

واشنگتن پست نیز گزارشی مشابهی را با استناد به اسناد اطلاعاتی اروپا منتشر کرد که بخشی از مجموعه‌ای از مطالب محرمانه است که گفته می‌شود در اوایل سال جاری میلادی توسط یک نیروی هوایی گارد ملی ایالات متحده به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است.

این روزنامه گزارش کرد که دولت ایالات متحده از یک متحد نزدیک خود متوجه شده که ارتش اوکراین یک حمله مخفیانه به خطوط لوله مذکور را طراحی کرده است.

مقام‌های آمریکایی اما از واکنش به این ادعاها امتناع کرده اما تاکید دارند که واشنگتن نقشی در این خرابکاری نداشته است. اوکراین نیز بارها دست داشتن و هرگونه دخالت در این انفجار و بمب گذاری را رد می‌کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"