کد خبر: ۶۸۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

وزیر خارجه ترکیه پس از گفت‌وگو با همتای سوئدی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت، شرط اصلی آنکارا برای پذیرفتن درخواست سوئد مبنی بر عضویت در ناتو، همکاری ضدتروریسم این کشور با ترکیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین پس از گفت‌وگوهایش با «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در صفحه توییترش نوشت: بنده طی این گفت‌وگو انتظارات ترکیه را برای عضویت سوئد در ناتو مجددا تکرار کردم. همکاری مثمرثمر علیه تروریسم یک "اجبار" است.

سوئد و فنلاند درخواست خود را برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو در ماه مه ۲۰۲۲، تقریبا دو ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین مطرح کردند اما ترکیه در ابتدا با درخواست این دو کشور مخالفت کرد و گفت که سوئد و فنلاند باید شبه‌نظامیان کُرد را به عنوان "تروریست" اعلام کنند و همچنین خواستار استرداد افرادی شد که به جرم "تروریسم" متهم شدند و یا در کودتا ۲۰۱۶ ترکیه دست داشتند. این درحالیست که ترکیه در نهایت با درخواست فنلاند موافقت کرد و این کشور روز سه‌شنبه رسما عضو این ائتلاف شد اما فعلا وضعیت سوئد مشخص نیست. اکنون بلوک نظامی ناتو شامل ۳۱ عضو شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی یک کنفرانس خبری در حالی که پرچم فنلاند پشت سرش قرار داشت، اظهار کرد: استکهلم تعهدات خود را به طور کامل برای عضویت در ناتو انجام داده است. هیچ مانعی نباید برای عضویت سوئد در ناتو وجود داشته باشد.

وی افزود: ما با آنکارا در تماس هستیم. نه تنها فنلاند بلکه سوئد نیز به تعهدات خود عمل کرده است؛ در نتیجه هیچ چیزی نباید مانع عضویت سوئد در این ائتلاف شود.

رئیس‌جمهوری فنلاند هم به نوبه خود وعده داد تا هر کاری که می‌تواند برای پذیرش سریع درخواست سوئد انجام دهد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه در یک مراسم افطار که توسط "اتحادیه دموکرات‌های بین‌المللی" در بروکسل برگزار شد، بیان کرد: نژادپرستی و بیگانه‌هراسی جزو بحران‌های عمیق در جهان هستند. همچنین احساسات ضدترکیه‌ای و اسلام‌هراسی جزو انواع خطرناک نژادپرستی هستند. ترکیه با چنین مسائلی مخالف است و آن‌ها را قویا رد می‌کند. شما اخیرا مسائل پیش‌آمده در سوئد، هلند و دانمارک اعم از حمله به پرچم ترکیه و هتک حرمت قرآن را مشاهده کرده‌اید. دنیای عادلانه‌تر برای آن‌هایی که در بحران‌ها گرفتار شده‌اند، امکان‌پذیر است. ما تلاش‌های لازم را جهت مقابله با چنین چیزهایی انجام می‌دهیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"