کد خبر: ۶۷۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۳ دی ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- اوکراین اعلام کرد که چهار توافقنامه‌ی نظامی با بلاروس را بطور یکجانبه فسخ کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «تاراس ملنیچوک» نماینده دولت اوکراین در پارلمان این کشور جمعه شب در پیامی در تلگرام گفت: توافقنامه تامین متقابل تسلیحات، تجهیزات نظامی و سایر خدمات امنیتی و دفاعی ۱۹۵۵، توافقنامه مربوط به اعتماد و همکاری امنیتی ۲۰۰۱، توافقق مربوط به تحقیقات و مشترک در زمینه تجهیزات نظامی ۲۰۰۲ و توافقنامه مربوط به حفاظت از مالکیت معنوی در رابطه با همکاری فنی و نظامی ۲۰۰۵ لغو شد.

وی یادآور شد که اوکراین پیشتر از توافقنامه تردد هوایی با بلاروس نیز خارج شده بود.

کی‌یف ادعا می‌کند که نیروهای روسیه از آغاز عملیات ویژه نظامی در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به استفاده از حریم هوایی بلاروس برای حمله به اوکراین، ادامه داده‌اند.

مارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید نیز هفته جاری در پاسخ به سوالی در مورد نقش بلاروس در جنگ روسیه و اوکراین و حمایت نظامی احتمالی مینسک از مسکو گفت: ما مدتهاست که از نقش بلاروس در تجاوزگری روسیه نگرانیم. بلاروس از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت کرده و اجازه داده تا از خاک این کشور برای حمله زمینی نیروهای روس استفاده شود.

بلاروس اعلام کرده که وارد جنگ اوکراین نمی‌شود اما الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور در گذشته با اشاره به «تهدیدات کی‌یف و غرب» برای بلاروس به نیروهای نظامی دستور داده بود تا در کنار نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شوند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"