کد خبر: ۶۵۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

تهران- ایرنا - وزارت دفاع دولت موقت طالبان اعلام کرد، تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان در مرز «اسلام قلعه» در غرب ولایت هرات فروکش کرده و اوضاع در این مرز به حالت عادی برگشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری «خامه پرس» افغانستان، پس از حالت آماده باش نظامی مرزبانان افغانستان و ایران در مرز «اسلام قلعه» این مرز روز شنبه و در پی افزایش تنش ها میان دو طرف بسته شد.

تنش مرزی میان نیروهای مرزی افغانستان و ایران پس از آن آغاز شد که مرزبانان ایرانی از ساخت یک جاده در نقطه مرزی از سوی مرزبانان افغانستان جلوگیری کردند.

«عنایت الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان گفت: « سیاست وزارت دفاع همیشه واضح بوده است. ما نسبت به مرزهایمان بی تفاوت نیستیم و نخواهیم بود. تنشی که به خاطر سوء تفاهمی ایجاد شده بود حل و فصل شد.»

براساس اطلاعات منابع محلی، کار ساخت جاده در نقطه صفر مرزی «اسلام قلعه» موقتا متوقف شده و قرار است نمایندگان دو کشور در این باره گفتگو کنند.

روز شنبه پس از حالت آماده باش نظامی مرزبانان دو کشور در مرز اسلام قلعه صدها مسافر و ده ها وسیله نقلیه حامل کالاهای بازرگانی در دو سوی مرز منتظر ماندند.

در این میان «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در واکنش به تنش مرزی در مرز اسلام قلعه گفت، نیروهای مرزی افغانستان بدون هماهنگی قبلی اقدام به ساخت یک جاده در نقطه مرزی کرده اند که این کار با واکنش مرزبانان ایرانی رو به رو شده است.

این دومین مناقشه مرزی میان ایران و افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می باشد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"