کد خبر: ۶۳۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

ایسنا: سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود ردباره روند رسیدگی به موضوع ویدئوهای منتشر شده از زندان اوین توضیحاتی ارائه کرد.

ذبیح الله خداییان:

* (در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای عوامل رفتارهای غیرقانونی که در تصاویر منتشر شده از زندان‌ اوین دیده ‌می‌شود، پرونده ای تشکیل یا با کسی برخورد شده است؟): صحنه هایی که در فیلم های منتشره مشاهده می شود مغایر قانون بود و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست.

* بر این اساس قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست قوه قضاییه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسئول و مامور کرده اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشرین و مقصرین اقدام کند.

* ایشان اکیپی را مامور کرد و سه روز در اوین بود و بر همین اساس ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای عمومی و انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده است و با برخی از متخلفین در زمان خودش برخورد شده است.

* ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت ترین و دشوارترین مشاغل در جهان است و همکاران ما در سازمان زندان شبانه روزی در اختیار زندانیان هستند و در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان ها افرادی مرتکب تخلف شوند و ممکن است در اینده افرادی هم مرتکب شوند.

* صحنه‌هایی مشاهده می شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی توان مامورین را مقصر دانست. در حال زندان افراد را از نظر روحی تحت تاثیر قرار می دهد و عصبانی می کند و برخی افرادی که در زندان هستند یک نفرشان را یک شب کسی تحمل نمی کند و عربده کش و چاقو کش و قاچاقچی موادمخدرند البته در بین زندانیانی که افراد شرافتمندی هستند چنین افرادی هم هست. در تمام زندان های جهان چنین صحنه هایی هستند.

* این فیلم‌ها را می‌بینیم پشت سر هم تخلفاتی را کارمندی یا خودزنی متهمان انجام داده اند و اینکه گفته می شود در زندان هر روز نقض حقوق زندان را داریم باید بگویم خیر. کسانی که آن را منتشر کردند مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم.

* ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد خواهد شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"