کد خبر: ۶۲۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
در گفتگو با فرهاد تقوا منش عنوان شد:
به گزارش خبرخودرو،صنعت خودرو سازی کشور با داشتن سهم قابل ملاحظه ای از ارزش افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است .


به گزارش خبرخودرو،صنعت خودرو سازی کشور با داشتن سهم قابل ملاحظه ای از ارزش افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است .

دکترتقوامنش درگفتگو با خبر خودرو عنوان کرد: همانگونه که می دانیم صنعت خودرو سازی در بررسی جایگاه اقتصادی کشورها به خاطر ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش یکی از شاخصه های توسعه یافتگی و کلیدی به شمارمی رود و نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند.

وی افزود: صنعت خودرو سازی کشور با داشتن سهم قابل ملاحظه ای از ارزش افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است . این صنعت نه چندان نوپا در طول فعالیت خود شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است و انتظار مردم از آن به اندازه ای است که بدون شناخت آسیب های پیش رو این صنعت و ارائه راهبرد های مناسب برای رفع موانع موجود هرگز نمی توان به نتیجه ای ایده آل دست یافت.

این فعال حوزه صنعت و خودرو همچنین اظهار داشت: یکی از چالش های مهم این صنعت قیمت بالای خودرو به نسبت مشابه خارجی و کیفیت پایین آن است که این امر به تنهایی علاوه بر نارضایتی مشتری ، آلودگی هوا را به کشور تحمیل می کند. لذا با ارتقای سطح کیفی تولید داخلی و افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی از طریق نظارت دقیق بر نحوه تولید و رعایت استاندارد های الزام آور می توان به کیفیتی قابل قبول دست یافت تا از این طریق هم رضایت مصرف کننده را بهمراه داشته باشیم و هم از میزان آلاینده های زیست محیطی بکاهیم.

تقوامنش با تاکید بر حمایت از تولید داخل و لزوم بکار گیری تکنولوژی های نو در صنعت خودرو عنوان کرد: ایجاد فضای رقابتی در داخل و فراهم آوردن زمینه های لازم برای سرمایه گذاری خارجی می تواند باعث شکوفایی این صنعت همیشه نوپای کشور شود. صنعتی که انگار نوپایی و کودکی آن تمامی ندارد و همیشه خود را وابسته به حمایت دولتی می داند. اگرچه دولت ها در سراسر جهان همواره در شرایط حاد بحران های اقتصادی حامی خودرو سازان هستند ؛ اما خودرو ساز باید یاد بگیرد تا خود بتواند از میان چالش های موجود عبور کند و توان رقابتی خود را بالا ببرد.

دکتر تقوا منش یکی دیگر از چالش های صنعت خودرو را تحمیل طرح های غیر اقتصادی و سیاسی به خودرو سازان از طریق برخی سازمان ها و نهاد ها عنوان کرد و گفت : این نهادهای سیاسی هزینه های زیادی را بخاطر برخی ملاحظات منطقه ای به خودرو سازان تحمیل می کند و باعث می شوند تا بنیه اقتصادی خودرو سازان کاهش پیدا کند و از پویایی و رشد منطقی آنها جلوگیری کنند. بعنوان مثال خودرو سازان علاوه بر توسعه سایت های تولید خودرو در داخل ، در خارج از کشور نیز بخاطر برخی ملاحظات سرمایه گذاری کرده اند که بازدهی اقتصادی نداشته و علاوه بر آن حتی توان رقابت با خودروهای متوسط موجود در آن کشور ها را هم ندارد. لذا با تمرکز سرمایه در کشور می توان به غنای تولید داخل افزود و رفته رفته با پیشرفت در حوزه تنوع محصول و ارتقای سطح کیفی و با استفاده از تکنولوژی های روز و افزایش توان رقابت پذیری زمینه را برای حضور در سایر بازار ها فراهم کرد.

فرهاد تقوا منش افزود: تنوع محصول با طراحی پلتفرم های جدید می تواند توان رقابت پذیری خودساز را در داخل و خارج بالاببرد و به او این امکان را بدهد که از مونتاژ کاری به سمت تولید کامل خودرو های ایده آل درکشور برود. چراکه کشور به جهت بار علمی و توان متخصصان داخلی از قابلیت بالایی برخوردار است و کافی است با ورود تکنولوژی در این حوزه و بکار گیری تجربه های خودروساز های مطرح دنیا در مسیر بالندگی و پیشرفت قدم برداشت.

دکتر تقوا منش با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو افزود : قیمت گذاری دستوری بخاطر بهم ریختگی در سیاست گذاری این صنعت در شرایط بحرانی است . چراکه این صنعت توان مدیریت در شرایط سخت و بحرانی را ندارد . لذا تولید و تنوع محصول به حداقل می رسد و کمبود قطعات و بالا رفتن ارز باعث می شود شکندگی این صنعت بیشتر شود و در این شرایط است که خودرو ساز قربانی سیاست گذاری دستوری مراجع تصمیم گیری می شود تا از این طریق شاید نارضایتی از سوی مشتری را به حداقل برساند که البته هیچگاه این سیاست موفق نبوده و خودرو ساز و مشتری را روبروی هم قرار داده است. بنظر می رسد راه برون رفت از این مشکل حمایت های مقطعی دولت در شرایط بحران و بکار گیری مدیران کار آمد باشد تا با بهره گیری از توان مدیریتی بالای خود بتوانند شرایط سخت را پشت سر بگذارند.

وی در ادامه گفت : نظام قیمت گذاری دستوری از ناکار آمدی زیادی برخوردار است . چراکه انگیزه شرکت‌ها برای افزایش نوآوری، بهره وری و کیفیت محصولات را از بین می برد و. خودرو ساز درگیر چانه زنی با نهاد های تصمیم گیری می شود و بجای ارتقای کیفیی ، از کیفیت آن می کاهد تا محتمل زیان بیشتر نشود. از طرفی سیاست گذاری در قیمت گذاری های فعلی در کشور باعث شده است تا شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار باشیم و با این سیاست خودرو را تبدیل به یکی کالای سرمایه ای برای مشتری نماییم.

دکتر تقوا منش چالش های کلان اقتصادی و سیاسی را از جمله مشکلات پیش روی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تاثیر بسیار زیادی بر پیشران صنعت خودرو دارد . نظام تامین مالی ناکار آمد ، نوسانات نرخ ارز و نا برابری ارزش ریال و ارز های خارجی که بسیار تحت تاثیر نوع سیاست ورزی دولت مردان است از جمله معضلات صنعت خودروی کشور است که باعث کلافه گی و سردر گمی خودرو ساز شده است. همچنین تامین مالی و اخذ اعتبار از بانک ها بخاطر تامین بخش زیادی از هزینه های جاری و تولید باعث ناکار آمدی در نظام مالی خودروسازان می شود و سوغاتی جز بدهی های معوق بانکی و چالش های بزرگ در تراز نامه ها ی مالی برای خودرو ساز به ارمغان نمی آورد.

وی با اشاره به تحریم های بین المللی و نقش آن در تضعیف صنعت خودرو عنوان کرد: نبود ساز و کار های محکم در عقد قرار داد ها و تفاهم نامه ها باعث شد تا شرکای خارجی با اندک فشار سرد مداران قدرت خارجی ، خودرو سازان داخلی را تنها بگذارند و هیچ تعهدی نسبت به آنها نداشته باشند. اگر قرار باشد که خودروساز خارجی در این کشور سرمایه گذاری کند باید آورده اش به لحاظ مالی و انتقال تکنولوژی به اندازه ای باشد که براحتی عطایش را به لقایش نبخشد. اگر شریک خارجی تعهد و آورده بالایی داشته باشد هیچوقت به خود اجازه نمی دهد از سرمایه خود چشم پوشی کند. بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم.

دکتر فرهاد تقوامنش با تاکید به نقش تحقیق و توسعه واقعی در صنعت خودرو سازی افزود : خودرو سازان بنام دنیا درصد قابل ملاحظه ای از منابع مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می نمایند تا از این مسیر بتوانند با تنوع و توسعه محصول خود هم پاسخ گوی خواست نیاز مشتری باشند و هم بتوانند در مقیاسی جهانی به رقابت بپردازند.

این فعال عرصه صنعت و خودرو ، تغییرات سلیقه ای در خودرو سازی و بکار گرفتن مدیران سیاسی در این حوزه را از آفات صنعت خودرو سازی کشور عنوان کرد و گفت : باید در راس خودرو سازی کشور افرادی با کار آمدی بالا حضور داشته باشند تا با کمک یک تیم حرفه ای و متخصص بتوانند یک استراتژی کار آمد و پویا را برای یک دوره حداقل 10 ساله تدوین نمایند. استراتژی که بتواند همه چیز را ببیند و پویایی و بالندگی همیشگی را بهمراه داشته باشد.

وی در خصوص همکاری با خودرو سازان جهانی عنوان کرد : انتقال دانش و فناوری ، همکاری بر روی پلت فرم های مشترک و بهره گیری از مراکز تحقیق و توسعه آنها در جهت انتقال دانش فنی طراحی پلترفرم ها می تواند منجر به نتایج عالی شود و ما را تبدیل به یکی از قطب های خودرو سازی دنیا نماید واگرنه همکاری در حد واردات قطعات خودرو و مونتاژ کاری ، خودرو سازرا در حد وضعیت موجود نگه می دارد.

دکتر تقوا منش با اشاره به اینکه چالش ها در صنعت خودروی کشور نهادینه شد است افزود: یکی دیگر از چالش های که در صنعت خودرو سازی نهادینه شده است ، سرمایه گذاری در فعالیت های غیر مرتبط توسط خودرو ساز است. در حالی که خودرو ساز می بایست نقدینگی و منابع خودرو را صرف توسعه محصول نماید.





نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"