کد خبر: ۵۹۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جزئیات طرح جدید کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع از بررسی این طرح در این کمیسیون طی روز جاری خبر داد.


به گزارش خبرخودرو، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جزئیات طرح جدید کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع از بررسی این طرح در این کمیسیون طی روز جاری خبر داد.

حجت‌الله فیروزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو در خصوص موضوع ورود خودرو به بورس کالا و مخالفت شورای رقابت با آن به بررسی یک طرح در کارگروه کمیسیون صنایع و معادن در حوزه خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: بحث فروش مبتنی بر عرضه و تقاضا، خدمات و در حقیقت سرمایه‌گذاری در بخش خودرو موضوعاتی هستند که در این طرح به آنها پرداخته شده است.

وی افزود: این طرح امروز علاوه بر ثبت در سامانه، به امضای تعدادی از نمایندگان رسید و در بعدازظهر روز جاری نیز در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص جزئیات این طرح به بحث عرضه خودرو در بورس همراه با اعمال استثنائاتی اشاره کرد و گفت: در این طرح خودروسازانی که حجم تولید آنها در مقایسه با سایر خودروسازان کمتر از حد نصاب لازم است از حضور در بورس بازمی‌مانند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش فروش خودرو، بحث کارمزد و سودی که به آن تعلق می‌گیرد، نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره در این طرح است.

فیروزی همچنین به پیش‌بینی جرائمی برای خودروساز در صورت عدم تحویل به موقع کالا در این طرح اشاره کرد و افزود: در حقیقت به نظر می‌رسد، این طرح، طرح خوب و مناسبی باشد.

وی ضمن اشاره به پیشنهاد این کارگروه مبنی بر عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا به بورس کالا در این طرح گفت: بر اساس این طرح، خودروسازانی که میزان تولیدات آنها کمتر است، از مجوز ورود به بورس کالا برخوردار نمی‌شوند و یا خودروهای خاص که میزان تولید آنها به حد نصاب لازم نمی‌رسد، مورد استثنا قرار گرفته‌اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ورود خودرو به بورس کالا چقدر بر قیمت این محصول اثرگذار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف از تشکیل بورس کالا، متعادل‌سازی میزان عرضه و تقاضا و خرید خودرو توسط خریداران واقعی متناسب با نیاز آنها است، هدف اصلی از عرضه خودرو به بورس این موضوع است.

فیروزی در ادامه تاکید کرد: البته سازوکار عرضه محصول در بورس اگر با نظارت همراه نباشد، ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود کما اینکه در صنایع فولادی با این وضعیت مواجه هستیم.

وی در این خصوص توضیح داد: برخی از این مشکلات عبارتند از عدم اقدام فولادکاران اعم از بخش بالادستی و پایین دستی به عرضه محصولات در بورس و یا حضور افرادی غیر از مصرف‌کنندگان واقعی در بخش خرید که همین امر، زمینه‌ساز ایجاد بازار دلالی است؛ بنابراین سازوکار بورس نیز نیازمند یک مکانیزم نظارتی است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"