|
به گزارش خبرخودرو ، مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه نوسازی ناوگان : نوسازی ۸۰ درصد خودروهای
فرسوده بوسیله تولید داخل و تنها ۲۰ درصد از محل واردات انجام خواهد شد.
صدرا بمانا افزود: این میزان واردات در کنار تولید در نظر گرفته شده تا بتواند مشکلات سیستم حمل و نقل جادهای کشور را برطرف کند.
وی
در ادامه ضمن اشاره به اجرای چهار طرح نوسازی برای ناوگان حمل و نقل جادهای فرسوده
در کشور گفت: طرح نخست، مربوط به ریاست جمهوری است که طرح کلید به کلید مشهور است.
مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در قالب این طرح ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه
ناوگان فرسوده اعم از کامیون، اتوبوس و مینی بوس نوسازی میشود.
وی
اضافه کرد: منابع اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین و بعد هم از محل صرفه
جویی سوخت منابع مزبور به صندوق توسعه ملی بازگشته داده میشود.
بمانا
گفت: بطورکلی در این طرح ۵۰ درصد یارانه بلاعوض از سوی دولت پرداخت میشود در ضمن
۳۰ درصد قیمت خودور تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد هم آورده متقاضی است.
وی
ادامه داد: هم اکنون در این طرح ۵۰۰ دستگاه کامیون تحویل داده شده و همینطور ۱۰۵ دستگاه
اتوبوس هم در حال تحویل است.
مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: طرح ریاست جمهوری هم
ناوگان درون شهری و هم ناوگان برون شهری را شامل میشود.
وی
افزود: فقط در این طرح ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون برون شهری نوسازی خواهد شد.
بمانا
گفت: منابع طرح کلید به کلید از محل منابع صرفه جویی سوخت توسط وزارت صنعت، معدن و
تجارت در حال مدیریت شدن است و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان مجری در
حال انجام وظیفه است.
وی
افزود: طرح دوم مربوط به نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای ۳۵سال است.
مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: منابع این طرح هم از
محل صرفه جویی سوخت تامین میشود.
وی
افزود: در این دو طرح منابعی از بودجه عمومی دولت تخصیص داده نمیشود بلکه از محل صرفه
جویی سوخت موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.
بمانا
ادامه داد: پنج هزار دستگاه کامیون تاکنون در قالب این طرح به متقاضیان تحویل و قرارداد
نوسازی پنج هزار دستگاه کامیون دیگر بسته شده است.
وی
گفت: بطور کلی در این طرح هم ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان
پرداخت میشود.
مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه نوسازی ناوگان افزود: در این طرح تریلرهای
یخچالی هم نوسازی میشوند.
وی
اضافه کرد: اجرای طرح سوم از منابع داخلی خود سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است
البته نوسازی در این طرح بسیار محدود است، چون منابع داخلی سازمان، قابل توجه نیست.
بمانا
تصریح کرد: دیروز با یکی از شرکتهای تولید کننده نوسازی خودروهای فرسوده به تعداد
۱۰۰۰ دستگاه قرارداد منعقد شد.
وی
افزود: این طرح گذاشته شده، برای کامیونهای فرسوده با سن بالای ۵۵ سال که ۸۸۰ دستگاه
است.
مشاور
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه نوسازی ناوگان گفت: در این طرح ۶۰ درصد
قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت میشود.
وی
افزود: طرح چهارم مربوط به بند سه ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه است.
بمانا
یادآورشد: به موجب این طرح کامیونهای زیر سه سال ساخت در کنار تولید داخل برای توازن
قیمت و جبران کمبودهای تولید داخل اجازه واردات دارند.