کد خبر: ۵۵۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۸
به گزارش خبرخودرو، رئیس پلیس راهور گفت: یکهزار و ۹۵۰ دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های کشور فعال است و به زودی ۲ هزار دوربین جدید نیز نصب می‌شود.


به گزارش خبرخودرو، رئیس پلیس راهور گفت: یکهزار و ۹۵۰ دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های کشور فعال است و به زودی ۲ هزار دوربین جدید نیز نصب می‌شود.

سردار "سید کمال هادیانفر" در نشست خبری، بی توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب آلودگی را از عوامل جدی تصادفات اعلام و اظهار کرد: اگر رانندگان به این عوامل به طور جدی توجه کنند قطعا شاهد کاهش تصادفات و جان باختگان خواهیم بود.

وی در تشریح نقش وسایل نقلیه در وقوع تصادفات افزود: خودرو‌های سواری سهم ۵۹ درصدی و موتورسیکلت‌ها سهم ۲۷ درصدی در وقوع تصادفات دارند؛ البته در برخی از استان‌های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران سهم موتورسیکلت در وقوع تصادفات تا ۸۱ درصد نیز می‌رسد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: وانت بار ۷.۳ درصد، کامیون ۴.۴ درصد و اتوبوس‌های مسافربری یک درصد در وقوع تصادفات نقش دارند.

این مقام عالی انتظامی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد تصادفات در محور‌های اصلی، ۲۵ درصد در محور‌های فرعی و ۱۲ درصد در محور‌های روستایی اتفاق می‌افتد.

سردار هادیانفر یادآور شد: ۲۵ درصد تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ اتفاق می‌افتد و ۱۲ ظهر تا ۲۰ اوج وقوع تصادفات است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه کرد: در دو ماهه اخیر، بیشترین تصادفات مربوط به استان‌های قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان، اصفهان و غرب تهران است. همچنین کمترین تصادفات با کمترین کشته را در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران شاهدیم.

وی در تشریح وضع شماره گذاری در ۳ ماهه اول سال ۹۷ خاطر نشان کرد: در مجموع نقل و انتقال خودرو‌های وارداتی و داخلی ۶.۱ درصد کاهش و از طرفی نوشماره گذاری خودرو‌های وارداتی و تولید داخل نیز در این بازه زمانی کاهش ۶۰ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: در نقل و انتقال و نوشماره گذاری موتورسیکلت نیز شاهد رشد ۳۸ درصدی هستیم. در ۳ ماه اول امسال ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ فقره گواهینامه چاپ شده که ۲۹۸ هزار نفر گواهینامه پایه ۳ در این بازه زمانی دریافت کرده اند و درواقع رانندگان جدیدی هستند که تا یک سال حق رانندگی در جاده‌های کشور را ندارند و صرفا باید تردد درون شهری داشته باشند.

این مقام عالی انتظامی با تشریح وضع تصادفات و کشته شدگان در سال گذشته (سال ۹۷) بیان کرد: با اجرای طرح تابستانی در سال گذشته متاسفانه شاهد بودیم برغم تمام اقدامات پیش بینی شده توسط پلیس و تأکید بر قانون مداری روزانه ۱۳ نفر در معابر شهری و ۴۴ نفر در جاده‌های برون شهری جان خود را از دست دادند. تابستان سال گذشته به طور میانگین، روزانه ۵۷ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده و کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه مستقیم و غیرمستقیم برای هر تصادف فوتی، در ۳ ماهه اول سال گذشته معادل ۱.۱ میلیارد تومان و برای هر مجروح ۴۰۰ میلیون تومان بود که با توجه به وضعیت اقتصادی اکنون، قاعدتا این مبلغ و هزینه در سال جاری افزایش و رشد داشته است.

وی یادآور شد: در تابستان ۹۷، ۹۷۲ عابر معادل ۱۹ درصد جان خود را از دست دادند که این میزان درباره موتورسواران هزارو ۲۸۰ نفر معادل ۲۵ درصد است.

سردار هادیانفر با تاکید بر این که با تخلفات حادثه ساز به شدت برخورد می‌کنیم، اظهار کرد: سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس است و ابلاغ کرده ایم خودروی رانندگان تخلفات حادثه ساز در صورتی که بدون خانواده باشند تا ۷۲ ساعت توقیف شود، اما اگر برای بار اول مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند و با خانواده همراه باشند، خودرویشان به صورت ساعتی توقیف شود و پس از تعهد امکان ادامه مسیر را دارند.

وی بیان کرد: در اجرای طرح تابستانی امسال تأکید شده است رانندگان اتوبوس‌های مسافربری حتما زیر ذره بین پلیس راهور باشند در کنار این مهم بر لزوم اخذ معاینه فنی، استفاده از سامانه کنترلی توسط راننده اتوبوس مسافربری نیز تأکید و توصیه شده است.

سردار هادیانفر خطاب به مسافران اتوبوس‌های برون شهری اعلام کرد: از مسافران درخواست داریم با شماره پیامکی ۱۱۰۱۲۰ حتما راننده قانونمند یا راننده متخلف را به ما معرفی کنند، در صورتی که توسط این سامانه پیامکی راننده متخلفی معرفی شود، در اولین پلیس راه خودرو مذکور متوقف می‌شود.

سردار هادیانفر همچنین درباره ضبط گواهینامه رانندگان متخلف مطرح کرد: تاکنون ۵ هزار و ۲۹ گواهینامه مربوط به رانندگان متخلف توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ضبط شده و برابر آیین نامه، این رانندگان باید کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته شده را نیز طی کنند. همچنین ۶۴ هزار و ۹۴ گواهینامه نیز در آستانه ضبط و مربوط به رانندگانی است که تخلفات حادثه ساز را بار‌ها مرتکب شده و در این باره نیز پیامک هشداری را دریافت کرده اند.

سردار هادیانفر ادامه داد: ۶۳ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد و تأکید داریم رانندگان حتما با آرامش رانندگی و به مقررات راهنمایی و رانندگی و هشدار‌ها و توصیه‌های پلیس توجه کنند.

مردم شمال کشور هم حق دارند سفر کنند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اینکه آزادراه تهران - شمال باید هرچه سریعتر راه اندازی شود، گفت: ­محور‌های شمالی کشور زیرساخت‌های قدیمی دارد و در همگی آن‌ها مشکل داریم.

سردار "سید کمال هادیانفر" در نشست خبری افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در تعطیلات اخیر با هم تصمیم گرفتند شمال بروند که قطعا هیچ آزادراهی نمی‌توانست پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: مردم شمال هم دوست دارند در تعطیلات سفر بروند، اما ما مجبوریم برای رفاه تهرانی‌ها جاده را یک طرفه کنیم که این درست نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: در نامه اخیر به رییس جمهور نوشتیم که زیرساخت‌ها مشکل دارد و برای نمونه ۸ کیلومتر آزادراه رودبار به منجیل باید هرچه سریعتر راه اندازی شود، اما این ۸ کیلومتر راه را اگر امروز آغاز کنند یک محورش ۳ سال وقت می‌خواهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"