کد خبر: ۵۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۸۷

ما همواره به حرکت می اندیشیم

مسعود هراتی فر "سهم بازار ، کیفیت و رشد کیفی نسبت به سال گذشته " را از مهمترین عوامل و شاخص های تعیین کننده برای دستیابی بهمن دیزل به عنوان "واحد نمونه صنعتی سال 86 " می داند.

این شرکت که در سال 83 به عنوان زیر مجموعه گروه خودروسازی بهمن آغاز به کار کرده است توانسته است با مدیریت وی یکی از 26 واحد نمونه صنعتي در سال 86 و تنها واحد خودروساز نمونه کشور در این سال باشد. آنچه سبب شده است تا این شرکت با نمره کیفی 5/36 – با بیشتر از 40 نمره فاصله با رقبای بعدی قرار گیرد ، از دیدگاه مدیر عامل آن همواره اندیشیدن به حرکت است که آن را به عنوان شعار خود قرار داده است.

گفت وگویخبرخودرو با وی در ادامه می آید:

* شرکت بهمن دیزل یکی از شرکت های وابسته به گروه خودروسازی بهمن است که از ابتدای سال 83 و با تصمیم این گروه مبنی بر حوزه خودرو های تجاری به ویژه کامیونت فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز از همان ابتدا شرکت ژاپنیISUZU را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب کرد.

ISUZU یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات تجاری از جمله کامیونت است که پس از همکاری با گروه بهمن ، عملا ویژگی ها و کیفیت خوب محصولات آن برای مردم ما روشن شد. این در حالی است که ما حدود 53 درصد بازار داخل را هم اکنون در اختیار داریم.

دلیل دستیابی به این سهم بالا را در چه میدانید ؟ آیا شرکت بهمن برای ورود به این حوزه ، مطالعات بازار خاصی را انجام داده است؟

* بله. در این زمینه مطالعات خوبی صورت گرفت و مشخص شد که ناوگان حمل و نقل کشور در این کلاس ناوگانی نسبتا فرسوده است. در واقع انتخاب این برند، جایگزین وانت بارهایی بود که در داخل تردد می کردند. یکی از ویژگی های محصولات برند مورد نظر عملکرد خوب موتور وگیربکس آن بود و دیگر مزیت آن امکان رانندگی با گواهی نامه پایه 2 توسط این وسیله نقلیه است. پس از مطالعات بازار ، جای خالی کامیونت های 5 تا 6 تن با این کیفیت احساس شد و توانست با سرمایه گذاری دراین بخش سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص دهد.

محصولات کنونی شما چه تناژي دارند و در داخل چه رقبای دیگری برای آنها وجود دارد؟

* ما تولید کامیونت های 5 ، 6 و 8 تن را در دست کار داریم که در شرکت های ایران خودرو دیزل ، زامیاد ، سایپا دیزل، آمیکو و کاریزان خودرو نمونه های آن تولید می شود.

البته این شرکتها در رنج های سنگین تر نيز محصولات ویژه خود را دارند که ما فعلا وارد این حوزه نشده ایم اما بنا داریم کامیون های 5/16 تا 18 تن را هم وارد بازار کنیم.بر همین اساس مطالعات بازار خود را به سمت تولید این محصولات سوق داده و دریافتیم که این بخش نیز نیاز به نوسازی ناوگان دارد.

با طرف ژاپنی خود نیز مذاکراتی در این زمینه داشته ایم و قرار شده است تا در فاز اول به صورت CBU و در فاز های بعدی نیز مانند کامیونت تولید کنیم.

برنامه ای برای تغییر یا افزایش شرکای تجاری خود علاوه برISUZU دارید؟

* ما بسته به شرایط خاص اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی می توانیم شرکای تجاری خود را افزایش داده یا تغییر دهیم اما چون ما تنها خودروسازی هستیم که در این کلاس خودروهای ژاپنی وارد بازار می کنیم و بیشتر رقبای ما محصولات چینی ارائه می دهند استقبال خوبی داشته ایم. از این رو سعی داریم دیگر محصولات این گروه را نیز وارد بازار کنیم که بر همین اساس تولید مینی بوس نیز در برنامه کاری قرار گرفته است.

چند درصد از تولیدات کنونی شما ساخت داخل هستند؟

* هم اکنون بیش از 31 درصد محصولات ما در داخل تولید می شوند. از شاسی گرفته تا شیشه باتری ، صندلی ، رینگ و لاستیک و... در داخل و باقی به صورت CKD از ژاپن وارد می شوند.

با توجه به اینکه بیش از 50 درصد قطعات شما وارداتی هستند تحریم های اخیر چه مشکلاتی برای شما به همراه داشته است؟

* قطعا این جریانات بی تاثیر نبوده است اما تلاش داشته ایم تا طی مذاکرات متعدد تاثیر آن را به حداقل برسانیم. با این حال باید گفت: که نسبت به تغییر رویه شرکای تجاری دیگر رقبای داخلی خود ، آسیب کمتری را پیش رو داشتیم .

چه برنامه ای برای تولید و افزایش ظرفیت های آن برای سال جاری دارید؟

* ما سال 85 حدود 2700 دستگاه کامیونت تولید وبه بازار عرضه کردیم. این رقم در سال 86 به 8600 دستگاه افزایش یافت و بر اساس برنامه ها ، هدف ما در سال 87 بیش از 15 هزار دستگاه است . با رسیدن به این میزان تولید به طور حتم سطح وسیعی از بازار در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه خودروهای تجاری مشتریان خاص دارند چه عواملی را به جز کیفیت خوب محصولات این شرکت در مقایسه با محصولات چینی دلیل استقبال مردم می بینید؟

* باید توجه داشت که مردم محصول تجاری را بیشتر به هدف کسب در آمد خریداری می کنند آن هم در حالی که یک خودروی سواری در نهایت حدود 30 هزار کیلومتر در سال را طی می کند اما خودرو های تجاری بیش از 70 هزار کیلومتر در سال را در جاده های کشور پشت سر می گذارند. این امر بالا بودن کیفیت را به امری غیر قابل انکار تبدیل می کند. شاید بدون اغراق باید گفت که شرکت ISUZU از نظر کیفیت در بازار حرف اول را می زند. البته برای محصولی مانند خودرو خدمات پس از فروش نیز نقشی حیاتی و تعیین کننده دارد و هیچ خودروسازی در جهان نمی تواند ادعا کند در این زمینه بی عیب و نقص است وهر قطعه در هر زمانی که از آن درخواست شود قادر به تامین آن است. با این حال تلاش ما بر این بوده که تا 90 درصد مشتریان ما از خدمات پس از فروش شرکت راضی باشند.

آیا محصولات این شرکت از طریق لیزینگ هم واگذار شود ؟

* بخشی از فروش مستقیم است که توسط خود شرکت انجام می شود. برای این کار از بیش از 80 نمایندگی فروش و 30 نمایندگی خدمات پس از فروش کمک می گیریم که بنا داریم تا پایان سال تعداد آنها را به 40 واحد برسانیم . بخش دیگری از محصولات ما نیز از طریق لیزینگ واگذار می شود. ما در سال 86 موفق شدیم بیش از 25 درصد محصولات خود را از این طریق در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. البته هنوز موفق نشده ایم از طریق تبصره 13 خودروهای خود را واگذار کنیم اما قصد داریم مینی بوس های تولیدی خود در آینده را به این بخش اختصاص دهیم.

وضعیت صادرات شرکت با توجه به کیفیت خوب محصولات تولیدی چگونه است؟ آیا مطالعات بازار سنجی برای کشور های همسایه صورت گرفته است؟

* ما بحث صادرات را به طور جدی از سال گذشته آغاز کرده ایم. در همین خصوص موفق شدیم نخستین محموله 120 دستگاهی خود را به عراق صادر کنیم که این تعداد تا پایان مرداد به 230 دستگاه خواهد رسید. برنامه ما نیز رساندن صادرات به عراق تا 500 دستگاه در پایان سال 87 است. عراق بدلیل نزدیکی راه و محبوبیت محصولات ISUZU در این کشور ، یکی از بازار های مناسب و قابل توجه برای ما شمار می رود. بازار عراق بازار خوبی است که سالانه حدود 5000 دستگاه کامیونت نیاز دارد و ما فکر می کنیم در حال حاضر تمرکز بر این بازار برای ما سودمند است. اگر چه مطالعات بازارهای دیگر را هم شروع کرده ایم.

شما در سال جاری به عنوان یکی از واحدهای نمونه صنعتی شناخته شده اید. به عنوان یک واحد نمونه چه موانع ومشکلاتی پیش روی فعالیت های شما قرار دارد ؟

* تحریم یک عارضه عمومی است که هر تولید کننده ای بسته به شرایط خود از آن آسیب می بیند. البته در این مدت اقداماتی انجام شده که اثرات آن را به حداقل برساند اما عمده مشکلات ما به داخل و وضعیت موجود باز می گردد. اولین مشکل تولیدکنندگان ما در شرایط کنونی حمایت های دولتی است که به دلیل نیاز به بازنگری در قوانین ، کافی و کارآمد نیست. با قوانین دائم در حال تغییر ، به خصوص در زمینه واردات ، ادامه هر کار تولیدي عملا غیر ممکن است. نظام بانکی ما در حال حاضر همسو با تولید نیست و باید نقش اصلی خود را در سرمایه گذاری ها به درستی ایفا کند. این در حالی است که تجربه نشان داده است هر کجا تولید و نظام بانکی باهم وارد عمل شده اند هر دو از این مشارکت سود جسته اند.

اما هم اکنون تسهیلات بانک ها به سختی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد و تامین سرمایه در گردش برای آنها به امری دشوار تبدیل شده است به طوری که گشایش اعتبارها شرایط ناگواری را طی می کند. به همین دلیل است که تولید کنندگان خارجی ترجیح می دهند به صورت نقدی با ما کار کنند.

این ها عمده مشکلاتی هستند که در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان ما با آن روبرو هستند.

با توجه به بحث هایی که پس از سهمیه بندی بنرین در مورد بهینه سازی مصرف سوخت ودر ادامه آن سوخت گازوئیل صورت گرفت بهمن دیزل چه اقداماتی انجام داده وبه طور کلی وضعیت خودروهای دیزلی در کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

* مادر این زمینه پیشنهادات خود را به دولت اعلام کرده ایم و معتقدیم بحث کارت سوخت خودروهای دیزلی باید با ظرافت و دقت بیشتری دنبال شود. خودروهای سواری و تجاری تفاوت زیادی باهم دارند و مصرف کنندگان حقیقی بسیاری با حضور در شبکه حمل ونقل کشور از طریق این خودروها کسب درآمد می کنند. از این رو امیدواریم سوخت این خودروها تبدیل به معضل نشده و در فروش شرکت های خودروساز تاثیر گذار نباشد.

البته اخیرا طرحی با عنوان استاندارد یورو 3 برای خودروهای دیزلی مطرح شده است که باید با تامل بیشتری به آن نگریسته شود. این در حالی است که خودروسازی چون ISUZU هم اکنون محصولات خود را به بیش از 80 کشور دنیا صادر می کند وشاید قبولاندن به طرف ژاپنی برای ارتقای سریع به یورو 3 تا اندازه ای دشوار باشد. با این وجود ما مذاکرات خود را با این شرکت نیز آغاز کرده ایم و البته این کار نیاز به زمان دارد. اما معتقدیم تصمیم گیری های عجولانه می تواند آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور وارد کند.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این تصمیم گیری ها باید بر وجود گازوئیل استاندارد در کشور نیز تاکید داشته باشد. این در حالی است که گازوئیل موجود در کشور به هیچ وجه با استاندارد یورو 3برای خودروها همخوانی ندارد و باید به عوامل به صورت یک مجموعه نگاه کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"