کد خبر: ۵۰۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
به گزارش خبر خودرو ، با وجود قیمت گذاری‌ خودروها همچنان بازار خودرو با حاشیه قیمت روبه رو است به نحوی که در حال حاضر متوسط اختلاف قیمت کارخانه با بازار برخی از خودروهای زیر 45 میلیون تومان به حدود 2 میلیون و بالای 45 به بیش از 7 میلیون تومان رسیده است در این حال برخی از فعالان بازار معتقدند که ...
تنها راهکار حذف حاشیه از بازار فروش خودروها چیست ؟

به گزارش خبر خودرو ، با وجود قیمت گذاری‌ خودروها همچنان بازار خودرو با حاشیه قیمت روبه رو است به نحوی که در حال حاضر متوسط اختلاف قیمت کارخانه با بازار برخی از خودروهای زیر 45 میلیون تومان به حدود 2 میلیون و بالای 45 به بیش از 7 میلیون تومان رسیده است در این حال برخی از فعالان بازار معتقدند که شرکتها با محدودیت عرضه تلاش دارند تا قیمت خودرو را در بازار مدیریت کنند در همین راستا دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با رد این اقدام توسط شرکتهای خودروساز ، بخشی از شرایط ایجاد شده در بازار برخی از خودروهای جدید را ناشی از تاثیر کاهش سود بانک ها و هجوم دلالان به بازار خودرو می داند .

به گفته وی تنها راه ، فروش این قبیل خودروها عرضه در حاشیه بازار است و در صورتی که به شرکتها اجازه داده شود که در حاشیه بازار محصولات را به فروش برسانند مسلما دلالانی که به دنبال سودآوری از این جریان هستند از بازار این خودروها خارج می شوند ( حذف تقاضاهای کاذب) در نتیجه با تقاضا واقعی در بازار ، قیمت این خودروها نیز متعادل خواهد شد .

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با تاکید بر اینکه قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می کند به نقدهای مطرح در خصوص وضعیت فروش در بازار خودرو پرداخت و گفت : خودروسازان در حال حاضر به لحاظ عرضه با مشکل خاصی مواجه نیستند چنانچه سال گذشته تولید انواع سواری خودروسازان 40 درصد و در شش ماهه اول امسال نیز آمار تولید 20 درصد افزایش یافت.

وی گفت : خودروسازان همواره با عرضه بیشتر خودرو به بازار تلاش دارند تا قیمت خودرو در بازار بالا نرود.

وی با رد سیاست محدودیت عرضه توسط شرکتهای خودروساز با هدف مدیریت قیمت در بازار تاکید کرد : خودرو به جهت اندازه و حجم مانند برخی از کالاهای تولیدی نیست که شرکتها به منظور مدیریت بازار ، تولیداتشان را معمولا در روز به حدود 6 هزار دستگاه می رسد را به بازار عرضه نکنند و در انبارها نگهداری کنند.

وی خاطر نشان کرد : نگهداری خودرو در انبارها ریسک بزرگی برای شرکتها دارد چرا که امکان وقوع حوادثی مثل آتش سوزی و بسیاری از اتفاقات دیگر وجود دارد.

وی همچنین با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص وجود رکود در بازار خودرو گفت : اینکه گاها مطرح می شود بازار خودرو با رکود تقاضا روبرو است صحت ندارد چرا که امروز به جهت تیراژ بالای بسیاری از خودروها ، اغلب تولیدات شرکتها حاشیه بازار ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد : طبعا در این شرایط حرکت پول های سرگردان به سمت بازار این خودروها بی معنا بوده و صرفه ای برای دلالان ندارد.

نعمت بخش افزود : هر چند از دید برخی فعالان و مسئولان ، بازار خودرو راکد است در حالی که از سال گذشته تاکنون شاهد رشد تولید خودروسازان هستیم و قطعا این جریان بدون رشد تقاضا ممکن نخواهد شد چنانچه افزایش 40 درصدی خودروهای سواری در سال گذشته و 20 درصدی در 6 ماهه اول امسال خلاف این مساله را ثابت می کند .

وی خاطر نشان کرد : البته منکر افت توان مالی در جامعه نیستیم هر چند در این راستا، شرکتها نیز اقدام به تسهیل شرایط فروش و عرضه خودرو به صورت فروش شرایطی و اقساطی کردند.

وی همچنین کاهش نسبی تقاضا در فصل پاییز را طبیعی و مطابق روال هر ساله بازار دانست و افزود : با وجود افت تقاضا در 6 ماهه دوم سال اما همچنان متقاضیان واقعی به بازار مراجعه کرده و خودرو دلخواه را خریداری می کنند از این رو بازار خرید و فروش خودرو با رکود مواجه نیست.

وی در ادامه با توجه به ایجاد حاشیه قیمت در برخی از خودروهای جدید گفت : با تولید و پیش فروش هر خودروی جدید ، تقاضای زیادی برای خرید در بازار بوجود می اید چرا که امروز بسیاری از متقاضیان به ایجاد تفاوت قیمت خودروهای جدید با نرخ کارخانه و بازار واقف هستند.

وی البته کاهش سود سپرده های بانکی را در این جریان بی تاثیر ندانست و افزود : با کاهش سود سپرده ها بانکی پول های سرگردان در بازار افزایش یافته است بنابراین دلالانی که به دنبال سود بیشتری هستند اقدام به ورود به بازارهایی می کنند که سود بیشتری را برای آنها به دنبال دارد.

وی تاکید کرد : البته بیش از 60 درصد اختلاف قیمت در بازار این خودروها نصیب دلالان و افرادی که پول های سرگردان دارند ، می شود.

وی افزود : تنها راهکار رفع این معضل، فروش و قیمت گذاری خودروها در حاشیه بازار است در صورتی که به شرکتها اجازه داده شود که در حاشیه بازار محصولات را به فروش برسانند مسلما دلالانی که به دنبال سودآوری از این جریان هستند از بازار این خودروها خارج می شوند.

وی همچنین به نظارت کلی سازمان حمایت بر بازار فروش کلیه کالاها ، اشاره کرد و گفت : در حال حاضر تمام کالاهای صنعتی کشور از جمله خودروهای بالای 45 میلیون تومان باید بر اساس فرمول سازمان حمایت به بازار فروش عرضه شود در واقع سازمان حمایت فرمولی را برای قیمت گذاری کالاها تعیین کرده که شرکتها باید بر این اساس قیمت گذاری کرده و با توجه به قیمت تمام شده و سود معین ، محصولات مورد نظر را به بازار عرضه کنند.

وی تاکید کرد : در صورتی که به شرکتهای خودروساز سواری اجازه داده شود که خودروها به خصوص خودروهای جدید را در حاشیه بازار به فروش رسانند اختلاف قیمت ها از بین رفته و دلالی در بازار خودرو نیز از بین خواهد رفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"