کد خبر: ۴۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۱ تير ۱۳۸۷

در حالي كه چيزي نزديك به يك ماه توجه تمام اهالي فوتبال به يورو 2008 بود، مرحله انتخابي رقابت‌هاي جام جهاني در مناطق مختلف جهان با كمترين پوشش خبري به انجام رسيد. مسلما ارزش جام جهاني با ديگر مسابقه‌ها قابل‌مقايسه نيست. قرار گرفتن آرژانتين و برزيل درصدر جدول فيفا نشان از توانايي‌ها و كيفيت فوتبال اين منطقه فوتبال‌خيز جهان دارد.

فوتبال در آمريكاي جنوبي كاملا در پوست و خون مردم است. بسياري از مردم فقير آمريكاي‌جنوبي مشكلات اقتصادي وحشتناك خود را با پيروزي در فوتبال به دست فراموشي مي‌سپارند. در اين صفحه سعي مي‌كنيم آنچه در مسابقه‌هاي مهم انتخابي جام جهاني در منطقه آمريكاي جنوبي اتفاق افتاده را مورد بررسي اجمالي قرار دهيم.

از آنجا شروع مي‌كنيم كه فيفا تصميم گرفت همچون دوره‌هاي اخير جام جهاني، تمام تيم‌هاي منطقه آمريكاي جنوبي را كه 10 تيم هستند، در يك گروه قرار دهد. طبق آنچه فيفا اعلام كرده است، بازي‌ها به صورت دوره‌‌اي انجام خواهد شد. در اين مورد در دوره‌هاي گذشته مخالفت‌هاي زيادي به وجود آمده بود چون بسياري معتقد بودند تعدد مسابقه‌ها كيفيت بازي‌ها را پايين مي‌آورد.

از طرف ديگر باشگاه‌هاي اروپايي دوست نداشتند كه بازيكنانشان در سفرهاي طولاني به آمريكاي جنوبي دچار خستگي و آسيب‌ديدگي شوند، اما فيفا و كارشناسانش بر تكرار نحوه برگزاري ادوار گذشته اصرار داشت و راي خود را به كرسي نشاند.

سهميه‌اي كه براي آمريكاي جنوبي در نظر گرفته شده، 5/4 تيم است. به اين معني كه 4 تيمي كه در پايان ليگ فرسايشي و 18 هفته‌اي اين منطقه در صدر قرار گيرند، مستقيما به جام جهاني خواهند رفت و تيم پنجم براي صعود بايد يك بازي پلي‌آف رفت و برگشت با تيم چهارم منطقه آمريكاي شمالي و مركزي موسوم به كونكاكاف برگزار كند و تيم برنده راهي جام جهاني آفريقاي جنوبي خواهد شد.

مسابقه‌هاي منطقه آمريكاي جنوبي خيلي زود شروع شد. 10 تيم حاضر در اين بازي‌ها از سيزدهم اكتبر سال 2007 وارد كارزار شدند و طبق برنامه، هفته پاياني بازي‌ها روز چهاردهم اكتبر سال 2009 برگزار خواهد شد.

به اين ترتيب تيم‌ها طي 2 سال از بين خود نماينده‌هاي حاضر در جام جهاني را معرفي مي‌كنند و در نهايت سنگين‌ترين مسابقه‌هاي انتخابي در بين مناطق مختلف جهان به پايان خواهد رسيد. تا به حال هر يك از تيم‌ها 6‌‌بار به ميدان رفته‌اند كه تيم‌هاي پاراگوئه، آرژانتين، كلمبيا، شيلي و برزيل در نيمه بالايي جدول قرار‌گرفته‌اند.

صدرنشين ناخوانده‌

پاراگوئه با مربيگري جراردو مارتينو كه آرژانتيني است وارد رقابت‌ها شد و با كسب نتايج مطلوب، حذف در مرحله يك چهارم نهايي كوپا آمريكاي 2007 را به دست فراموشي سپرد. نقطه قوت پاراگوئه خط حمله است. را كه سانتاكروز كه فصلي فوق‌العاده در بلكبرن پشت سر گذاشته در كنار نلسون والدز و نلسون كوئه‌واس بسيار آماده ظاهر شدند.

تيم پاراگوئه ميانگين سني پاييني دارد و اكثر بازيكنان اين تيم نفراتي هستند كه در المپيك آتن 2004 مدال نقره بازي‌ها را كسب كردند. پيروزي 1- 5 برابر اكوادور در هفته سوم،‌3 بر صفر در خانه شيلي در هفته چهارم و پيروزي 2 بر صفر مقابل برزيل در هفته پنجم موجبات صعود آنها به صدر جدول رده‌بندي را به وجود آورد. اما كسي نفهميد چه‌طور همان تيم در هفته ششم در برابر بوليوي با نتيجه 2 - 4 مغلوب شد.

افت راه راه پوشان‌

آرژانيتن بعد از جام جهاني دستخوش تغيير و تحول شد. خوزه نستور پكرمن از تيم ملي كناره‌گيري كرد و بار ديگر آلفيو باسيله سرمربي شد. <باسيله> تغيير آنچناني در نفرات ايجاد نكرده، ولي كار مهمي كه او انجام داده اعتماد كردن به خوان رومن ريكلمه بازيساز و مرد شماره 10 آرژانتيني‌ها بود. باسيله زماني به ريكلمه ميدان داد كه او در ويارئال يك مشتري دائم نيمكت ذخيره‌ها بود و اصلا به زمين نمي‌رفت. ريكلمه هم با انجام بازي‌هاي خيره‌كننده جواب مربي‌اش را بخوبي داد. او در همان اولين گام 2 ضربه آزاد فوق‌العاده زد تا تيمش شيلي را 2 بر صفر شكست دهد.

باسيله با جوان كردن خط حمله آرژانيتن از ليونل مسي و سرجيو آگرو استفاده مي‌كند و در بعضي بازي‌ها به كارلوس توس هم فرصت مي‌دهد، اما از هرنان كرسپو ديگر خبري نيست. قرار گرفتن فرناندو گاگو و خاوير ماسكرانو در ميانه زمين، فضا را براي بازيسازي ريكلمه كه تازگي‌ها در بوكاجونيورز اوج گرفته مهيا مي‌كند.

دروازه‌بان و مردان دفاعي آرژانتين هم تغييري نكرده‌اند. آبوندانزيري و نفراتي چون فابريسيو كولوچيني، گابريل هاتيزه و نيكلاس بورديسو ستون دفاعي راه‌راه پوشان را تشكيل مي‌دهند.

آرژانتين بازي‌ها را خيلي خوب شروع كرد. آنها نه تنها هر سه بازي اولشان را بردند، بلكه اصلا گل هم نخوردند؛ اما نتايج ضعيف از هفته چهارم با شكست 1 2 در خانه كلمبيا شروع شد و در پي آن با تساوي نااميدكننده 1 1 در خانه برابر اكوادور ادامه يافت. آرژانتين در بازي آخر در خانه برزيل يك نتيجه تساوي بدون گل گرفت تا آن شكست دردناك فينال كوپا آمريكا را تا حدي فراموش كند.

يك تيم تدافعي‌

به نظر مي‌رسد دوران تاريك فوتبال كلمبيا به سر رسيده باشد. بعد از روزهاي طلايي دهه 90 كه با ستاره‌هايي چون هيگيتا، والدراما و آسپريا شكل گرفت فوتبال كلمبيا مدت‌ها قدرت درجه دوم آمريكاي جنوبي بود. آنها در هر دو دوره آخر جام جهاني فقط يك پله تا رسيدن به بازي پلي‌آف فاصله داشته‌اند، ولي به نظر مي‌رسد اين‌بار با انگيزه زيادي كه در وجودشان زبانه مي‌كشد به جام‌جهاني راه‌يابند.

چهره‌هاي آينده‌داري چون باستوس، مورنو و سوتو كه هنوز سرشناس نشده‌اند، از بهترين‌هاي كلمبيا هستند. خوسه لوئيس پينتو كه از سال 2006 مربيگري اين تيم را به عهده دارد، بيش از آن كه به فكر حمله باشد به دفاع مي‌انديشد و به همين دليل كلمبيا با پذيرش تنها 2 گل در 6 بازي بهترين خط دفاعي رقابت‌ها را در اختيار دارد.

جوانگرايي بموقع

شيلي در حال حاضر در جايگاه چهارم جدول است، اما احتمال اين كه بتواند رتبه خود را حفظ كند، زياد به نظر نمي‌رسد. شيلي هنوز مارسلو سالاس را در اختيار دارد. با وجود او و سوازو خط حمله شيلي بسيار خطرناك است، اما شاگردان مارسلو بيلسا مربي آرژانتين در سال 2002 بايد بيش از پيش به دفاعشان فكر كنند. بيلسا با كاري بزرگ قديمي‌هاي شيلي را كنار گذاشته و چهره تيم را بسيار جوان كرده است. تنها چهره قديمي شيلي، مارسلو سالاس هم كم‌كم به نيمكت ذخيره‌ها تبعيد مي‌شود تا يكدستي تيم حفظ شود. شيلي بعد از آغازي نه‌چندان جالب در دو بازي آخرش دو بر صفر در خانه بوليوي پيروز شد و در پي آن 2 3 ونزوئلا را نيز در خانه حريف برد و نشان داد كه در خارج از خانه واقعا خطرناك است.

فراز و نشيب تيم پنج ستاره

برزيل در كوپا آمريكا با تعدادي نيروي جوان فوق تصور ظاهر شد و بازي‌هاي ضعيف تيم پر ستاره كارلوس آلبرتو پريرا در جام جهاني 2006 را جبران كرد. پيروزي 3 بر صفر در فينال كوپا آمريكاي 2007 و به جا گذاشتن چند نتيجه خوب در ديدارهاي دوستانه، طرفداران پر تعداد فوتبال برزيل را دلگرم كرده بود، اما به‌نظر مي‌رسد تيم كارلوس دونگا احتياج به بازنگري دارد.

برزيل در اين مسابقه‌ها نمونه كامل يك تيم پر فرازونشيب بوده است. بهترين بازي سله‌سائو، با نتيجه 5 بر صفر در برابر اكوادور در هفته چهارم بود، ولي در چند ماه اخير، افتي فاحش تيم زرد‌پوش را در برگرفته است. شكست 2 بر صفر در خانه برابر ونزوئلا در يك ديدار دوستانه يك هشدار بود كه دونگا زياد به آن توجه نكرد. سپس باخت با همين نتيجه در خانه پاراگوئه باعث تاسف برزيلي‌ها شد و در گام آخر هم آنها نتوانستند از پس آرژانتين برآيند و در بلوهوريزنته با آلبي‌چلستي مساوي كردند.

البته نبايد فراموش كنيم تيم پنج ستاره، در اين بازي‌ها از خدمات كاكا ارزنده‌ترين بازيكن برزيل و مرد سال فوتبال جهان در سال 2007 به دليل آسيب‌ديدگي محروم بود.

رونالدينيو هم كه بشدت افت كرده به تيم ملي دعوت نمي‌شود. در غياب اين دو مهره كارساز و نيز رونالدو كه بايد يك‌سال دور از ميادين باشد، روبينيو و لوئيس فابيانو كه فصل خوبي را در لاليگا پشت‌سر گذاشته‌اند، اصلا آن درخشش را بروز نداده‌اند و دونگا را مجبور كرده‌اند دوباره آدريانو را به تيم ملي‌فرا بخواند. در بازي حساس برابر آرژانتين فرصت‌ بازي به نفراتي چون ژوليو باپتيستا و ژيلبرتوسيلوا هم رسيد كه در تيم‌هاي باشگاهي خود درطول فصل گذشته نيمكت‌نشين بوده‌‌اند. به‌هرحال دونگا تا دور بعدي بازي‌ها كه از روز ششم سپتامبر شروع مي‌شود، بايد نقاط ضعف تيمش را برطرف كند. با وجود بازيكن بازي‌سازي مثل ديه‌گو و مهره فرصت طلبي چون الكساندر پاتو، بعيد است برزيل براي راهيابي به جام جهاني به مشكل بخورد.

نتايج عجيب آبي‌آسماني‌ها

اروگوئه تيم موفق ادوار نخستين جام جهاني، در ساليان اخير به يك تيم متوسط در منطقه آمريكاي جنوبي تبديل شده است. اما آنها اين دوره از مسابقه‌هاي انتخابي جام جهاني را فوق‌العاده شروع كردند و با زدن 5 گل به بوليوي براي همه خط و نشان كشيدند. جالب اينجا بود كه اروگوئه بعد از اين برد پر گل تا روز ششم براي برد دوم صبر كرد تا اين‌كه در اين روز با شش گل پرو را مغلوب كند. به اين ترتيب اروگوئه كه بهترين خط حمله‌ مسابقه‌‌ها را دارد تنها با 8 امتياز در رده ششم قرار گرفته است.

آبي‌آسماني پوش‌ها از 2 سال پيش با اسكار تابارز سرشناس‌ترين مربي كشورشان در مسابقه‌ها حضور دارند. داشتن ستارگاني چون ديه‌گو فورلان،‌ كارلوس بوئنو و سباستين آبرئو شايد اروگوئه را براي دومين بار در 20 سال اخير به جام جهاني برساند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"