کد خبر: ۴۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷
به گزارش خبرخودرو ، موتور ملي، گامي در جهت افزايش سهم ايران در صنعت خودرو جهاني به شمار مي رود.

موتور ملي سهم ايران از صنعت خودروي جهاني را افزايش مي دهد

به گزارش خبرخودرو ، موتور ملي، گامي در جهت افزايش سهم ايران در صنعت خودرو جهاني به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مصطفي ميرسليم ،رئيس هيات مديره شركت تحقيقات موتور ايران خودرو با اعلام اين مطلب گفت: توان و تجربه سال هاي اخير در زمينه خودرو و موتور، ما را قادر مي سازد تا سهمي به مراتب بيش از يك درصد صنعت خودروي جهاني را داشته باشيم.

وي با اشاره به اين كه موتور ملي از الزامات توسعه برند ملي به شمار مي رود، گفت:پروژه موتور ملي پس از بررسي راهبردي گسترده اي كه با همكاري دانشگاه صنعتي امير كبير در مدت يك سال انجام گرفت، آغاز شد.

مير سليم افزود: اين بررسي ها نشان داد ، با قابليت ها و توان مهندسي موجود در كشور، ورود به صحنه طراحي و توليد مستقل و افزايش سهم يك درصدي در صحنه جهاني با كسب يك جايگاه محكم، امكان پذير است.

ميرسليم با اشاره به اهداف چشم انداز 20 ساله مبني بر دستيابي به جايگاه نخست در زمينه فناوري در سال 1404 ، گفت:با طرح موتور ملي در زمينه فناوري قواي محركه در منطقه پيشتاز خواهيم بود.

وي تاكيد كرد:با كوشش بيشتر و استفاده بهينه تر از امكانات و توان مهندسي، مي توانيم جايگاه خود را در گستره فرامنطقه اي تا مرز چين و كره گسترش دهيم و با در دست گرفتن سررشته امور در فناوري قواي محركه در دنيا پيشرو باشيم و ديگران از ما تبعيت كنند.

مير سليم با اشاره به اين كه در مورد موتور گاز سوز فعاليت گسترده مانند موتورهاي بنزيني و ديزل در جهان صورت نگرفته، وجود گاز طبيعي در ايران را عامل مهمي در ثمر بخشي تحقيقات و طراحي موتور پايه گاز سوز دانست.

رئيس هيات مديره شركت ايپكو توليد انبوه موتور ملي در سال جاري را 60 هزار دستگاه عنوان كرد كه به تدريج به بيش از 200 هزار دستگاه در سال افزايش خواهد يافت.

وي در مورد تفاوت ميان خودروهاي بنزيني ،دوگانه سوز و پايه گاز سوز، با يادآوري اين كه تبديل خودروهاي بنزيني به دوگانه سوز، توان اين خودروها را 15 درصد كاهش مي دهد، گفت: ظرفيت موتور ملي به 7/1 ليتر افزايش داده شده، در حالي كه در موتورهاي بنزيني اين ميزان حداكثر 6/1 ليتر است.

ميرسليم افزود: از آن جا كه امكان خودسوزي در گاز كمتر از بنزين است، مي توان نسبت تراكم موتور و بازدهي آن را افزايش داد؛ از همين رو نسبت تراكم در موتور ملي 11 ولي در موتور بنزيني 9 تا 5/9 است كه بايد از بنزين ممتاز استفاده شود.

وي با اشاره به اين كه تمامي نقدهاي علمي و فني در مورد موتور ملي پايه گاز سوز، پيش از طراحي تفصيلي در طراحي مفهومي گنجانده و اصلاحات لازم پيش بيني شد، گفت: استفاده از زمان بندي متغير دريچه هاي تنفسي تخليه و اصلاح مجموعه روغن كاري به منظور تسهيل روند خنك سازي، از جمله ابتكارهاي به كار رفته دراين موتور است.

مير سليم افزود:مجموعه اين ابتكارها باعث شد موتور ملي پايه گاز سوز با برخورداري از استاندارد اروپا 4 از همه موتورهاي مشابه برتر و از محدوديت هايي كه روي موتور هاي دوگانه سوز پايه بنزين وجود دارد، عاري باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"