کد خبر: ۴۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷
محمد‌باقر قاليباف، امروز در سي و دومين كنگره جامعه جراحان ايران در سالن همايش‌هاي رازي‌ افزود: امروز در تهران تهديدهاي جدي و اساسي داريم، يكي از اين تهديدها، فشار شديد روحي ناشي از كار سنگين است، تحقيقاً كم‌تر كسي امروز در تهران است كه 2 شيفت كار نكند، اكثريت روزي 16 ساعت كار مي‌كنند و هر روز سخت‌ترين فشارهاي كاري را متحمل مي‌شوند.
وي ادامه داد: ترافيك، آ‌لودگي هوا، مهاجرت، حاشيه‌نشيني، امروز در تهران از حد يك كلان‌شهر فراتر رفته است، ما امروز با يك كلان‌شهر در تهران مواجه نيستيم بلكه با يك منظومه شهري مواجهيم كه در تقسيمات كشوري گاهي سرخودمان را كلاه مي‌گذاريم مي‌گوئيم شهرستان اسلام‌شهر يا ورامين اما اينها جزئي از معضل حاشيه‌نشيني تهران هستند.

* مهاجرت، رشد جمعيت تهران را به 7/3 درصد رسانده است

وي گفت:‌ رشد جمعيت تهران كه مي‌گويند زير يك درصد است فقط مربوط به مواليد است، رشد واقعي جمعيت با احتساب مهاجرت در تهران بين 5/3 تا 7/3 درصد است، عوارض ناشي از مهاجرت بسيار شديدتر از رشد جمعيت ناشي از مواليد است، تفاوت فاحش درآمدي در اين شهر و افزايش فاصله طبقاتي اصلاً قابل تحمل و دفاع نيست و اختلالات رفتاري زيادي را باعث شده است.
شهردار تهران‌ ادامه داد: اكثر مردم اين شهر را كه نگاه مي‌كنيد عصبي و عبوس هستند، نشاط و سرزندگي كم‌تر در بين مردم ديده مي‌شود، اهميت سلامت مردم براي شهرداري تهران پوشيده نيست و ما به فكر رفاه كامل و سلامت جسمي، رواني و اجتماعي شهروندان اين شهر هستيم.
وي اضافه كرد: سلامت يك محصول پزشكي صرف نيست بلكه يك محصول اجتماعي است، رويكرد اصلي شهرداري تهران نيز در همه زمينه‌ها توسعه پايدار شهري است، ما معتقديم سلامت بدون توانمندسازي مردم امكانپذير نيست و در اين مسير برنامه‌هاي روشني داريم، كاملاً با برنامه و چشم باز حركت مي‌كنيم و به هيچ‌وجه آزمون و خطا نمي‌كنيم.
قاليباف گفت: رويكرد محله محوري با تدوين برنامه‌هاي مشخص براي 380 محله تهران و افزايش مشاركت معنادار مردم و نه به صورت تشريفاتي و غوغاسالارانه با تقويت شوراياري‌ها از جمله رويكردهاي مهم شهرداري براي رسيدن به اين اهداف است، ما به نوآوري در سطح شهر معتقديم اما نوآوري اگر متكي به اصول عقلايي نباشد، به تكرار اشتباهات گذشته منجر مي‌شود، كشور تحمل چنين فشاري را ندارد.
وي افزود: همه اقدامات ما بايد مبتني بر علم و جهادي باشد، كارهاي غير علمي به تكرار اشتباهات مي‌انجامد و تأكيد بر جهادي بودن كارهاي نيز به اين خاطر است كه در تئوري‌هاي علمي گرفتار نشويم و از عمل بمانيم.
شهردار تهران اضافه كرد: يكي از برنامه‌هاي راهبردي شهرداري تهران افزايش ثروت در تهران براي شهروندان است، افزايش ثروت با توزيع پول بين مردم متفاوت است، توزيع پول بين مردم در نهايت ما را به توزيع فقر مي‌رساند‌ اما توليد ثروث روش‌هاي مشخصي دارد كه به بهبود زندگي و رفاه مردم به خصوص افراد كم درآمد منجر مي‌شود.

* فاصله طبقاتي مردم در تهران قابل تحمل نيست

وي گفت: هيچ گاه در اسلام توليد ثروت يك امر نكوهيده نبوده است و كساني كه چنين حرف‌هايي را مي‌زنند اشتباه مي‌كنند، بي‌توجهي به همين موضوع باعث افزايش فاصله طبقاتي بين مردم شده است و اكنون تفاوت قيمت زمين بين يك نقطه با نقطه ديگر در تهران به 7 برابر مي‌رسد.
وي افزود: در عرصه سلامت شهرداري برنامه‌هاي مختلفي دارد، توسعه نشاط و تفريحات سالم، پر كردن اوقات فراغت، ايجاد خانه‌هاي سلامت، ساماندهي بيش از هزار پزشك محله در تهران،‌ ايجاد 15 مركز كارآفريني،‌ توسعه مراكز مشاوره كه نمونه موفق آن را قبلاً در كلانتري‌ها اجرا كرده بوديم بخشي از اين برنامه‌هاست.
وي گفت: كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به خصوص با حمايت از NGO‌ها كه به حق در زمينه مبارزه با اعتياد از دولت بهتر عمل كرده‌اند، توسعه مراكز ورزشي و فرهنگي مانند ايجاد مراكز ورزشي روباز با توجه به مسائل فرهنگي و حجاب بانوان براي پيشگيري از بيماري رو به گسترش پوكي استخوان در بين زنان از جمله اين برنامه‌هاست.

* هر سال 15 كيلومتر به مترو اضافه مي‌شود

وي افزود: طي 18 ماه گذشته 125 سالن ورزشي بانوان در تهران ساخته شد، 500 زمين چمن مصنوعي براي فوتبال نوجوانان و جوانان به بهره‌برداري رسيد، بيش از 2 ميليون مترمربع به فضاهاي فرهنگي اضافه مي‌شود و در حال ساخت است، فقط يك مورد آن ساخت بزرگ‌ترين مجموعه فرهنگي جنوب غرب آسيا در وسعت 23 هكتار به جاي انبار نفت در جنوب تهران است كه تا 28 ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي ادامه داد: خصوصي‌سازي خدمات شهرداري از جمله واگذاري امور مربوط به پايان كار و جواز‌ها به بخش خصوصي و نيز حمايت از ايجاد شركت‌هاي بزرگ در حوزه خدمات شهري و نظافت و واگذاري كارها به اين شركت‌ها از ديگر برنامه‌هاي شهرداري است.
وي گفت: در حوزه حمل و نقل شهري نيز با وجود كم لطفي‌هاي دولت، طي 2 سال آينده سالانه 15 كيلومتر به مترو تهران اضافه مي‌شود، اين كار چه كمك دولت باشد و چه نباشد انجام مي‌شود، با توجه به اين‌كه طي 25 سال گذشته تاكنون 49 كيلومتر مترو در تهران به بهره‌برداري رسيده است گام بزرگي در بهبود حمل و نقل شهري تهران محسوب مي‌شود.
قاليبات در بخش ديگري از سخنانش با توجه به 12 ارديبهشت، روز معلم به نقش و تأثير انديشه‌هاي شهيد مطهري در پيروزي انقلاب اشاره كرد و گفت: مطهري شاگرد امام و معلم اصلي انقلاب بود كه انديشه‌هاي او چه قبل از انقلاب و در زمان تكوين آن و چه در زمان استقرار و تثبيت انقلاب در همه ابعاد زندگي مادي و معنوي ايرانيان مسلمان تأثير‌گذار بود.

* مطهري به عنوان معلم انقلاب با خرافه‌پرستي مبارزه مي‌كرد

وي افزود: انديشه‌هاي مطهري همواره اعتدال ورزي و پرهيز از كندروي و تندروري را ترويج مي‌كرد، او تندوري را ناشي از جهل و كندروي را ناشي از جنون مي‌دانست، مطهري به بهترين نحو بين ايرانيت و اسلاميت ما پيوند برقرار كرد و با انديشه والاي خود با خرافه‌پرستي و كج فهمي از دين مبارزه كرد و در نهايت جان خود را نيز در اين راه فدا كرد.
قاليباف كه در جمع جراحان و پزشكان متخصص كشور سخن مي‌گفت، افزود: به عنوان يك رزمنده زمان جنگ مي‌خواهم از به نمايندگي از تمام رزمندگان دوران دفاع مقدس و شهيداني چون باكري، همت، ستاري، بابايي، صياد شيرازي و هزاران همرزم ديگرم در آن دوران از جامعه پزشكي كشور كه نقش ارزنده‌اي در تقويت روحيه رزمندگان و پيروزي‌ها داشتند تشكر و قدرداني كنم.
وي گفت: خاطر عمليات‌ مختلف جنگ كه طي آن پزشكان در خط مقدم جبهه و در نزديك‌ترين نقطه به دشمن به مداواي رزمندگان مي‌پرداختند، فراموش شدني نيست.
پيش از سخنان قاليباف، ايرج فاضل، رئيس جامعه جراحان ايران و رئيس فرهنگستان علوم پزشكي كشور نيز با قدرداني از فعاليت‌هاي قاليباف در شهرداري تهران ‌افزود: امروز با چشم خود مي‌بينيم كه تهران تميزترين پايتخت دنياست، قبلاً شهرداري يك پست تشريفاتي بود اما امروز يك مسئوليت مهم سياسي است كه گاهي تبديل به پيش زمينه‌اي براي رياست جمهوري محسوب مي‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"