کد خبر: ۳۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۸۶

با سخنراني ابراهيم حاتمي‌كيا، رضا ميركريمي، اكبر نبوي و مجيد سرسنگي و رونمايي تمبر رسول ملاقلي‌پور توسط شهردار تهران، يادبود اولين سال‌روز درگذشت رسول سينماي ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم «آيينه‌اي ناگهان» كه شب گذشته ـ 14 اسفند ماه ـ با حضور جمعي از هنرمندان و خانواده رسول ملاقلي‌پور در تالار حركت برپا بود، اكبر نبوي به‌عنوان اولين سخنران برپايي چنين مراسمي را بعد از گذشت يك‌سال از درگذشت ملاقلي‌پور توسط جمعي از اصحاب رسانه ارزشمند برشمرد و گفت: يك‌ماه پيش جمعي از جوانان اهل رسانه با من تماس گرفتند و درباره اين مراسم صحبت كردند و برايم حس‌شان شوق‌انگيز بود. از اين‌كه جواناني با انگيزه دروني به شوق بزرگداشت هنرمندي چنين كاري كنند، برايم امري مغتنم است.

وي با بيان اين‌كه با رفتن رسول، سينماي كشور يكي از درمندترين و متعهدترين فيلمسازانش را از دست داد اظهار داشت: رسول با مردم خيلي آشنا بود كه اين ويژگي در آثارش هم به چشم مي‌خورد و او كسي بود كه رفتارش قبل و بعد از مشهورشدنش با مردم تفاوتي نكرد.

نبوي، اين كارگردان را يكي از پيشگامان سينماي اجتماعي در ايران معرفي كرد و گفت: او يكي از كساني بود كه هميشه به جامعه هشدار مي‌داد، ولي جامعه به هشدارهاي او توجهي نكرد. گرچه در درازمدت با آن روبه‌رو شد. سينماي كشور نياز داشت تا از نگاه او استفاده كند ولي تقدير اين بود اين مرد خسته برود و استراحت كند.

مجيد سرسنگي قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم با بيان اين‌كه اي‌كاش در چنين شبي گرد آمده بوديم تا در جشن پاياني يكي از فيلم‌هاي ملاقلي‌پور از او تجليل كنيم تصريح كرد: او زود از ميان ما رفت و كسي باور نمي‌كرد كه او با اين همه انرژي و توان ما را ترك كند. اما تقدير اين بود كه سفرش را زودتر آغاز كند.

وي با اشاره به همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري در ساخت فيلم «ميم مثل مادر» گفت: خاطره اين همكاري برگ افتخاري در فعاليت‌هاي سازمان است و اميدوارم مسير مقدس ملاقلي‌پور توسط ديگر سينماگران ادامه پيدا كند.

به گزارش ايسنا، ابراهيم حاتمي‌كيا با بيان اين‌كه ما در فضاي فيلم‌سازي زنده‌ايم، تصريح كرد: يك‌سال از نبودن رسول گذشت. اما ماندگاري او به قدري زياد است كه پس از يك سال هنوز حس مي‌كنم كه در ميان ما نيست و نمي‌دانم اين قدرت سينماست يا چيزي در خود رسول است كه اين حس را در ما زنده نگاه مي‌دارد.

وي ادامه داد: دلم مي‌خواهد خاك و خاك‌ريزي بينم و از پشت خاكريز مثل رسول كه در آن فضا مي‌رفت، در آن فضا باشم و از رسول بگويم. او مثل آينه بود و احساسات و صراحت لهجه‌اش را حتا اگر آزاردهنده بود پنهان نمي‌كرد.

اين كارگردان با طرح اين پرسش كه آيا روزي خواهد رسيد كه امثال ما آن‌قدر ارزش داشته باشيم كه خاطره‌ساز باشيم گفت: رسول در شرايط عادي رفت. ولي هركاري مي‌كنيم و هر احساسي داريم، مي‌بينيم كه او از دست رفت.

وي افزود: او فيلم‌هايي ساخته كه گاهي به مذاق امثال من خوش نمي‌آمد، ولي حالا خودم در همان فضا فيلم مي‌سازم.

حاتمي‌كيا با اشاره به امضاي دعوت‌نامه‌هاي اين مراسم گفت: خوشحال شدم كه بايد ميزبان چنين جمعي باشم، ولي نمي‌دانستم كه بايد چه كرد تا وقتي كه در مراسم نشستم و حس كردم حضور خود رسول به من احساس ميزباني مي‌دهد.

وي اظهار اميدواري كرد: باتحليل كارها و آثار رسول ملاقلي‌پور حضورش مداوم و مستدام باشد.

رضا ميركريمي مديرعامل خانه‌ي سينما هم سخنانش را با بيان اين‌كه انگار تازه باور مي‌كنيم كه رسول در بين ما نيست آغاز كرد و گفت: شايد بعضي‌ها تصويري عصبي، طلبكار و زودرنج از ملاقلي‌پور در ذهن داشته باشند. آن‌وقت مي‌مانيم كه فيلم‌هايي با اين‌ همه احساس را چگونه رسول ساخته است. اما رسول در پس آن چهره غيرقابل پيش‌بيني، قلبي بزرگ و پراحساس داشت كه از همه متمايزش مي‌كرد.

وي ادامه داد: رسول تنها بود و هميشه اين را مي‌گفت و در خلوت مي‌ديديم كه درد زيادي دارد.

اين كارگردان ملاقلي‌پور را انساني واقعا بزرگ دانست و گفت: همين كه در عدم حضورش محفلي اين چنين ما را دورهم جمع كرده است، نشان‌دهنده اين بزرگي است.

به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف شهردار تهران به عنوان ديگر سخنران اين مراسم اظهار داشت: اين مجلس به مناسبت ياد عزيزي است كه در جمع ما نيست، ولي ياد وخاطره و آثار ماندني‌اش همراه ما و جامعه ما خواهد بود.

وي ادامه داد: من او را در زمان جنگ نشناختم و با او رفيق هم نبودم، ولي با ديدن آثارش بايد بگويم او فردي انقلابي، تربيت‌شده در انقلاب و تحت‌تأثير دفاع مقدس و فرهنگ و ايثار و جوانمردي بود.

قاليباف اظهار داشت: ملاقلي‌پور آرمانگراي واقع‌گريز نبود. او واقعيت‌هاي تلخ جامعه را منعكس مي‌كرد و در راه اصلاح آن گام برمي‌داشت و عوام‌زده نشد و با سينما دين خود را به مردم، جامعه و جنگ ادا كرد.

وي با بيان اين‌كه دو خصلت در ايرانيان وجود دارد كه زياد خوب نيست گفت: يكي تجليل از افراد در زماني كه پير مي‌شوند و ديگري تجليل پس از مرگ. اما خوب است افراد را در زمان زنده بودنشان بشناسيم و در همه شرايط قدردانشان باشيم.

كبري ملاقلي‌پور دختر زنده‌ياد ملاقلي‌پور در بخش پاياني مراسم به روي سن رفت و از پدرش گفت.

او اظهار داشت: هنوز باورم نمي‌شود كه بابام نيست و هيچ‌كس نمي‌تواند بفهمد كه درد دلتنگي چيست؟ او زود ‌رفت و من محتاج و تنها ماندم و مردي كه هميشه تنها بود نمي‌داند چه كساني را تنها گذاشته و رفته است.

پايان‌بخش اين مراسم رونمايي از تمبر رسول ملاقلي‌پور بود كه با حضور قاليباف، كبري ملاقلي‌پور و محسن رضايي انجام شد و از مرتضي فرج‌آبادي عكاس ايسنا كه تصوير اين تمبر را ثبت كرده است تقدير شد. اين عكس در يكي از آخرين مصاحبه‌هاي ملاقلي‌پور درباره‌ي «ميم مثل مادر» سال گذشته در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گرفته شده است.

بنا بر اين گزارش، در اين مراسم در دو بخش با بعضي از حاضران در مراسم گفت‌وگو شد كه از رسول ملاقلي‌پور گفتند.

گلشيفته فراهاني با اشاره به فيلم «ميم مثل مادر: گفت: هنگام ايفاي نقش در اين فيلم چون به روحيه ملاقلي‌پور آشنايي نداشتم، فكر مي‌كردم دچار مشكل شوم اما خاطرات بسيارخوبي براي من باقي مانده است.

او ادامه داد: ملاقلي‌پور پر از عشق و مهر و نرمي بود ولي كسي اين موضوع را نمي‌فهميد. او ديگر در ميان ما نيست ولي وقتي بود كسي قدرش را ندانست.

محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم اظهار داشت: ملاقلي‌پور آينه شفافي بود كه هرچه در دلش بود در ظاهرش منعكس مي‌كرد.

اميرضا خادم نيز ملاقلي‌پور را برقراركننده ارتباط واقعي مخاطب با جنگ دانست.

هادي منبتي مدير تصوير توسعه شهر گفت: او رسالت خود را در عرصه هنر به طور كامل ابلاغ كرد.

اين مراسم با اجراي نمايش توسط علي شادمان بازيگر كودك فيلم ميم مثل مادر آغاز شد.

شادمان اظهار داشت: من بعد از فيلم با او رفت‌وآمد داشتم و عمو رسول به خانه ما در ايلام مي‌آمد. از روزي كه ديدمش تا روز مرگش در قلبم جا داشت و اميدوارم همه اهالي سينما هميشه به يادش باشند.

نيما رئيسي اجراي مراسم را برعهده داشت و فاطمه صداقتي از گويندگان راديو جوان نيز متني را درباره رسول ملاقلي‌پور قرائت كرد.

جواد طوسي منتقد و ابراهيم فياض استاد دانشگاه ديگر سخنرانان اين مراسم بودند.

در طول مراسم قسمت‌هايي از گفت‌وگوي رسول ملاقلي‌پور در برنامه برداشت دو، صحنه‌هاي از پشت صحنه فيلم‌هايش و در پايان هم مستند ناتمام «شش گوشه عرش» رسول ملاقلي‌پور پخش شد.

محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي ، ناصر شفق، نادر مقدس، محمد داودي، جعفر صانعي مقدم، مجيد جوزاني، شهرام گيل‌آبادي و ... از ديگر حاضران اين برنامه بودند.

گفتني است: مراسم اولين سالگرد درگذشت رسول ملاقلي‌پور توسط جمعي از اصحاب رسانه و خبرگزاري‌ها، فرهنگ‌سراي رسانه با مشاركت خانه سينما و انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"