کد خبر: ۲۹۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با تأکید بر این که وضعيت هواي تهران از نظر استانداردهاي كشوری نا سالم است و امکان دارد در تهران چند روز سالم يا پاك داشته باشيم اما سال‌هاست که سال سالم يا پاك نداريم، گفت: ذرات معلق هواي تهران را به چالش كشيده‌اند و ...

وضعیت سوخت دیزل در تهران از بورکینافاسو هم بدتر بود

به گزارش خبرخودرو ، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با تأکید بر این که وضعيت هواي تهران از نظر استانداردهاي كشوری نا سالم است و امکان دارد در تهران چند روز سالم يا پاك داشته باشيم اما سال‌هاست که سال سالم يا پاك نداريم، گفت: ذرات معلق هواي تهران را به چالش كشيده‌اند و امروز هواي این کلان‌شهر حاوي انواع سموم است و شهروندان تهران با هر بار نفس كشيدن، در واقع مقداري سم به ریه خود وارد مي‌كنند و به اصطلاح هر تهراني هر بار كه نفس مي‌كشد، كل جدول مندليف را وارد ريه خود مي‌كند.

دكتر سيد وحيد حسيني افزود: بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده، بخش اعظم ذرات معلق هواي تهران را كربن، هيدروكربن، نيترات و سولفات تشكيل مي‌دهد و ناوگان حمل و نقل موتوري آلوده و فرسوده تهران، بالاترین سهم و بيشترين نقش را در توليد ذرات معلق و آلودگی هوای اين كلان‌شهر دارد.

وی با اعلام اين كه هر موتورسيكلت داخلي در هر كيلومتر پيمايش 15 گرم آلودگي توليد مي‌كند، در صورتي كه ميزان الايندگي هر خودروي يورو دو كم‌تر از 3 گرم در هر كيلومتر پيمايش است، تصريح كرد: اگزوز خودروهاي ديزلي، انبوه دوده را به صورت خام وارد حلق شهروندان مي‌كنند و از این رو به خودروهاي ديزل بالاي 20 سال به هيچ عنوان نبايد اجازه تردد در سطح شهر تهران داده شود.

اگر وضعیت هوای تهران جز این بود باید تعجب می‌کردیم

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اين كه اگر با ناوگان آلاينده و فرساينده موجود تهران، وضعيت هواي این کلان شهر جز اين بود بايد متعجب مي‌شديم، اظهار كرد: هزينه سالانه آلودگي هوا در بارسلون اسپانيا كه غلظت ذرات معلق آن 25 ميكروگرم در هر متر مكعب هواي آزاد ‌به ازاي هر شهروند سالانه 1600 يورو معادل 5 میلیون و 75 هزار تومان است، در صورتی که غلظت ذرات معلق در تهران دو برابر این کلان‌شهر اروپایی است.

حسینی با بیان اين كه وضعيت هواي تهران نسبت به يك دهه گذشته و حتي نسبت به دو دهه گذشته، نه تنها بدتر نشده بلكه بهتر نيز شده، تصریح كرد: به عنوان نمونه، غلظت منوكسيد كربن موجود در هوا بسيار كاهش پيدا كرده و با توجه به حذف سرب از بنزين، ميزان سرب موجود در هوا به نزديك صفر رسيده، ضمن اين كه غلظت آزبست موجود در هوا نيز روز به روز دارد كمتر می‌شود.

وي با تأکید بر اين كه در حال حاضر 60 سازنده داخلي مشغول مونتاژ موتورسيكلت‌هاي بي ‌كيفيت در كشور هستند، تصريح كرد:    تا وقتی به راحتی می‌توان یک دستگاه موتورسیکلت با قيمت دو ميليون تومان، آن هم از دم قسط ماهي 100 هزار تومان، خريداري كرد و قيمت اين وسيله آن‌قدر ارزان و خريدش آن‌قدر آسان است كه بسياري از دارندگان موتورسيكلت وقتي كه موتورشان توقيف می‌شود، براي ترخيص آن مراجعه نیز نمي‌كنند، وضعیت هوا از این بهتر نمی‌شود.

وضعیت سوخت دیزل در تهران از بورکینافاسو هم بدتر بود

 مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اين كه با كاهش قابل توجه بنزن موجود در بنزين از ابتدای سال 90، كيفيت سوخت مصرفی در تهران به تدريج افزايش يافته، اظهار كرد: به همين نسبت، گوگرد موجود در سوخت ديزل تهران كه كيفيت آن در گذشته‌اي نه چندان دور حتي از كشور آفریقایی بوركينافاسو هم نازل‌تر بود، بسيار كاهش پيدا كرده و به حد استاندارد رسيده است.

وی با بیان اين كه آلودگي هوا موضوعي بسيار تخصصي است و رسانه‌ها بايد به اين موضوع ورود کارشناسی داشته باشند، تصریح كرد: در بحث آلودگي هوا همه دنبال معرفی دستگاهی به منظور معرفی آن به عنوان مقصر اصلي مي‌گردند، در صورتي كه آلودگي هوا به عنوان مسأله‌اي پيچيده و چند وجهی تنها يك مقصر ندارد، بلكه دلايل و عوامل گوناگوني به اين مشكل دامن مي‌زند.

وي در پایان با تآکید بر اين كه موضوع مهم محيط زيست كه با جان مردم سر و كار دارد، در همه نقاط جهان از بازي‌هاي سياسي و درگيري‌هاي جناحي کاملاً مبراست، خاطرنشان كرد: متأسفانه در کشور ما نقش شهروندان در موضوع محيط زيست بسیار كم‌رنگ است، در صورتی که مردم بايد از مسئولان، هواي پاك و محيط زيست سالم را مطالبه كنند و بدون ترديد، نقش مطالبه‌گري آن‌ها در عملكرد مدیران می‌تواند بسیار تأثيرگذار باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"