کد خبر: ۲۷۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست این وزارتخانه در خصوص واردات خودروهای لوکس به کشور و اعلام موافقت خود برای دریافت مالیات از مالکان این خودروهای افزود: در حال حاضر مالیات و حقوق و سود بازرگانی از واردکنندگان خودروهای لوکس دریافت می‌شود از این رو افرادی که می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند پس توانایی پرداخت مالیات‌های دیگر را هم خواهند داشت.

با اخذ مالیات از خودروهای لوکس موافقم

به گزارش خبرخودرو ، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در نیمه نخست سال جاری 455 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امیدواریم امسال در مجموع تولید خودرو در کشور به 1.2 میلیون دستگاه برسد .

 « محمدرضا نعمت زاده » در برنامه پایش که به منظور پاسخگویی به برخی پرسشها در بخش صنعت، معدن و تجارت حضور یافته بود با اشاره به سیاست این وزارتخانه در خصوص واردات خودروهای لوکس به کشور و اعلام موافقت خود برای دریافت مالیات از مالکان این خودروهای افزود: در حال حاضر مالیات و حقوق و سود بازرگانی از واردکنندگان خودروهای لوکس دریافت می‌شود از این رو  افرادی که می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند پس توانایی پرداخت مالیات‌های دیگر را هم خواهند داشت.

وی ادامه داد: البته تعیین مالیات‌های سنگین برای واردات خودروهای لوکس معایب و محاسن خاص خود را دارد که باید مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به اینکه در سالجاری تنها 133 دستگاه خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شده است تصریح کرد:  از این مقدار 33 دستگاه مربوط به سفارتخانه‌ها و مابقی نیز متعلق به برخی مجوزهای خاص مثل  قهرمانان ورزشی و جانبازان بوده است.

وی ضمن تکرار این مطلب که  در سال‌های گذشته برخی مجوزهای خاص برای واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی صادر شده است اظهار کرد: از جمله این مجوزها می توان به مجوز واردات 8000 دستگاه خودرو توسط ساکنان جزایر جنوبی، 2000 دستگاه توسط جانبازان و همچنین مجوز واردات توسط معلولان و قهرمانان ورزشی اشاره کرد.

نعمت‌زاده  با بیان اینکه در حال حاضر کسانی که بخواهند براساس این مجوزها که مربوط به گذشته است خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی سی را وارد کشور کنند ممنوع خواهد بود یادآور شد: از این افراد خواسته شده تا خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی سی را وارد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پیش از این 4 هزار فقره مجوز برای ایثارگران و معلولان و 60 فقره برای اشخاص خاص برای واردات خودروهای لوکس در نظر گرفته شده بود، گفت: خوشبختانه با تدابیر خاص این مجوزها متوقف شده است و حتی‌الامکان باید خودروهای کمتر از 2500 سی‌سی وارد کشور شود.

وی همچنین به اشکال قانونی که دراین زمینه وجود داشت اشاره کرد و گفت: بر این اساس برخی خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی وارد گمرک شده و در آنجا می ماندند و سپس طبق قانون به عنوان کالای متروکه شناخته و در بازار فروخته می شدند و در واقع دوباره وارد کشور می شدند که جلوی این اقدام گرفته شد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ورود خودروهای بالای 2500 سی سی  به کشور ممنوع شده است گفت: در سال 88 ورود این خودروها به کشور 31 هزار و 312 دستگاه، سال 89 تعداد 23 هزار و 769، سال 90 تعداد 18 هزار و 604 دستگاه، سال 91 تعداد 16 هزار و 239 و سال 92 نیز  بالغ بر چهار هزار و 16 دستگاه بود.

وی افزود: خودروهای بالای 2500 سی‌سی که در حال حاضر در خیابان‌ها دیده می‌شوند در مقاطع گذشته وارد کشور شده‌اند و مربوط به سالهای اخیر نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های 87 تا 90 توسط دولت مصوباتی گذاشته شد که به ساکنین بعضی از جزایر جنوبی اجازه داده می شد هر چهار سال یکبار خودرو وارد کنند که عمدتا به دلیل سود بالایی که نصیبشان می‌شد، گران قیمت ترین خودروها را انتخاب می کردند.

نعمت زاده با اشاره به تردد خودروهای پلاک اروند گفت: بر اساس مصوبه دولت ماشین های پلاک اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می توانند تا مرکز استان تردد داشته باشند.

وی افزود:  در استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این ماشین ها در تمام استان تردد آزاد داشته باشند ولی ما اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند. همچنین چند ماه پیش خودروهایی که نمره مناطق آزاد دارند در خیابان ها به ویژه در شهر تهران دیده می شد که دولت مصوبه داد با رعایت قانون تردد این خودروها مانعی ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه با اشاره به مصوب شدن ورود تعداد 60 خودرو برای ورزشکاران و قهرمانان گفت: بیش از هشت هزار فقره خودرو وارداتی برای ایثارگران بالای 70 درصد مصوب شد که تعداد دو هزار خودرو از این آمار به کشور وارد شده است.

به گفته وی همچنین 90 درصد از این خودروهای وارد شده بالای 2500 سی سی بود ه ضمن اینکه سال گذشته همچنین مجوز چهار هزار خودرو برای معلولین صادر شد، ولی تعداد کمی از آن ها وارد کشور شده است.

نعمت زاده با اشاره به زمان ادامه روند ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی سی افزود:  تا هنگام اخذ تصمیمات جدید، مصوبه ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ادامه خواهد داشت و می توان گفت فعلا تا پایان سال این سیاست تدوین شده است چرا که تعرفه واردات کالاها هرساله با توجه به هدف گذاری‌های دولت تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد ماشین های اروپایی وارد شده به کشور چندان زیاد نیست گفت: آنچه که قیمت رسمی بوده متوسط پنج و نیم درصد است که با توجه به نوع خودرو از سه درصد تا 10 درصد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تلاش کردیم تا حاشیه بازار را به حداقل برسانیم که با افزایش تولید نیز به طور حتم این حاشیه به حداقل می رسد. در جهت بهبود کیفیت تلاش می شود تا کارخانجات روش های جدیدی را برای کسب رضایت مشتری برنامه ریزی کنند و امیدوارم تا با ایجاد رقابت بین شرکت های بزرگ جهانی شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از رشد 75 درصدی تولید انواع خودرو در کشور در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: در این مدت 455 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امیدواریم امسال در مجموع تولید خودرو در کشور به 1.2 میلیون دستگاه برسد و تلاش می کنیم که آمار تولید خودرو را در سال آینده به یک میلیون و 500 هزار دستگاه برسانیم .

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود 30 هزار دستگاه خودرو صادر خواهد شد، اظهارداشت: از مردم در خواست می کنم تا تولید داخلی خریداری کنند زیرا مصرف داخلی باعث ایجاد رقابت، افزایش کیفیت، عدم افزایش قیمت یا حتی در مواردی کاهش قیمت می شود.البته صنعت خودرو هم تلاش خود بر ارائه محصولات با کیفیت به بازار را خواهد داشت.

نعمت زاده ادامه داد: خوشبختانه در سال 90 روند تولید خودرو داخلی به افزایش رسید و تولید خودروی سواری سبک به یک و نیم میلیون رسید. همچنین در سال‌های 91 و 92 تولید خودرو به 700 هزار رسید و 50 درصد نسبت به سال 90 کاهش پیدا کرد و این کاهش تا 6 ماه نخست سال گذشته ادامه داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در 6 ماه نخست امسال تولید خودروهای سواری 75 درصد و تولید انواع وانت 70 درصد افزایش پیدا کرد که این آمار نشان از نتایج مثبت برنامه ریزی‌ها برای رسیدن به اهداف است.

وی با بیان اینکه در سال 92 حدود 700 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است، تصریح کرد: در این شرایط که حجم تولید خودرو در کشور کاهش پیدا کرده بود بعضی از خودروهای گران‌قیمت نیز به‌واسطه ممنوعیت واردات با افزایش قیمت در سطح بازار روبه‌رو شدند.

نعمت زاده افزود: با افزایش تولید قطعا واردات خود به خود کاهش پیدا می‌کند. طبق برنامه پنجم توسعه اصولا واردات کالاهای مجاز صرفا با پرداخت حقوق اصول بازرگانی می‌توانند وارد شوند که این حقوق در سال گذشته 45 درصد بود و برای خودروهای بالای 2500 سی سی به 75 درصد رسید.

وی درادامه سخنان خود به این پرسش مبنی بر دلیل افزایش پیاپی قیمت خودرو در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:  البته تورم خودرو همواره از تورم عمومی کشور پایین تر بوده است. از سوی دیگر مواردی مانند اجرای استاندارد یورو 4، استاندارد نصب دو ایربگ، افزایش دو درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و افزایش 25 درصدی حق بیمه شخص ثالث از عوامل افزایش قیمت خودرو در سال جاری بوده اند.

نعمت زاده اضافه کرد: در مجموع تلاش می کنیم حاشیه بازار خودرو را به حداقل برسانیم. و کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش را در بخش خودرو ارتقاء دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با افزایش حجم واردات محصولات کشورهایی که ایران را تحریم کرده‌اند نیز افزود: مسایل بازار پیچیده است و دولت یک مرتبه نمی تواند مانع واردات برخی از محصولات به کشور شود اما این موضوع را حتما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی در حوزه خودرو به رئیس جمهور اطلاعات غلط می دهد گفت: برخی رسانه ها اطلاعات غلط را به رئیس جمهور ارائه می دهند به طوری که برخی از آنها اعلام کردند که خودرو 30 درصد گران شده در حالی که تنها 5.5 درصد قیمت خودرو افزایش یافته بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ما با گرانی موافق نیستیم ولی با ضرر و عدم افزایش تولید کارخانجات و ورود کالاهای خارجی مخالف هستیم. باید صنعت را به گونه ای اداره کنیم که به جای تولید کم با راندمان خوب سود هم داشته باشد. افزایش تولید در سال جاری سود ده بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد همه دوست دار کالای ایرانی باشند ولو اینکه کیفیت آن برای مدت کوتاهی پایین تر از محصولات خارجی باشد. برای اشتغالزایی و درآمد سرانه خوب همه ما باید تولید داخلی را انتخاب کنیم. تورم و تحریم های بی حد و حصر همه باعث شد تا واحدهای کوچک اقتصادی نتوانند به خوبی سرپا بمانند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"