کد خبر: ۲۷۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ،‌ ورود میلیونها مسافر در ماه های مختلف سال به اردبیل و موقعیت ویژه گردشگری، ضرورت برنامه ریزی برای کنترل ترافیک جاده های این استان را دوچندان کرده است .

ضرورت بهسازی و توسعه جاده های استان اردبیل

به گزارش خبرخودرو ،‌ ورود میلیونها مسافر در ماه های مختلف سال به اردبیل و موقعیت ویژه گردشگری، ضرورت برنامه ریزی برای کنترل ترافیک جاده های این استان را دوچندان کرده است .

همچنین نزدیکی استان اردبیل به ضلع شرقی فلات آناتولی و همسایگی با منطقه قفقاز به این استان موقعیت ترانزیتی ویژه ای بخشیده است لذا علاوه بر آنکه بهسازی و توسعه جاده های استان اردبیل موجب افزایش امنیت رانندگان ، مسافران و کالا می شود ، مشوقی برای سرمایه گذاری در این استان به شمار می رود.

اگر چه در سه دهه گذشته فعالیت های قابل توجهی برای بهسازی و ایمن سازی راههای استان اردبیل انجام شده است اما هنوز هم در تعطیلات شاهد ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی این استان هستیم و در مناطقی از شمال و جنوب استان اردبیل راههای اصلی همچنان کیفیت لازم را ندارند و گاهی شاهد بروز تصادفات و تلفات جاده ای ناگواری هستیم.

بنابر اعلام مسئولان پزشکی قانونی استان اردبیل، آمار فوتی های تصادفات جاده ای استان در پنج ماه نخست امسال 83 کشته است که در مقایسه با پارسال ثابت مانده و آمار مصدومان تصادفات جاده ای نیز حدود 10 درصد کاهش یافته است.

به رغم افزایش روز افزون تعداد خودروها و ترددهای مسافران در استان اردبیل ، افزایش آمار تصادفات جاده ای در این استان مهار و رشد تلفات آن کنترل شده است اما با اجرای طرح های مختلف انتظار می رود آمار تصادفات جاده ای در آینده به شکل محسوسی کاهش یابد.

شاخص های ایمنی جاده ها موارد مختلفی را شامل می شود که نصب انواع تابلوها و چراغ های راهنمایی ، ایجاد پارکینگ های ایمن کنار جاده ای برای استراحت رانندگان و توقف اضطراری خودروها ، وجود حفاظ ها و ضربه گیرها در کناره های جاده ، شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح آنها ، نصب دوربین های هوشمند کنترل سرعت ، ایجاد شیارهای هشدار دهنده در کف جاده و اصلاح نقاطی که رانندگان دید مناسب ندارند از جمله آنهاست.

فرمانده پلیس راه استان اردبیل با بیان اینکه در بحث ترافیک و تصادفات جاده ای چهار عامل انسان ، جاده ، وسیله نقلیه و عوامل محیطی تعیین کننده است، می گوید: اشتباهات انسانی عامل 50 تا 60 درصد از تصادفات جاده ای شناخته شده است ، حداکثر 15 درصد از تصادفات به خاطر نقص های فنی خودروها رخ می دهد و در مورد 25 تا 35 درصد از تصادفات نیز علت اصلی به حادثه خیز بودن و غیر استاندارد بودن جاده ها برمی گردد.

سرهنگ ظهیری می افزاید: رانندگان ضمن آنکه وظایفی دارند از حقوقی نیز برخوردارند که باید همه دستگاههای مسئول از خودروسازان گرفته تا راهداری ، اورژانس و پلیس راه رعایت کنند .

وی تصریح می کند: در چند سال اخیر در 35 مورد مسئولان راه و ترابری را به دادگاه معرفی کردیم تا درباره نقص ایمنی جاده ها پاسخگو باشند زیرا در برخی تصادفات جاده ای کارشناسان ما به این یقین رسیدند که در صورت ایمن سازی جاده تصادفی رخ نمی داد یا به عنوان مثال اگر در فلان بخش از جاده گاردیل یا حفاظی نصب می شد تلفات حادثه به حداقل می رسید.

برابر اعلام پلیس راه استان ، محورهای مغان ـ مشگین‌شهر ، جاده اردبیل – سرچم و مشگین شهر به اردبیل به ترتیب حادثه خیزترین جاده های استان اردبیل در 2 سال گذشته بوده است .

آقای علی اکبری مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های اردبیل می گوید: در سه ماه گذشته با نصب 32 دستگاه تردد شمار آنلاین، 39 دستگاه نظارت تصویری و 7 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده‌های استان اردبیل ، تلاش شده است تا امکانات نظارتی بر عملکرد رانندگان تقویت شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل می گوید: در حال حاضر 12 پایگاه امداد ثابت و سیار هلال احمر در جاده های مختلف استان اردبیل ایجاد شده است که در آنها 100 نفر از امدادگران با 20 دستگاه آمبولانس و سِت نجات آماده ارائه خدمات سریع و مطلوب به مجروحان حوادث جاده ای هستند.

آقای غیبی می افزاید: به زودی با افتتاح پایگاه ثابت امداد رسانی در جاده های اردبیل ـ سرچم و اردبیل - سرعین تعداد پایگاههای ما به 14 مورد می رسد .

آقای آذرنژاد معاون عمرانی استاندار اردبیل با یادآوری اینکه عملیات دو بانده کردن 13 کیلومتر از جاده سرچم اردبیل در حال انجام است، می گوید: بخش هایی از جاده مغان ـ مشگین شهر و نیر ـ سراب برای تعریض به پیمانکاران صلاحیت دار واگذار و براساس قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده، قرار است تا 3 سال آینده عملیات دو بانده کردن جاده مشگین شهر ـ اردبیل به طور کامل به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل هم با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار کیلومتر راه همسنگ در استان اردبیل داریم، اضافه می کند: با تلاش راهداران تا ابتدای شهریور امسال 100 درصد اعتبارات استانی مربوط به بهسازی راههای استان جذب و برای نگهداری جاده ها هزینه شد.

آقای حیدری در تشریح عملیات ایمن سازی جاده های استان در پنج ماه گذشته می گوید: خط کشی هزار و 800 کیلومتر از جاده های استان ، نصب 14 هزار شاخه گاردیل و حفاظ در کناره جاده ها ، اصلاح 38 نقطه حادثه خیز ، نصب 59 چراغ چشمک زن و 540 متر مربع تابلو اطلاع رسان و هشدار دهنده . لکه گیری و بهسازی آسفالت از جمله فعالیت های انجام شده برای افزایش ایمنی جاده های استان بوده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"