کد خبر: ۲۰۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱

خراسان: پاییز سال گذشته مجیدی خبر از ساخت فیلمی داد، که وقتی به پایان برسد، تا مدت‌ها بر سر زبان تمام جوامع هنری داخل و خارج ایران خواهد بود؛ "محمد(ص)" عنوان جدیدترین اثر مجید مجیدی است که بی‌حاشیه و در سکوت کامل خبری ساختش آغاز شد و کمتر گزارشی از مراحل ساخت آن منتشر شده است.

البته پیش تولید پروژه سینمایی «محمد (ص)» اواخر سال ۸۶ آغاز شد و چند تن از عوامل سازنده برای دیدن لوکیشن های مورد نظر به کشورهای مختلف سفر کردند. مجیدی در تجربه جدید خود علاوه بر استفاده از دست‌اندرکاران ایرانی از عوامل بین‌المللی هم بهره برده است. ضمن اینکه لوکیشن فقط ایران نیست و قرار است در کشورهای مختلف فیلمبرداری شود. لوکیشن اصلی "محمد (ص)" شهرک سینمایی قم بوده و قرار است به صورت سه‌گانه دوران کودکی، جوانی و بزرگسالی پیامبر اعظم‌(ص) را به تصویر بکشد.

مخاطب در سری اول این فیلم شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام را در بر می‌گیرد؛ لشگرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه او یکی از بخش‌های فیلم است که جلوه‌های تصویری مورد نیاز برای بازسازی آن فرا تر از استاندارد‌های موجود در سینمای ایران است.سیر روایت فیلم سپس به دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد‌(ص) می‌رسد و در 12 سالگی ایشان در اولین سفر به همراه عمویشان، ابوطالب، به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می رسد.

«بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد. «محمد (ص)» در حالی به پایان راه تولید رسیده که سه سال زمان صرف مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه آن شده است، حدود یک سال تیم تحقیق با همکاری دانشمندان، مورخان، علما و سیره‌شناسان جهان اسلام در کشورهای ایران، مراکش، تونس، لبنان، عراق و الجزایر به جمع‌آوری منابع شیعه و اهل سنت پرداختند و دو سال هم صرف نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی شده که مجیدی و کامبوزیا پرتوی با همکاری حمید امجد آن را در 200 سکانس نوشته‌اند.

در جدیدترین اثر مجید مجیدی ، «محمد (ص)» بازیگران نام آشنای زیادی به ایفای نقش پرداخته‌اند که در ادامه به معرفی بازیگران مهمترین شخصیت‌های این پروژه سینمایی می پردازیم.

علیرضا شجاع نوری در نقش حضرت عبدالمطلب

علیرضا شجاع نوری بازیگر 57 ساله سینمای ایران در پروژه سینمایی «محمد (ص)» نقش جناب «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر اکرم (ص) را ایفا می‌کند. علیرضا شجاع نوری متولد سال 1334 در شیراز است. تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران که ایفای نقش دلپذیرش در فیلم «روز واقعه» و در نقش جوان نصرانی همچنان در خاطر مخاطبان است در حالی برای این نقش انتخاب شد که پیش از او قرار بود امین تارخ ایفاگر نقش عبدالمطلب باشد.

امین تارخ جزو اولین بازیگرانی بود که برای بازی در فیلم «محمد(ص)» قرارداد بست، اما در اوایل کار به دلایل نامعلوم از بازی در این فیلم انصراف داد. علیرضا شجاع نوری در طول فعالیت هنری‌اش با کارگردانانی چون جوزانی، میرعابدین، آسترکی، کریمی، و... کار کرده و در تهیه کردن فیلم‌هایی جاودان تلاش کرده است. او بازی کردن را به هر کار دیگری در سینما ترجیح داد و در طول ۳۲ سال گذشته در فیلم‌های زیادی با موفقیت بازی داشته است.

مهدی پاکدل در نقش حضرت ابوطالب

مهدی پاکدل یکی دیگر از بازیگران پروژه سینمایی محمد (ص) است که در این فیلم سینمایی ایفاگر نقش حضرت ابوطالب عموی پیامبر و پدر بزرگوار امیرالمومنین حضرت علی (ع) خواهد بود. نقش ابوطالب را باید بزرگترین شانس کارنامه کاری مهدی پاکدل دانست. برای این بازیگر جوان که بیشتر در سریال‌های تلویزیونی مثل «اولین شب آرامش»، «بی گناهان» و «ستایش» دیده شده حضور در فیلمی از مجید مجیدی می‌تواند سکوی پرتابی به پله‌های بالاتر باشد.

مهدی پاکدل متولد 1359 در اصفهان است و در کارنامه خود بازی در فیلم هایی همچون نفوذی، بدون اجازه، دایره زنگی، مخمصه، مصائب دوشیزه و ماهی‌ها عاشق می‌شوند را دارد.

داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان

داریوش فرهنگ بازیگر توانمند سینمای ایران نیز در فیلم سینمایی «محمد(ص)» نقش ابوسفیان را ایفا می‌کند. پیش از داریوش فرهنگ قرار بود حمید فرخ نژاد ایفاگر نقش ابوسفیان باشد اما او نیز همچون امین تارخ از ایفای نقش در فیلم مجیدی انصراف داد. فرخ نژاد درباره نپذیرفتن نقش ابوسفیان در فیلم محمد (ص) گفته بود: «نشد. وقتی ما به آنجا رفتیم نتوانستند زمان‌بندی درستی به ما بدهند و من هم گفتم ممکن است در زمانی که مد نظر شماست، من سر کار دیگری باشم و به خاطر همین نشد که در این فیلم بازی کنم.» به هرحال با نپذیرفتن نقش ابوسفیان توسط فرخ نژاد، داریوش فرهنگ برای این نقش انتخاب شد. فرهنگ متولد 1326 در آبادان است. نخستین ساخته تلویزیونی او، مجموعه سلطان و شبان نام داشت که پخش آن در سال‌های آغازین دهه ۶۰ خورشیدی با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

او در سال ۱۳۵۲ در رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. فرهنگ فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ گروه تئاتر پیاده را بنیان گذاشت. نخستین فعالیت سینمایی او بازی در فیلم کوتاه سلندر (واروژ کریم مسیحی) در سال ۱۳۵۹ بود. پس از آن با فیلم‌نامه نویسی و کارگردانی فیلم ۶۵ دقیقه‌ای رسول پسر ابوالقاسم، فعالیت حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرد.

فرهنگ در بخش‌های دیگر صنعت سینما همچون طراحی صحنه و لباس، طراحی تیتراژ و تهیه کنندگی نیز فعالیت داشته است. او این روزها با سریال کلاه پهلوی از شبکه یک میهمان قاب شیشه‌ای است.

محسن تنابنده در نقش ساموئل

محسن تنابنده بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون نیز در پروژه محمد (ص) مجیدی نقش ساموئل - تاجر یهودی - را بازی می‌کند. محسن تنابنده متولد سال 1354 است و علاوه بر بازیگری در عرصه فیلمنامه‌نویسی نیز فعال است. او در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۶ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم استشهادی برای خدا شد.

تنابنده در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم‌های سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز به دست آورد. او این روزها در حال کار بر روی قسمت دوم سریال پایتخت برای پخش در نوروز 92 است.

ساره بیات در نقش حلیمه

ساره بیات هم که بعد از درخشش در «جدایی نادر از سیمین» همه منتظر انتخاب بعدی‌اش بودند با پذیرش نقش حلیمه (دایه پیامبر) نشان داد که تصمیم جدی برای گزیده‌کاری در ادامه کارنامه‌اش دارد.

ساره بیات متولد ۱۳۵۱ است. او از سال ۱۳۸۰ وارد تئاتر شد و در جشنواره پلیس در اولین کارش، جایزه بهترین بازیگری را به همراه دیپلم افتخار کسب کرد. بعد از اخذ مدرک بازیگری از موسسه "کارنامه" به مجموعه یک مشت پر عقاب دعوت شد و بعد از اتمام آن با فیلم سینمایی مقلد شیطان وارد سینما شد که با بازی در این کار نیز نامزد دریافت جایزه هم شد. بیات در تلویزیون با فیلم‌های بی‌گناهان، بانو، مرگ یک شاعر، ریسمان سبز، تباهی، ترانه پائیزی و شیفت شب حضور داشت.

مینا ساداتی در نقش مادر پیامبر

مینا ساداتی یکی دیگر از بازیگران پروژه سینمایی «محمد (ص)» است که در این فیلم نقش حضرت آمنه ، مادر پیامبر اکرم (ص) را ایفا می‌کند. مینا ساداتی متولد ۱۳۶۰ تهران است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران و آموزشگاه بازیگری کارنامه است.مینا ساداتی در فیلم های عیار 14، زخم شانه حوا و سعادت آباد حضور داشته و هنرنمایی کرده است.

دیگر بازیگران فیلم

بازیگران دیگری هم در جدید‌ترین اثر مجیدی حضور دارند؛ پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت اسد - همسر ابوطالب، رعنا آزادی‌ور در نقش ام‌جمیل - همسر ابولهب، حمیدرضا تاج‌دولت در نقش حمزه - عموی پیامبر(ص)، صادق هاتفی در نقش بحیرا - راهب مسیحی، محمد عسگری در نقش ابولهب - عموی پیامبر(ص)، هدایت هاشمی در نقش حناطه - برده آزادشده، نگار عابدی در نقش همسر حناطه و جعفر قاسمی در نقش حارث - شوهر حلیمه در فیلم محمد (ص) به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"