کد خبر: ۱۹۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
به گزارش خبر خودرو، این روزها پدیده اینورژن یا وارونگی دما در شرایطی به عنوان میهمان ناخوانده پایتخت، در این کلان شهر جا خوش کرده و مردم را مورد بی مهری قرار داده که شهروندان تهرانی ماه‌ها بلکه سال‌هاست به دلیل عدم پرداخت مطالبات قانونی حمل و نقل عمومی که بر کاهش آلودگی هوا تأثیر مستقیم دارد، مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته‌اند.

توسعه حمل و نقل عمومی کلید حل مشکل آلودگی هواست

 به گزارش خبر خودرو، این روزها پدیده اینورژن یا وارونگی دما در شرایطی به عنوان میهمان ناخوانده پایتخت، در این کلان شهر جا خوش کرده و مردم را مورد بی مهری قرار داده که شهروندان تهرانی ماه‌ها بلکه سال‌هاست به دلیل عدم پرداخت مطالبات قانونی حمل و نقل عمومی که بر کاهش آلودگی هوا تأثیر مستقیم دارد، مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته‌اند.

در این ارتباط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که راهکارهای کاهش ترافیک به صورت مستقیم در بهبود کیفیت هوا موثر است، گفت: هر گونه تصمیم‌گیری برای کاهش آلاینده‌های هوا می‌بایست با دسترسی به اطلاعات مستند، منسجم و در عین حال قابل اطمینان در زمینه چگونگی وضعیت آلودگی هوا انجام شود.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بررسی دقیق و محلی آلودگی هوا از طریق ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها در نقاط مختلف شهر تهران، از جمله راهکارهایی است که به منظور اندازه‌گیری استاندارد آلودگی هوا و پرهیز از غیر واقعی جلوه دادن میزان آلاینده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که اطلاعات غیر واقعی در خصوص آلودگی هوا باعث عدم امکان تصمیم‌گیری‌های صحیح و کارشناسی به منظور کاهش آلاینده‌ها می‌شود، اظهار کرد: استانداردهای روزانه بیانگر کیفیت واقعی هوا نیست بلکه می‌بایست برای این کار استانداردهای سالانه نیز مورد استفاده قرار گیرند.

معاون شهردار تهران با بیان این که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای اولین بار به انجام این کار اقدام نموده، تصریح کرد: این شرکت با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده از 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در 20 نقطه شهر تهران برای نخستین بار گزارشی را تحت عنوان «گزارش کیفیت هوای تهران در سال 90» تهیه و منتشر کرده است.

وی با اعلام این که در گذشته منو اکسید کربن مهم‌ترین آلاینده هوای تهران بود، اضافه کرد: گزارش مذکور نشان ‌دهنده این  است که در حال حاضر مهم‌ترین آلاینده هوای تهران، ذرات معلق است که در دو اندازه کمتر از ده میکرون و کمتر از دو و نیم میکرون مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

مهندس تشکری هاشمی در مورد نتایج اندازه‌گیری آزبست موجود در هوای تهران طی سال 90 نیز گفت: این میزان در مرکز شهر و محورهای پر ترافیک افزایش پیدا کرده و در خصوص وجود این آلاینده در هوای تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر، از وضعیت استاندارد فاصله داشته است.

وی با تأکید بر اندازه‌گیری و پایش هوای تهران در سال 90 از طریق ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا افزود: در این ایستگاه‌ها هر پنج آلاینده اصلی هوا شامل منو اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و اُزن اندازه‌گیری می‌شوند و علاوه بر این، در برخی ایستگاه‌ها گروهی از ترکیبات آلی فرار نیز مورد سنجش قرار می‌گیرند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که هر چند توسعه صنعتی و پیشرفت فن‌آوری، دست‌آوردهای متنوع و مختلفی را برای انسان‌ها و زندگی بهتر آن‌ها به ارمغان آورده، اظهار کرد: پدیده آلودگی هوا نیز یکی از ره‌آوردهای زندگی ماشینی است که با افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و ازدیاد مصرف سوخت‌های فسیلی، روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

وی با بیان این که امروزه نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه، انواع آلاینده‌ها از طریق وسایل نقلیه موتوری، صنایع و منابع تجاری و خانگی در هوای شهرها تخلیه می‌شوند، تصریح کرد: غلظت بسیاری از این آلاینده‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز در تهران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.

مهندس تشکری هاشمی با تأکید بر این که به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب کیفیت هوا، راهکارهای کاهش و کنترل آلاینده‌ها می‌بایست بیش از پیش مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، اعلام کرد: توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و پیگیری اعتبارات مورد نیاز به منظور تحقق این مهم، شاه بیت برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت وضعیت هواست.

معاون شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر چند پدیده‌ای مانند اینورژن ممکن است چند روزی به عنوان میهمان ناخوانده پایتخت باعث آزار شهروندان شود اما موضوعی که در تمام ایام سال آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهد، بی توجهی مسئولان نسبت به سلامت ایشان از طریق عدم توجه به حمل و نقل عمومی و نیز عدم پرداخت مطالبات قانونی مردم تهران در این حوزه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"