کد خبر: ۱۹۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
به گزارش خبر خودرو، ايران خودرو آخرين دستاوردهاي داخلي سازي قطعات و مجموعه هاي خودرويي را درهفتمين نمايشگاه بين المللي قطعات و مجموعه هاي خودرويي در نمايشگاه بين المللي تهران به نمايش گذاشت.

زنجيره تكوين ايران خودرو درنمايشگاه بين المللي قطعات خودرو

 به گزارش خبر خودرو، ايران خودرو آخرين دستاوردهاي داخلي سازي قطعات و مجموعه هاي خودرويي را درهفتمين نمايشگاه بين المللي قطعات و مجموعه هاي خودرويي در نمايشگاه بين المللي تهران به نمايش گذاشت.   

داخلي سازي قطعات با هدف کاهش وابستگی  و ارزبري محصولات، توسط شركت طراحي و تامين قطعات ايران خودرو(ساپكو ) و زنجيره قطعه سازان همكار به اجرا در آمده است.

اين گزارش حاكي است در نتيجه تسريع اين روند، پلاتفرم برق 206 ساخت داخل  طراحي و در نمايشگاه قطعات امسال به نمايش در آمده است. اين پلتفرم در بردارنده نودهاي مولتي پلكس بوده و درفاز بعدي سيستم هاي اي. بي. اس. و ايربگ نيز به آن وصل مي شود. در حال حاضر رانا با اين پلتفرم توليد مي شود و برخي از فيچرهاي آن در دنا و در سمند نيز به كار مي رود. اين پلاتفرم از نظر فناوري از  پلاتفرم خارجی آن پيشرفته تر است.

سپرها، چراغ هاي جلو و عقب، دستگيره ها ، درب موتور و صندوق عقب دنا به صورت نمونه توليد انبوه در نمايشگاه قطعات و مجموعه هاي خودرو به نمايش در آمده و در صورت تامين منابع مالي تا بهمن ماه توليد انبوه آن آغاز مي شود. داشبورد، قاب ستون ها و رودري هاي دنا جديد و براي اولين بار دستگيره كشويي در داخل كشور با دنا طراحي و توليد شده است.

كنسول پارس جديد نيز از ديگر مجموعه هايي است كه در هفتمين نمايشگاه بين المللي قطعات به نمايش گذاشته شده و علاوه بر برق اي. سي. قابل كنترل، از سيستم پخش جديد، جي. پي. اس.، جلوآمپر جديد و فرمان مولتي فانكشن برخوردار است. سيستم هواساز براي سرنشينان عقب از كنسول عقب از ديگر ويژگي هاي كنسول پارس سال است كه براي كاهش هزينه هاي توليد، جنس داشبورد آن هاردتاچ و داراي دوايربگ است.

ساپكو به منظور افزايش دوام و كيفيت قطعات، نانو ذرات را در توليد قطعات توسعه داده است. فن رادياتور، چراغ هاي جلو و عقب، پروانه، قالپاق، كربن كنيستر، باك بنزين، ميل بادامك، لوله سوخت، قاب چراغ عقب، كاسه چرخ، لنت ترمز، كاتاليست كانورتور، گاز كولر به صورت آر 12 كه مواد اوليه آن در داخل كشور موجود است ، از جمله قطعاتي هستند كه با استفاده از فناوري نانو در ساپكو توليد شده و در نمايشگاه قطعات خودرو به نمايش در آمده  است. به اين موارد بايد رفلكتور سمند، پلي آميد 405، روكش صندلي سمند، امبر چراغ سمند، فنر 405، ضربه گير داخل در جلو 206 و رودري سورن را نيز افزود.   

نمايشگاه بين المللي قطعات و مجموعه هاي خودرويي هر سال با حضور گسترده سازندگان زنجيره تامين ايران خودرو برگزار مي شود. سال گذشته اين نمايشگاه بر فرايندهاي تحقيق و توسعه وارتقاي اين بخش در سازندگان ايران خودرو تمركز داشت و امسال به عنوان پيامد همان رويكرد، بر تامين داخل تمركز دارد كه نتيجه در پيش گرفتن رويكرد مديريت زنجيره تكوين توسط ساپكو است. بر اساس اين رويكرد، ساپكو زنجيره تكوين و تحقيق و توسعه سازندگان را نيز مديريت مي كند. در فرايند تكوين ساپكو، سازنده ها موظفند تمام فناوري هاي روز جهان را رصد كنند، چرا كه در پروژه هاي جديد از آخرين فناوري ها استفاده شده و مالتي پلكس ساخت داخل از مالتي پلكس پژو بسيار پيشرفته تر است.

پروتكل تكوين ساپكو با هدف بومي سازي طراحي و تكوين محصول در كوتاه ترين زمان وبا قيمت رقابتي، شكل گرفت. به دليل پيش بيني تشديد تحريم ها و سازوكار آن ها، ايجاد واحدهاي تحقيق و توسعه در سازندگان موضوع پروتكل تكوين ساپكو قرار گرفت و در نتيجه اجراي آن، امروز صد قطعه ساز داراي واحدهاي تحقيق و توسعه آديت شده هستند و رتبه دريافت كرده اند. 

در نمايشگاه بين المللي قطعات ومجموعه هاي خودروي امسال ( ساپكو  ) موتور ملي ديزل را نيز به عنوان يكي از دستاوردهاي بومي سازي طراحي وتامين به نمايش گذاشته است.

طراحي اين موتور توسط  مركز تحقيقات موتور ايران خودرو با همكاري شركت اي. وي. ال. انجام و تا به حال  نمونه های از آن توليد شده كه در حال انجام آزمون هاي مختلف خستگي و طول عمر است. بعد از فرايند تست و صحه گذاري نقشه هاي فاز ابزارسازي كه توسط ايپكو منتشر شده، با سازندگان قطعات موتور ديزل قرارداد بسته مي شود.

نمايشگاه هفتم قطعات و مجموعه هاي خودرويي از نهم آذر به مدت چهار روز در نمايشگاه بين المللي تهران برپا شده و ساپكو همراه با زنجيره تامين ايران خودرو در سالن خليج فارس اين نمايشگاه حضور دارند.

شركت هاي گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، ايتراك، ايساكو، مهركام پارس، صنايع ريخته گري ايران خودرو و محورسازان از جمله شركت هاي تحت پوشش ايران خودرو هستند كه در اين نمايشگاه حضور دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"