کد خبر: ۱۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۴ تير ۱۳۸۶

وزير بهداشت گفت:‌اكنون ميزان باسوادي جامعه مردان و زنان 86 درصد است و در برخي استانها بالاي 90درصد است و اين شاخص ظرف دو يا سه سال آينده به صفر نزديك مي‌شود و مي‌توانيم تا سه سال آينده پايان بي سوادي را در كشور جشن بگيريم.

به گزارش فارس، كامران باقري لنكراني صبح امروز در همايش روز جهاني جمعيت گفت:92 درصد زايمانها در كشور ما تحت نظر افراد دوره ديده انجام مي‌شود به همين علت طي دو سال گذشته ميزان مرگ و مير ناشي از بارداري در ايران بين 15 تا 30 درصد و به طور ميانگين 20 درصد كاهش يافته است.

وي گفت: سالانه 500 هزار زن باردار در جهان مي‌ميرند كه 99 درصد آنها در كشورهاي در حال توسعه است و 75 درصد آنها در 13 كشور است و اين ناعادلانه ترين شاخص سلامت در جهان است.

وي ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته از هر 4 هزار زن باردار احتمال مرگ يك نفر وجود دارد اما در برخي كشورهاي افريقايي از بين هر 17 مادر يك نفر مي‌ميرد، خونريزي، عفونت، فشار خون بالا، سقط و تنگي لگن مهمترين عوامل مرگ مادران باردار است.

وزير بهداشت اضافه كرد: تلاش ما اين است كه مرگ و مير حين زايمان را در كشور به حداقل برسانيم و با تلاشي كه در اين زمينه انجام داده ايم طي دو سال گذشته مرگ و مير مادران باردار بين 15 تا 25 درصد كاهش يافته است.

وي گفت: بر اساس تعهد ما در اهداف هزاره سوم بايد ميزان مرگ و مير مادران از سال 90 تا 2015 ميلادي 75 درصد كاهش يابد كه قطعا تا دو سال آينده و زودتر از زمان موعد به اين هدف مي‌رسيم.

باقري لنكراني افزود: ما در اسلام فقط يك انسان داريم و زن و مرد هيچ تفاوتي با هم ندارند و بلكه بر مرد واجب است كه از سلامت همسر خود مراقبت كند و فضاي آرامش و آسايش مادي و معنوي را براي خانواده خود فراهم كند در دين ما تكريم زنان توصيه شده است و اين كار حتي از عبادت در مسجد بالاتر دانسته شده است.

وي گفت:‌ مرگ و مير مادران در كشور از 140 در صد هزار نفر اكنون به 12درصد هزار نفر كاهش يافته است، كيفيت آموزش به مردم و نيروهاي متخصص بالارفته است، اكنون دختران ما پا به پاي پسران در دانشگاهها قبول مي شوند و نيمي از 11 هزار عضو هيئت علمي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اكنون زن هستند.

وي افزود: ميزان باسواد اكنون هم جامعه مردان و هم زنان 86 درصد است و در برخي استانها بالاي 90درصد و اين شاخص ظرف دو يا سه سال آينده به صفر نزديك مي‌شود و جشن پايان بي سوادي را مي‌گيريم.

وزير بهداشت گفت: براي كاهش مرگ و مير مادران آموزش به خانواده ها قبل از ازدواج ضروري است و بايد اجباري شود،‌بسته هاي خدمتي اين آموزش براي 8 جلسه آموزش تدوين شده و بايد مردان نيز در جلسه پنجم و هشتم در كنار همسران خود در اين كلاسها شركت كنند ضمن اينكه غربالگري از زوجها براي يك بيماري (تالاسمي) اكنون در كشور در حال انجام است.

وي افزود: در دولت جديد براي ارتقاي سطح سلامت مادران لايحه از سوي وزارت بهداشت به مجلس رفت و مصوب شد كه مطابق آن مرخصي زايمان از 4 ماه به 6 ماه و مرخصي شيردهي از 20 ماه به 24 ماه افزايش يافت زير ما معتقديم كه توجه به سلامت مادران و نوزادان لازمه داشتن نسلي سالم و قوي است و بايد بپذيريم كه مادران شاغل در واقع دو شغله هستند و بايد تسهيلات خاص داشته باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"