کد خبر: ۱۵۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
نفوذ ناگهاني موجي از هواي سرد همراه با وزش باد شديد از شامگاه دوشنبه ساكنان شهرستان اردبيل و نقاط همجوار را در يازدهمين روز پاييز غافلگير كرد.

به گزارش ايرنا، جمع زيادي از شهروندان اردبيلي كه تا حوالي ساعت 17 و 30 دقيقه عصر امروز به لحاظ استقرار جريان هواي كم فشار سطح زمين و وزش باد محلي گرميج با هواي بطور نسبي گرم مواجه بودند با تغيير ناگهاني مسير وزش باد به شمال شرقي و نفوذ هواي سرد و سنگين به منطقه بار ديگر لوازم گرمازاي خود را روشن و لباس هاي ضخيم بر تن كردند.

تغيير وضعيت جوي به اندازه اي ناگهاني بود كه بسياري از ساكنان منطقه به ويژه دانش آموزان نوبت عصر را كه با لباس معمولي منزل را ترك كرده بودند هنگام بازگشت به منزل دچار مشكل كرد و آنان از سرما بر خود لرزيدند.

هرچند دماي فعلي هوا در ايستگاه مركزي اردبيل هشت درجه سلسيوس ثبت شده ولي به لحاظ وزش باد شديد كه بيشينه سرعت آن 55 كيلومتر در ساعت ثبت شده است سرماي احساسي به مراتب شديدي بر منطقه حاكم مي باشد.

اين درحاليست كه بيشينه دماي هواي اردبيل در گرمترين ساعات امروز به 23 درجه بالاي صفر رسيده بود .

همزمان با وزش باد از جانب شمال شرقي موجي از ابرهاي كم ارتفاع از جانب شمال شرق آسمان اردبيل را پوشانده اند و اين درحاليست كه ابرهاي باران زا بر فراز آنها به شكل كامل در جهت مخالف در حركت هستند.

كارشناسان هواشناسي اردبيل پيش بيني كرده اند كه از عصر امروز به لحاظ نفوذ هواي سرد و ناپايدار ساكنان اردبيل و قسمت وسيعي از اين استان شاهد آسمان ابري و در پاره اي نقاط مه آلود همراه با ريزش باران خواهند بود كه اين بارش ها در نقاط كوهستاني و ارتفاعات اين استان به شكل برف انتظار مي رود.

ناپايداري هاي حاصل از اين سامانه جوي تا روز چهارشنبه در منطقه ماندگار خواهند بود و در اين مدت دماي هوا تا 12 درجه كاهش خواهد يافت.

اردبيل به ويژه مركز اين استان شامل شهرستان هاي اردبيل، نمين ، نير ، سرعين و مشگين شهر به لحاظ موقعيت جغرافيايي و طبيعي و قرار گرفتن در مسير سامانه ها و جريان هاي گوناگون جوي از وضعيت اقليمي و هوايي بسيار متغير و متفاوتي در مقايسه با ساير نقاط كشور برخوردار است.

بارش برف در مهر ماه در شهرستان سردسير اردبيل سابقه دارد به گونه اي كه ساكنان منطقه در دهم مهر ماه سال 1363 شاهد ريزش حدود 50 سانتي متر برف بودند كه به دنبال آن يخبندان شديدي منطقه را فرا گرفت و دماي هوا به بيش از 20 درجه زير صفر كاهش يافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"