کد خبر: ۱۵۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰
به گزارش خبرخودرو، در حال حاضر منطقه غرب شهر تبریز یکی از بزرگترین قطب های صنعتی کشور است که حدود 200 هزار کارگر و مهندس در آن مشغول به کارهستند و در دولت نهم هم برای تامین نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر این صنایع بزرگ ملی ، مراکز علمی ـ کاربردی کارخانجات تراکتور سازی ایران ، ماشین سازی تبریز اقداماتی صورت گرفت .

تبريز ، قطب جديد خودرو سازي ايران

به گزارش خبرخودرو، در حال حاضر منطقه غرب شهر تبریز یکی از بزرگترین قطب های صنعتی کشور است که حدود 200 هزار کارگر و مهندس در آن مشغول به کارهستند و در دولت نهم هم برای تامین نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر این صنایع بزرگ ملی ، مراکز علمی ـ کاربردی کارخانجات تراکتور سازی ایران ، ماشین سازی تبریز اقداماتی صورت گرفت .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، روند صنعتی شدن کشور و استقرار صنایع کوچک به گواه تاریخ از زمان صدارت عباس میرزا در تبریز آغاز شد.

کارگاه های توپ و مهمات سازی ، سلاح های جنگی ،سماور سازی ،الوار سازی،نساجی و رنگ ریزی در شهر تبریز به وسیله روس ها و اروپاییان راه اندازی شد. هنوز صدای کارگاه های مسگری ،آهن گری ، سماور سازی، دار قالی ، ادوات کشاورزی و غیره از گوشه و کنار بازار بزرگ تبریز به گوش می رسد. قبل از دهه 40 ، تبریز به واسطه نزدیکی به قفقاز و اروپا ، تحت تاثیر تحولات شگرف قرار گرفت و دهها کارخانه نساجی، چراغ سازی ، ماشین سازی سبک و کبریت سازی یکی پس از دیگری در گوشه و کنار شهر تبریز راه اندازی شد و با آغاز صنعتی شدن کشور در دهه 40 ، دو شهر تبریز و اراک به عنوان مراکز عمده استقرار صنایع سبک و سنگین انتخاب شدند.

پژوهشگر مسائل صنعتی و اقتصادی و استاد مراکز آموزش عالی تبریز در این زمینه می گوید : استراتژی صنعتی کشور بعد از دهه 40 به وسیله کارشناسان تدوین و طراحی شد و در اولین مرحله در سال 1345 ه.ش بیش از 2 میلیون متر مربع از اراضی دیمی غرب تبریز خریداری و استقرار صنایع بزرگ کشور از جمله تراکتور سازی ، ماشین سازی ،پیستون،بلبرینگ ،درمن دیزل، ایدم ،موتوژن و حتی پالایشگاه آغاز شد.

دکتر مصدقی اضافه می کند : غرب شهر تبریز طوری طراحی و برنامه ریزی شده است که توان تولید اتومبیل و تراکتور در آن شکل گرفته است و هم اکنون حدود 98 درصد قطعات انواع تراکتور به وسیله صدها کارخانه و کارگاه تولید قطعات ساخته می شود و در واقع کارخانجات تراکتور سازی تبریز از لحاظ تامین قطعات خودکفا شده اند .

وی تصریح می کند: گروه ماشین سازی تبریز که بزرگترین گروه صنعتی ماشین ابزار خاورمیانه است در نیمه دوم دهه 40 برای ساخت هر نوع ماشین آلات سبک و سنگین با استفاده از تکنولوژی شرق اروپا شکل گرفت .

مدیر انجمن تولید کنندگان قطعات یدکی آذربایجان شرقی نیز می گوید :‌ در حال حاضر حدود 500 کارگاه تولید انواع لوازم یدکی خودرو در شهر صنعتی تبریز فعال هستند و صادرات قطعات یدکی خودرو از تبریز حتی به اروپا نیز از سالها پیش آغاز شده است.

مهندس محمد زیدی می افزاید : حدود 30 درصد انواع قطعات وسایل نقلیه سبک و سنگین کشور در تبریز تولید می شود و می توان گفت تبریز با داشتن 200 هزار کارگر صنعتی ، توان تولید قطعات کامل خودرو را دارد همانطوریکه این امر در تولید کل قطعات تراکتور در تبریز محقق شده است و صدور هزاران دستگاه انواع تراکتور سنگین به کشورهای جهان نشانگر پتانسیل قطعه سازی استان آذربایجان شرقی است.

مهندس زیدی می گوید : تبریز هم اکنون بزرگترین شهر صنعتی قطعه سازی ایران و پس از تهران بیشترین صنایع بخش خصوصی کشور در تبریز احداث شده است و این پتانسیل های صنعتی منطقه را نشان می دهد که توان تولید انواع خودروی سبک و سنگین در تبریز میسر است و هم اکنون بدنه مورد نیاز قطعه واحد های بزرگ خودرو سازی کشور بوسیله صنعت گران تبریزی تولید و به بازار عرضه می شود.

او می افزاید : اگر کشور بخواهد صنعتی شود باید چرخه تولید لوازم مورد نیاز در داخل کشور تکمیل شود و دولت با حمایت های بانکی و گمرکی می تواند به رونق صنعت قطعه سازی تبریز اقدام کند.

به عقیده او پایه تولید خودرو و وسایل سبک و سنگین قطعه است و این امر مهم با حمایت از قطعه سازان که 90 درصد آن در تبریز به وسیله بخش خصوصی تولید و عرضه می شوند ، میسر خواهد شد.

سرپرست سازمان صنایع و معادن استان نیز می گوید : در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی بیش از 8 هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی فعال هستند که در این واحد های کوچک و بزرگ از 10 نفر تا 10 هزار نفر کار می کنند. مثلا در یک کارگاه قطعه سازی شاتون 10 نفر کار می کنند ولی در مجموعه تراکتور سازی و یا پتروشیمی 10 هزار نفر مشغول هستند که با این وصف تبریز و استان آذربایجان شرقی دومین استان برای استقرار صنایع بخش خصوصی کشور پس از تهران است .

مهندس محمد علی عسگری می افزاید : طبق بررسی های کارشناسی در اداره کل صنایع و معادن استان ،تبریز توان تولید انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین را در کشور دارد و هم اکنون در آذربایجان شرقی چند کارخانه بزرگ تولید انواع کامیون های سنگین فعال هستند و علاوه بر آن سایت ایران خودروی تبریز با تولید کل وانت بار مورد نیاز کشور از 3 سال پیش راه اندازی شده است.

وی می گوید : هم اکنون کارخانه آذرخش تراکتور سازی، شاهین خودرو،آزهایتکس،رخش خودرو ،آمیکو در آذربایجان شرقی به تولید انواع کامیون و یدک کش و ماشین آلات سنگین می پردازند و روند توسعه برخی از این واحدهای سنگین صنعتی با حمایتهای سازمان صنایع ومعادن استان آغاز شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز می گوید : سومین مجتمع خودرو سازی جدید کشور در جاده آذرشهرـ تبریزدر حال احداث است و طبق برنامه ریزی های به عمل آمده در پاییز سالجاری با حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران افتتاح خواهد شد.

فرخ مسجدی می افزاید : با راه اندازی این مجموعه ،خودرو های ارزان قیمت و کار ایران خودرو در تبریز تولید و روانه بازار کشور خواهد شد.

وی می گوید : مدیریت ارشد استان متعهد شده است ضمن پشتیبانی، حمایت های لازم بانکی و اداری را از این مجموعه انجام دهد و همچنین مسائل و پیشرفت کار این مجموعه در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی آذربایجان شرقی به ریاست استاندار مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد.

فرخ مسجدی می افزاید : همچنین با توجه به نزدیکی تبریز به اروپا و کشور های آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است تا بتوان با صدور بخشی از تولیدات کارخانه های خودرو سازی تبریز به پویایی اقتصادی منطقه ، ارز آوری و اشتغال نیز همت گماشت.

مدیر گروه صنعتی ایران خودرو آذربایجان شرقی نیز می گوید : عملیات احداث مجتمع ساختمانی ایران خودرو آذربایجان در زمینی به مساحت 30 هکتار در جاده آذرشهرـ تبریز رو به اتمام و عملیات نصب تاسیسات و تجهیزات آن نیز آغاز شده است و در نیمه دوم سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

مهندس حسین نقدی می افزاید : تلاش خواهیم کرد اکثر قطعات مورد نیاز خودرو های تولیدی گروه صنعتی ایران خودروی آذربایجان را از استان تامین کنیم چرا که خوشبختانه تمام قطعات انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین مورد نیاز کشور در تبریز ساخته می شود.

وی تصریح می کند : در گروه صنعتی ایران خودرو تبریز سالانه 200 هزار دستگاه پژو 206 و پژو 207 با به کارگیری آخرین فناوری های روز دنیا تولید خواهد شد.

مهندس نقدی می گوید : با بهره برداری از مجتمع ایران خودروی آذربایجان بیش از 15 هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکار خواهند شد و علاوه بر آن صدور محصولات ایران خودرو تبریز به کشور های آسیای میانه ، قفقاز ، اروپا و عراق صورت خواهد کرد.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می گوید : نتایج بررسی آمایش صنعتی کشور نشان می دهد که تبریز مهمترین پتانسیل لازم برای تبدیل به یک شهر صنعتی خودرو سازی است و زیر ساخت های این امر در دهه 40 با راه اندازی کارخانجات تراکتور سازی ایران و گروه ماشین سازی تبریز فراهم شده است.

مهندس هاشمی می افزاید : وجود سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بخش خصوصی در تبریز نیزمی تواند ضمن جذب سرمایه های سرمایه گذاران شکل گیری صنایع خودرو سازی بخش خصوصی را نیز نوید دهد .

وی تصریح می کند : در صنایع غذایی و شیرینی و شکلات تبریز، در حال حاضر 50 هزار نفر کار می کنند که حدود 50 درصد صنایع غذایی کشور را شامل می شود و سرمایه گذاری هزاران میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است و اگر ما بتوانیم سرمایه داران و سرمایه گذاران تبریزی را به تولید خودرو ترغیب کنیم ، مطمئن باشید مثل صنایع غذایی می توانند حرف اول را در کشور بزنند .

هاشمی می گوید: اولین شهرک فناوری قطعات خودرو کشور در غرب شهر صنعتی تبریز و در جوار صنایع بزرگ ماشین سازی ،تراکتور سازی ،پیستون سازی، چرخشگر، موتوژن، و ایدم و غیره شکل گرفته و تبریز به عنوان پایلوت صنعت خودرو سازی کشور انتخاب شده است و این پتانسیل ها می توانند این شهر صنعتی را به مرکز تولید انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین کشور تبدیل کنند.

مهندس نظری کارشناس گروه خودرو در سازمان صنایع و معادن استان نیز می گوید : صدور قطعات و لوازم یدکی و تولیدی وسایل نقلیه سبک و سنگین در تبریز به کشور های خارجی آغاز شده است و تولید اکثر کارگاه های قطعه سازی تبریز مطابق استاندارد های جهانی خودرو سازی روز اروپا است.

وی می گوید : نیروی انسانی ارزان و همچنین وجود مراکز علمی و دانشگاهی و سرمایه های خوب مردمی توانسته است 500 کارگاه تولید انواع لوازم یدکی را در تبریز و آذربایجان شرقی شکل دهد و خوشبختانه هم اکنون بخش عمده لوازم و قطعات یدکی مورد نیاز صنایع خودرو سازی کشور بدست صنعتگران توانمند تبریزی ساخته می شود.

استاد دانشگاه صنعتی سهند نیز می گوید : دانشگاه صنعتی سهند تبریز با پذیرش دانشجویان نخبه و علاقه مند، به مهمترین مراکز پرورش استعداد های جوانان شمالغرب کشور تبدیل شده است و دانش آموختگان آن اکثرا جذب صنایع و واحد های تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی شده اند.

دکتر حکمت شعار می افزاید : هم اکنون دهها پروژه تحقیقاتی در حوزه صنعت با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز در شرف انجام است و این دانشگاه در راه اندازی گروه صنایع خودرو سازی آذربایجان و تامین نیروهای متخصص آنها همکاریهای خود را با صاحبان توسعه می دهد.

کارشناسان ، راه اندازی این مجتمع در تبریز را نوید بخش ایجاد تحول و جهشی مهم در صنعت و اقتصاد آذربایجان شرقی می دانند به گونه ای که این قطب خودروسازی قادر خواهد بود خودروهای تجاری و سواری ارزان قیمت و مردمی را تولید کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"