کد خبر: ۱۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۳ تير ۱۳۸۶
به گزارش خبرخودرو ، در طرح سهميه بندي توزيع بنزين که از پنجشنبه اغاز شده است ، مالکان وسايل نقليه بنزين سوز فقط با کارت هوشمند و براساس سهميه سوخت تعيين شده مي توانند سوخت گيري استفاده کنند.

چگونه از کارت هوشمند توزيع سوخت استفاده کنيم ؟

به گزارش خبرخودرو ، در طرح سهميه بندي توزيع بنزين که از پنجشنبه اغاز شده است ، مالکان وسايل نقليه بنزين سوز فقط با کارت هوشمند و براساس سهميه سوخت تعيين شده مي توانند سوخت گيري استفاده کنند.

اين کارت هم سند سهميه بنزين است و هم امکان مديريت سهميه سوخت را براي دوره زماني اينده ، حداقل 4 ماه فراهم مي کند.

به همين خاطر همه شهروندان بايد هم با روند تهيه سوخت با کارت هوشمند اشنا باشند و هم در سوخت گيري با اين كارت به پيام دستگاه نازل توجه كنند.

اقاي نظري معاون طرح كارت هوشمند درباره نحوه سوخت گيري با كارت هوشمند و رفع برخي مشكلاتي كه در اين زمينه به وجود مي ايد ، مي گويد : پس از اينكه كارت هوشمند را داخل دستگاه قرار داديد ، منتظر بمانيد تا دستگاه كارت را شناسايي و ميزان سهميه را اعلام كند و بعد نازل بنزين را برداريد.

دستگاه پس از شناسايي كارت، اگر در فهرست سياه(كارت هايي كه از نظر نرم افزاري مشكل دارند) و مفقودي نباشد شما مجاز به سوختگيري خواهيد بود.

توجه كنيد اگر كارت هوشمند بنزين قبل از گذاشتن نازل روي دستگاه از داخل كارت خوان بر داشته شود، يكبار بنزين زدن محسوب مي شود و4 ليتر از سهميه بنزين شما كم خواهد شد.

وي تصريح كرد : پس از اتمام سوخت گيري ، قبل ازاينكه دستگاه پيام (( كارت خود را برداريد )) نداده است كارت را از داخل كارت خوان بيرون نياوريد، زيرا ممكن است به كارت شما اسيب برسد.

نظري گفت : دريك روز هر شهروند داراي خودرو شخصي بنزين سوز مي تواند سه بار و هر بار هم 60 ليتر بنزين بگيرد و در چهارماه 400 ليتر بنزين سهميه دارد.

وي افزود : هموطنان در هنگام بنزين زدن به پيام دستگاه بيشتر توجه کنند تا دچار مشكل نشوند ، همچنين كارت هوشمند را دركنار لوازم الكترونيكي و مغناطيسي قرار ندهيد.

معاون طرح کارت هوشمند سوخت درپاسخ به اين سوال كه در صورت مفقود شدن كارت

چه کار بايد كرد ؟ گفت : اين افراد با داشتن مدارك خودرو مانند سند ، شناسنامه يا كارت خودرو و يك مدرك از مالك مانند كارت ملي ،گواهي نامه ،گذرنامه يا شناسنامه و پرداخت مبلغ ده هزار تومان به يکي از 600 باجه پستي مراجعه كنند تا كارت المثني صادر شود.

كساني كه كارت هوشمند را گم كرده اند ، يكي از مهمترين مدركي كه ضروي است به همراه داشته باشند ، پاكت كارت هوشمند مفقود شده است.

وي افزود : حضور مالك براي گرفتن كارت المثني در باجه هاي پستي ضروري نيست و با توافق نيروي انتظامي ، كارت المثني حداكثر تا 11روز به اخرين نشاني مالك خودرو (ثبت شده در نيروي انتظامي) ارسال مي شود.

وي همچنين درخصوص مسدود كردن كارت هاي هوشمند مفقود يا سرقت شده هم گفت: در مدت 20دقيقه تا حداكثر 8 ساعت ، كارت هاي اعلام شده در فهرست سياه قرار مي گيرد.

همزمان با توضيحات اقاي نظري در يكي از جايگاه هاي توزيع سوخت در شهر تهران چند شهروند هم مراجعه و مشكلاتي را عنوان كردند.

يك راننده جوان با يك ماشين ام وي ام وارد جايگاه شد وكنار يك پمپ ايستاد تا بنزين بزند ،كارت هوشمند را در داخل نازل قرار داد و دستگاه 400 ليتر را نشان داد وچون نازل ان به اندازه دهنه ورودي باك نبود ، مجبور شد براي بنزين زدن به پمپ ديگري برود.

جالب است كه بعد از 30 ليتر بنزين زدن ، دستگاه 60 ليتر از كارت كم كرد.

اقاي نظري جوابي براي اين مشكل نداشت ويك كارت به اين فرد داد و كارت او را براي بررسي بيشتر و علت يابي برداشت.

در يک مورد هم نيز پس از زدن 30 ليتر بنزين ، دستگاه نازل 60 ليتر ان را كسر كرد كه پس از بررسي مشخص شد اطلاعات خودرو او به عنوان خودرو دوگانه سوز ثبت شده است.

نظري از شهروندان خواست با مراجعه به نيروي انتظامي اطلاعات خودرو خود را اصلاح كنند.

البته عده اي محدود با اين مشكلاتي كه مطرح شد مواجه هستند و خوشبختانه بيشتر شهروندان

بدون هيچ مشكلي از كارت هوشمند سوخت استفاده مي کنند.

بخش عمده اي از شهروندان طرح سهميه بندي توزيع بنزين را ضرور ي مي دانند و معتقدند اين طرح به کاهش مصرف بي رويه و منطقي شدن روند ان کمک خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"