کد خبر: ۱۴۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰
نداي انقلاب: عبدالله کعبي نايب‌رئيس کميسيون انرژي مجلس شورا ي اسلامي ، با اشاره به برکنار وزير نفت و انتخاب علي آبادي از سوي رئيس‌جمهور به عنوان سرپرست اين وزارتخانه، گفت: وزارت نفت، از نظر استراتژيک بسيار براي کشور مهم است و هم از لحاظ اقتصادي و هم اجتماعي و سياسي از تأثيرگذاري زيادي برخوردار است.

وي افزود: اکتشاف، استخراج، توليد و توزيع نفت و ساير فراورده‌هاي آن از جمله وظايف اين وزارتخانه عظيم است و از طرفي ديگر بودجه کشور با محوريت فروش نفت بسته مي‌‌شود و هرگاه درآمدهاي نفتي کشور مطابق آنچه در بودجه پيش‌بيني شده، محقق شده است، بسياري از مشکلات کشور حل شده است.

اين نماينده مجلس هشتم برداشت از ميادين نفتي مشترک را يکي از سياست‌هاي اصلي وزارت نفت بيان کرد و گفت: ما در کميسيو ن انرژي مجلس بارها در جلسات خود با وزير وقت و مسئولان اين وزارتخانه بر اين مسئله تأکيد کرده‌ايم و يادآور شده‌ايم که کوتاهي در اين زمينه، باعث مي‌شود بخشي از منابع ملي ما توسط ديگر کشورها مورد استفاده قرار گيرد.

کعبي يادآور شد: چنين وزارتخانه عظيمي بايد وزير يا سرپرستي داشته باشد که به لحاظ کار اجرايي سابق خوبي داشته و توان خود را نشان داده باشد؛ باتوجه به وضعيت اوپک، نماينده جمهوري اسلامي در اين آن که در واقع همان وزير نفت است، بايد توان تأثيرگذاري بالايي داشته باشد چنان که در دوره‌هاي گذشته ما شاهد چنين مسئله‌اي بوده‌ايم.

نايب رئيس‌کميسيون انرژي مجلس با اشاره به تحريم اقتصادي دشمنان و اهميت بالابردن توان پالايشگاه‌هاي کشور در توليد بنزين، اظهار کرد: بدنه وزارت نفت داراي نيروهاي شايسته‌اي است که توان اداره اين وزارتخانه مهم و کليدي را دارند و انتخاب فردي خارج از اين بدنه جاي سؤال دارد. آقاي علي آبادي حتي نتوانست براي وزارت نيرو از مجلس رأي اعتماد بگيرد چه رسد به وزارتخانه‌ عظيمي مثل نفت.

وي با بيان اينکه ادغام وزارت نفت کاري صد در صد اشتباه است، اضافه کرد: تغيير مديريت در ايران توجيه ندارد و در هيچ کجاي دنيا با تغيير مديريت‌هاي لحظه‌‌اي و آني موفقيت حاصل نشده است، لذا بايد توجه داشت که مديريت پايدار مي‌تواند از مشکلات اقتصادي و اجتماعي و حتي فرهنگي کشور بکاهد.

کعبي با بيان اينکه وزارت نفت، کاملا تخصصي است و مديريت آن از عهده هرکسي بر نمي‌آيد، اظهار کرد: وزير ويا سرپرست نفت بايد در بدنه اين وزارتخانه از مقبوليت خاصي برخوردار باشد.

اين نماينده مجلس هشتم بار ديگر به اوپک اشاره کرد و گفت: در اين نهاد بيشتر فضاي سياسي حاکم است و تصميم‌گير‌ي‌ها نيز سياسي است و بايد يک نماينده قوي از جمهوري اسلامي حضور داشته باشد و براي من اين سؤال مطرح است که آقاي علي‌ابادي با اين وضعيت و با چه زمينه‌ اطلاعاتي مي‌تواند از منافع جمهوري اسلامي در اين سازمان دفاع کند؟

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس يادآور شد: ايران بعد از 34 سال به عنوان رئيس اوپک انتخاب شده و اين فرصتي بسيار خوب است که بتوانيم سياست‌هاي جمهوري اسلامي را مطرح کنيم و نبايد با چنين انتصاب‌هاي نادرستي اين فرصت ازدست برود.

کعبي با بيان اينکه عزل ميرکاظمي از وزارت نفت هنوز براي ما ابهام دارد و علت آن را نمي‌دانيم، متذکر شد: حداقل با توجه به نزديکي اجلاس اوپک مي‌شد اين برکناري در فرصت ديگري انجام مي شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"