کد خبر: ۱۴۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش خبرخودرو، براي بازرسي ادواري مخازن CNG خودروهاي دوگانه سوز مشكلي از لحاظ تدوين استاندارد وجود ندارد.

بازرسي ادواري خودروهاي دوگانه سوز زيرساخت اجرايي لازم دارد

به گزارش خبرخودرو، براي بازرسي ادواري مخازن CNG خودروهاي دوگانه سوز مشكلي از لحاظ تدوين استاندارد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، جواد جليني كارشناس CNG شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) با بيان مطلب فوق به توليد يك ميليون و 705 هزار و 31 دستگاه سواري و وانت دوگانه سوز تا پايان سال 89 در كارخانه‌هاي خودروسازي اشاره كرده و گفت هم اينك 60 درصد اين خودروها نياز مبرم به بازرسي سريع دارند و براي اين كار مشكلات نه استانداردها و الزامات بلكه موضوعات ديگري همچون زيرساخت‌ها، حمايت‌هاي دولتي، قوانين و رغبت ورود شركت‌هاي بازرسي است.

وي با اشاره به اينكه تمامي استانداردهاي لازم در اين خصوص تدوين شده افزود استاندارد ملي 9426 براي بازرسي ادواري مخازن و استاندارد ملي 9747 براي بازرسي خودروهايي با سوخت گاز طبيعي فشرده CNG وجود دارد اما شركت‌هاي اندكي تاييديه‌هاي لازم را گرفته‌اند كه بيشتر به دليل مشكلات اجرايي و عدم انگيزه است.

جليني با اشاره به استاندارد 7598 كه به تاييد نوع قطعات گازسوز تعلق دارد اشاره كرده و گفت: «به عنوان مثال طبق اين استاندارد كليه قطعات در كلاس‌هاي كاري مختلف بايد تحت كنترل و با رعايت استانداردهاي لازم توليد شود و اين در صورتي است كه در سال‌هاي گذشته مخازن بسياري وارد كشور شده و از جمله مخازن فولادي از نوع بيلت به تعداد زياد به صورت كارگاهي نصب شده‌اند و تا امروز نظارتي بر روي آن نبوده است.» وي معتقد است اگر توليد داخلي مخازن افزايش يابد با توجه به كنترل بيشتر در داخل و جوابگويي و احساس مسووليت بيشتر شركت توليدكننده مخازن، اطمينان از كيفيت بيشتر خواهد شد.

وي همچنين به زيرساخت‌هاي لازم براي تست ادواري نيز اشاره كرده و مي‌گويد: «هر مخزن نياز به 30 تست مختلف دارد كه مهمترين آنها هيدرواستاتيك، التراسونيك، Burst (تركيدن)، سختي سنجي و نشتي است. بعضي تست‌ها نيز نيازمند شرايط خاص است كه بوجود آوردن آن براي تست‌هاي متعدد مانند تست نفوذ گلوله و آزمودن تركيدن تحت فشار نياز به زيرساخت‌ها و سرمايه گذاري دارد

اين كارشناس شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با اشاره به عمر كاري 20 ساله مخازن، تست آن را سالي يكبار بر روي خودرو و هر پنج سال يكبار بدون خودرو اجباري خوانده و اجراي آن را نيازمند زيرساخت‌هاي گسترده دانست.

جليني علاوه بر سرمايه گذاري اوليه و حمايت‌هاي مناسب دولتي، مواردي مانند فرهنگ‌سازي براي رانندگان جهت تست ادواري، ايجاد قوانين و ساز و كارهايي براي اجبار به تست همچون اجازه سوخت‌گيري با برچسب، آگاه كردن مصرف كننده از هزينه‌هاي تست هنگام خريد خودرو، ايجاد قوانيني براي تست خودروهاي خارج از زمان‌بندي پيش ‌بيني شده به دلايلي همچون تصادف، نظارت كامل به كارگاه‌هاي CNGو اخذ تعهدات و همچنين سخت‌گيري در واردات محصولات مربوط به CNG را از جمله پيش‌نيازهاي ورود به بازرسي ادواري خودروهاي گازسوز دانست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"