کد خبر: ۱۴۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
به گزارش خبرخودرو، رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با اينكه صنعت خودروي كشور تا چه اندازه به اهداف تعيين شده در استراتژي دست يافته است گفت : صنعت خودروي كشور مي توانست در جايگاه بسيار بالاتري كه حال حاضر در آن قرار دارد باشد، این صنعت بايد مورد بررسي دقيق و موشكافانه اي قرار بگيرد كه به چه علت نتوانسته در وضعيت بهتري قرار داشته باشد.

هدايت شركتهاي خودروسازي بايد از حالت مديريتي خارج و به حالت رهبري برسد

به گزارش خبرخودرو، رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با اينكه صنعت خودروي كشور تا چه اندازه به اهداف تعيين شده در استراتژي دست يافته است گفت : صنعت خودروي كشور مي توانست در جايگاه بسيار بالاتري كه حال حاضر در آن قرار دارد باشد، این صنعت بايد مورد بررسي دقيق و موشكافانه اي قرار بگيرد كه به چه علت نتوانسته در وضعيت بهتري قرار داشته باشد.

حميدرضا كاتوزيان در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرخودرو به طور اختصار صنعت خودروي كشور را مورد ارزيابي قرار داد و افزود : صنعت خودروي كشور تا اوايل دهه هفتاد ، دوره ركود بسيار شديدي را پشت سر مي گذاشت بطوري كه در سال 67 توليد پيكان تعداد 20 هزار دستگاه در سال بود ، ده سال بعد در زمان جنگ و تحريم و مشكلاتي كه كشور با آن مواجه شده بود عملاً توليد پيكان به 14 الي 15 هزار دستگاه خودرو رسيده بود .

كاتوزيان در ادامه تصريح كرد : بعد از دوران جنگ كه در واقع دوره سازندگي بود ، جهشي در ايران خوردو و سايپا بوجود آمد و اين دو شركت خودروساز محصولات جديدي را توليد كردند. بطور مثال شركت سايپا خودروي پرايد را كه محصول كارخانه كيا بود را روانه بازار كرد و به تدريج به سمت وارد كردن خودروهاي لوكس تري مانند زانتيا پرداخت و از سويي ديگر به اصلاح خودروهاي قديمي تر خود مانند رنو 5 پرداخت و موتورهاي جديدتري را بر روي اين خودرو قرار داد .

وي درادامه افزود : همچنين در شركت ايران خودرو نيزهمت و تلاش قابل تحسيني اتفاق افتاد و ما شاهد بوديم كه از سالهاي 71 تا 72 زنجيره تأمين قطعات خودرو تشكيل شده و صنعت قطعه سازي شكل مي گيرد و به طور سازماندهی شده اي به توليد قطعات مورد نياز شركتهاي خودروسازي می پردازند،ضمن اينكه كيفيت توليد قطعات به تدريج ارتقاء پيدا كرده و شركتهاي اقماري ايران خودرو و سايپا تشكيل مي شوند كه اين شركتها در ارتباط با طراحي و ساخت خط توليد شركت تام و ساپكو و شركتهاي متعدد ديگري نيز در جهت تأمين قطعات شكل مي گيرند ، همچنين شركت ايپكو در بخش تآمين موتور براي شركت ايران خودرو فعاليت كرده و شركت مگا موتور نيز فعاليت هاي مرتبط با موتور سازي خودروهاي توليدي را براي سایپا انجام مي دهد ، تمامي اين فعاليت ها ترقي و تكاملی بود كه در صنعت خودروي كشور رخ داد .

رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: ولي از اوايل دهه هشتاد شمسي با ركودي در صنعت خودرو مواجه مي شويم كه اين ركود ناشي از تحولات مديريتي بود كه در شركتهاي ايران خودرو و سايپا بوجود آمد و عملاً اين شركتها شروع به درجا زدن مي كنند و تبديل به شركتهاي مونتاژكاري مي شوندكه محصولات خارجي را مونتاژ مي كنند و تنها محصول ايراني كه در آن زمان توليد مي شدكه ميتوان از آن نام برد خودروي سمند بود كه پلت فرم آن متعلق به ايران است و دستاورد تلاش هاي دهه هفتاد ايران خودرو بود كه نهايتاً در سال 80 الي 81 به ثمر نشست ، البته در زمان مديريتي آقاي منطقي محصولات جديد در بخشهاي تحقيقات ايران خودرو شروع به طراحي و شكل گرفتن گرفت .

كاتوزيان افزود : خودروي سمند LX و سورن را توليدشد كه فيس ليفت هاي سمند قديمي بود ولي اين تحول در حال حاضر در ايران خودرو بيشتر شكل گرفته است و اين شركت سه محصول جديد را روانه بازار مي كند از جمله اين محصولات خودروي 207i بود كه روانه بازار شد و دو محصول جديد ديگر مانند دناي ايران خودرو كه آماده عرضه به بازار است مي باشد كه جاي تقدير و تشكر بسيار دارد.

وي در ادامه تصريح كرد : به اعتقاد بنده مديريت شركتهاي خودروسازي ما بايد از حالت مديريتي خارج و به صورت رهبري هدايت شود و در واقع جريان خودروسازي را در كشور رهبري كنند . در شركتهاي خودروسازي كشور پتانسيل هاي بسيار مناسبي وجود دارد و بطور مشخص شركتهاي ايران خودرو و سايپا را مي توان در اين گروه قرار داد .

كاتوزيان در خاتمه خاطرنشان كرد : براي اينكه اين پتانسيل هاي موجود دركشوربه نتيجه برسد و در واقع در جامعه صنعتي كشور تحقق پيدا كند لازمه آن تعريف استراتژي مناسب براي طراحي و مطرح كردن خودروهاي جديد است ، لازمه رسيدن به چنين اهدافي تحقيقات مستمر در شركتهاي ايران خودرو و سايپا است كه مي بايست بيش از پيش تقويت شود ، همچنين مشاركت با خودروسازهاي بزرگ جهان نيز بايد تنوع بيشتري به خود بگيرد ،‌ لزومي ندارد كه ما فقط با شركت پژو كار كنيم ما مي توانيم با خودروسازهاي ديگر مشاركتهاي بهتري داشته باشيم و شركاي استراتژيك انتخاب كرده و تلاش كنيم كه فعاليت هايمان را به جلو هدايت كنيم با توجه به زمينه مساعدي كه فراهم است اميدواريم كه اين همكاري ها انجام پذيرد و در آينده شاهد تحقق اهداف بزرگي كه براي صنعت خودرو ، ‌خود صنعتگران ترسيم كرده اند برسيم .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"