کد خبر: ۱۳۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

نبود قراردادهای بلند مدت دلیلی بر ظرفیت خالی تجاری سازان کشور

به گزارش خبرخودرو ، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت کامل تجاری سازان در کشور گفت :یکی از دلایلی که موجب گردیده در سالهای قبل و امسال از ظرفیت خالی تجاری سازان استفاده نشود،عدم انعقاد قرار دادهای بلند مدت با شرکتهای تجاری ساز است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود:معمولا قرارداد شرکتهای تولید خودروهای تجاری با دستگاههای دولتی مثل وزارت کشور ، شهرداریها و یا وزارت راه و ترابری منعقد می شود که به دلیل عدم بودجه کافی دستگاهها مزبور، غالبا قرارداد بلند مدتی نیز با کارخانجات تجاری ساز تنظیم نمی شود به طوری که گاها 10 ماه از سال گذشته و هنوز هیچ قراردادی با شرکتهای تولیدی بسته نشده است تا بتوانند بر اساس آن قرارداد، مواداولیه را تامین و تولید نمایند. وی گفت :بارها پیش آمده که خودروهایی مثل اتوبوس و کامیون در کارخانجات تولید شدند اما به دلیل نبود بودجه کافی در دستگاهها، خودروهای سفارشی، تحویل نمی شوند.

وی افزود:بر اساس برنامه چهارم توسعه خودروهای فرسوده بخش حمل و نقل باید نوسازی واز رده خارج شوند در حالی که هم اکنون تعداد زیادی کامیون و اتوبوس فرسوده در کشور تردد می کنند در شرایطی که ظرفیت بسیاری از تجاری سازان کشور خالی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم قرارداد بلند مدت با شرکتها ، خودروسازان تجاری نتوانسته اند از ظرفیتهای موجود به خوبی استفاده نمایند.

وی در ادامه عدم تامین به موقع قطعات CKD ،توان پایین شرکتهای لیزینگ ،تغییر در مناسبات اقتصادی و عدم گشایش LC را از جمله موارد موثر در ظرفیت خالی تجاری سازان عنوان کرد و اظهار داشت:علاوه بر موارد مذکور، بوروکراسی اداری حاکم بر سیستم راهنمایی و رانندگی در رابطه با شماره گذاری گاها موجب گردیده که با وجود محصول در کارخانجات ،شرکتها امکان فروش آنها را نداشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود:به عنوان مثال هم اکنون در برخی از شرکتها مثل ایران خودرو دیزل ،سایپا دیزل و آمیکو تعداد زیادی کامیون وجود دارد که به دلیل بوروکراسی در تمدید مجوز شماره گذاری و یا صدور مجوز شماره گذاری خودرو جدید، گاها برخی از آنها بیش از یک ماه است که منتظر کسب مجوز اند بنابراین این موضوع موجب می شود خودرو به موقع به فروش نرسیده و در نتیجه از ظرفیت کارخانجات تجاری به میزان کافی استفاده نشود.

نعمت بخش در ادامه در خصوص آیین نامه ارتقاء کیفی خودروهای تجاری و داخلی سازی 25 درصد از خودروهای تولیدی تجاری سازان از سال 90 گفت:قطعا اجرای آیین نامه مذکور اقدام سهلی نخواهد بود اما خودروسازان تجاری به دنبال اجرای این بند از آیین نامه از سال آینده می باشند.

وی همچنین با اشاره اینکه معمولا تیراژ پایین تولید، داخل سازی رابا مشکل مواجه می کند، افزود:به هر ترتیب تلاش مدیران خودروساز بر اساس تکالیفی که صورت گرفته ادامه خواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد :در داخلی سازی به دلیل مشوق هایی که توسط وزارت صنایع و معادن در بخش تعرفه در نظر گرفته شده ،چنانچه ساخت داخل خودرویی افزایش یابد تعرفه کمتری را پرداخت خواهند نمودکه البته این مشوق ها شاید جوابگو نباشد اما به هرترتیب تمام تلاش مدیران خودروساز، خصوصا تجاری سازان بر ان است که بر اساس سیاستهای وزارت صنایع و معادن حرکت نمایند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"